- A 2019-ben felvett autóhitelek harmada 6 évesnél hosszabb futamidejű. Egy évtizeddel ezelőtt 10% alatt volt az ilyen hitelek aránya.
- Az átlagos autóhitel összege a harmadával nőtt 10 év alatt, több, mint 32 000 dollárra egy új autó esetében. Ahhoz, hogy ez kifizethető legyen a vásárlók számára, a bankok egyszerűen meghosszabbították az eddigi futamidőket. Jelenleg az átlagos autóhitel 69 hónapos, ami rekord. 2019-ben a megkötött szerződések 1.5%-a 85 hónapos vagy hosszabb futamidejű volt. 5 évvel ezelőtt egyáltalán nem voltak ilyen hitelek.
- Az ügyfelek harmada az előző, beszámított autójának a hitelét is tovább görgeti az újabban vásárolt autójának a hitelébe. A válság előtt a vásárlók negyede élt ezzel a lehetőséggel.
- Sokszor egy óvatosan választott autóhitel nem elég ahhoz, hogy a korábban megszokott színvonalú autóhoz jusson a fogyasztó. Egy átlagos jövedelmű amerikai család, 20% indulóval számolva, 4 éves futamidő esetén, úgy, hogy a jövedelmének a 10%-át nem lépi át a törlesztő, egy nettó 18.400 dolláros autót tud vásárolni. Ez amerikai mércével sem sok, pedig ott olcsóbbak az autók.
Mit itt Kelet-Európában megtanultuk a saját kárunkon, hogy mit okozhat a szabadjára engedett autóhitelezés és 10 éves futamidő. Évekre kinyírta az autópiacot ennek a következménye, és ami sokkal szomorúbb, számos család életét tette tönkre egy-egy rosszul megválasztott konstrukció. 10 éve lényegében megtorpanás nélkül nő a gazdaság az Egyesült Államokban, és a hitelezés a végsőkig ki van centizve, pedig még békeidőben vagyunk, bőven. A jelenlegi jelek arra utalnak, hogy a legkisebb gazdasági lassulás, a legenyhébb recesszió a tömeges autóhitel bedőléseknek ágyazhat meg. Ez egyszerre veri szét a másodpiacot és az új autó keresletet is, ördögi kört elindítva.