Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mi a Tesla sikerének titka?

2020. szeptember 25. - Várkonyi Gábor Autóblog
119989906_748314332633294_2736424728886787135_o.jpg
"Tesla demystified" munkacímmel a Siemens tanácsadó cége, a Siemens Advanta készített egy tanulmányt arról, hogy mi a cég sikerének a titka. A kivonat az Automobilwoche-n jelent meg a minap.

Kilenc lényeges faktort sorolnak fel az egyedülálló siker kapcsán, és a lehetséges rizikófaktorokat is megemlítik. "A Tesla sikere egyedülálló kombináció, ami összességében nem megismételhető" nyilatkozta a tanulmány kapcsán a Siemens Advanta autóiparért felelős elemzője.

A kilenc lényeges faktor a cég sikerében így fest az elemzők szerint:

1. Az elektronika és az elektromos hajtás köré felhúzott architektúra utolérhetetlen előnyöket jelent a témában a cég számára.
2. Az akkumulátorok teljesítőképessége kimagaslik az iparágban, hála a konstans fejlesztéseknek ebben a témában.
3. Az önvezetés szoftverének a saját flottán keresztüli adat hozzáférése szintén komoly előnyöket jelent.
4. A superchargerrel létrehozott saját töltőhálózathoz hasonlót egyetlen márka sem tud, egyetlen céghez sincs gondolatban hozzárendelve egy hasonló tudás.
5. A saját ökoszisztéma minden területen köti a felhasználót a céghez.
6. A gyártásban vertikális integrációt valósított meg, az értéklánc pedig mélyebben benne van a gyártásban, ami kevésbé teszi kiszolgáltatottá a céget a beszállítókkal szemben, mint más márkákat.
7. Az akkumulátorgyártásban, ami a legnagyobb költségfaktora a cégnek, a partnerekkel együtt, azok ellenőrzésével történnek a dolgok.
8. A közvetlen, dealerhálózat nélküli online értékesítés, ami olcsóbbá teszi a kereskedelmi oldalt, és direktebb drótot jelent a felhasználóhoz
9. Az utolsó pedig: A Tesla sikeresen pozicionálja magát tech cégként.

Ezeknél a témáknál a Tesla évekkel van a többiek előtt, mondják a tanulmány szerzői. Mit tanulhatnak ebből mások? Egy centralizált tech céggé kell válni, értékláncokat és értékteremtési folyamatokat kell újradefiniálni, új üzleti modelleket létesíteni, és a legjobbakkal partnerségeket létrehozni. Ezt ajánlja a Siemens Advanta tanácsadó csapat.

A cég gyengeségeit sem hagyták szó nélkül:

1. A "CEO" faktor szerintük a leglényegesebb veszélye a cégnek. Mi lenne a Tesla Musk nélkül?
2. Az operatív eredmény kérdését sem lehet megkerülni. A pénzt ugyanis továbbra sem üzemi eredménnyel, hanem kvótakereskedelemmel érik el, ez pedig nyilvánvalóan nem valós eredmény.
3. A szűk termékpaletta is gond, főleg úgy, hogy nagyon Model 3 alapú a portfólió, ami sebezhetővé teszi a céget.
4. A negyedik faktor a minőség, ami egyre nyilvánvalóbban egy gonddá kezdi kinőni magát a Tesla kapcsán, hiszen számos független szervezet értékelte le az elmúlt időben a cég termékeit ebben a tekintetben.

Eddig a tanulmány. Szerintem nagyjából korrekt a lista. Én az ügyfélszolgálat teljesítményét, vagy éppen annak hiányát azért mindenképpen hozzátenném még a listához. A dealerhálózat pedig, ha valóban meg akarják ugrani a darabszámbeli terveiket, gond lesz hosszútávon. Ha ragaszkodnak a direkt értékesítéshez, akkor is, mivel ha saját maguk akarnak mindent megoldani, akkor erre is iszonyú pénzek mennek majd el. Egy olyan cégnél, amely még mindig nem termelt tisztán nyereséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8016214980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2020.09.26. 06:18:57

A nullarol hova jutottak, gondolkozzunk. A tesla a jovo. Mindenki nagyon nagyon lemaradva kullog mogottuk.

Dany 2020.09.26. 08:57:11

Ha ennyire "selejtet gyártanak", miért foglalkozik velük a többi gyártó?
Az évi 150-200 ezer legyártott autó az ő szemükben jelentéktelen mennyiség. Mitől félnek? Veszteségesek, nem termelnek profitot egy nagy gyártóhoz képest. Levegőnek kellene nézni egy ilyen kis múltra visszatekintő céget. Vagy felvásárolni mint a startup-okat szokás. Hajrá! Musk úgyis a Marsa készül. :)

10 év alatt eljutott a Tesla a sorozatgyártásig, több modellel, ebben lemaradásuk van, nem tökéletes még a termék, de tanulható. Majd alkalmaznak még német mérnököket, és megtanulják ezt is. Amúgy is folyamatosan optimalizálják a gyártást. A texasi és berlini gyár már valószínűleg jobb lesz. Szoftveres téren 10 év lemaradást a többieknek viszont nehezebb lesz behozni szerintem, mert nincs kitől tanulni, egy multinál meg nehezebb reformokat bevezetni, végigvinni. Ja, és Európának nincs nagy tech cége. Egy se. Nem tudnak a szilícium völgyből elszívni szellemi tőkét sem, mert nem tudják ide csábítani őket, nekik kellene ott fejlesztőközpontokat létrehozni.

10 év alatt letett a Tesla egy olyan piacképes terméket az asztalra, amiről mindenki folyamatosan beszél, ír, videót készít. Működik és kapható. Lehet utánuk csinálni.

Én egy dolog miatt féltem inkább a Teslát, a hardver verziók összekuszálódásától. Már a Model 3 is különböző akksival, kasztnival, építőelemekkel készül, attól függ hol gyártják. Ezt semmilyen módon nem jelölik a vásárlónak, pl. Model 3 2019 Chinese Edition / Model 3 2018 Fermont Edition. A kettőben teljesen más akksipakk van, az ár meg ugyanaz. Kicsit ez megtévesztő szerintem. Én nem örülnék vasfoszfátos akksinak. A Model Y már gyáranként különböző kasztnival fog jönni, az egyiknek 2 darabból lesz a hátulja, az első daraboknak többől. Folyamatosan reszelik, hogy jobb és jobb legyen, de kicsit fű alatt. Ebből lehet majd probléma.

A modelpallettába pedig tényleg kellene egy kompaktabb autó, ha Európában sikeresek akarnak lenni. Mert jelenleg a Zoé tarol a kisautók között. Az a jó méret európai városba.
süti beállítások módosítása