"Tesla demystified" munkacímmel a Siemens tanácsadó cége, a Siemens Advanta készített egy tanulmányt arról, hogy mi a cég sikerének a titka. A kivonat az Automobilwoche-n jelent meg a minap.
Kilenc lényeges faktort sorolnak fel az egyedülálló siker kapcsán, és a lehetséges rizikófaktorokat is megemlítik. "A Tesla sikere egyedülálló kombináció, ami összességében nem megismételhető" nyilatkozta a tanulmány kapcsán a Siemens Advanta autóiparért felelős elemzője.
A kilenc lényeges faktor a cég sikerében így fest az elemzők szerint:
1. Az elektronika és az elektromos hajtás köré felhúzott architektúra utolérhetetlen előnyöket jelent a témában a cég számára.
2. Az akkumulátorok teljesítőképessége kimagaslik az iparágban, hála a konstans fejlesztéseknek ebben a témában.
3. Az önvezetés szoftverének a saját flottán keresztüli adat hozzáférése szintén komoly előnyöket jelent.
4. A superchargerrel létrehozott saját töltőhálózathoz hasonlót egyetlen márka sem tud, egyetlen céghez sincs gondolatban hozzárendelve egy hasonló tudás.
5. A saját ökoszisztéma minden területen köti a felhasználót a céghez.
6. A gyártásban vertikális integrációt valósított meg, az értéklánc pedig mélyebben benne van a gyártásban, ami kevésbé teszi kiszolgáltatottá a céget a beszállítókkal szemben, mint más márkákat.
7. Az akkumulátorgyártásban, ami a legnagyobb költségfaktora a cégnek, a partnerekkel együtt, azok ellenőrzésével történnek a dolgok.
8. A közvetlen, dealerhálózat nélküli online értékesítés, ami olcsóbbá teszi a kereskedelmi oldalt, és direktebb drótot jelent a felhasználóhoz
9. Az utolsó pedig: A Tesla sikeresen pozicionálja magát tech cégként.
9. Az utolsó pedig: A Tesla sikeresen pozicionálja magát tech cégként.
Ezeknél a témáknál a Tesla évekkel van a többiek előtt, mondják a tanulmány szerzői. Mit tanulhatnak ebből mások? Egy centralizált tech céggé kell válni, értékláncokat és értékteremtési folyamatokat kell újradefiniálni, új üzleti modelleket létesíteni, és a legjobbakkal partnerségeket létrehozni. Ezt ajánlja a Siemens Advanta tanácsadó csapat.
A cég gyengeségeit sem hagyták szó nélkül:
1. A "CEO" faktor szerintük a leglényegesebb veszélye a cégnek. Mi lenne a Tesla Musk nélkül?
2. Az operatív eredmény kérdését sem lehet megkerülni. A pénzt ugyanis továbbra sem üzemi eredménnyel, hanem kvótakereskedelemmel érik el, ez pedig nyilvánvalóan nem valós eredmény.
3. A szűk termékpaletta is gond, főleg úgy, hogy nagyon Model 3 alapú a portfólió, ami sebezhetővé teszi a céget.
4. A negyedik faktor a minőség, ami egyre nyilvánvalóbban egy gonddá kezdi kinőni magát a Tesla kapcsán, hiszen számos független szervezet értékelte le az elmúlt időben a cég termékeit ebben a tekintetben.
Eddig a tanulmány. Szerintem nagyjából korrekt a lista. Én az ügyfélszolgálat teljesítményét, vagy éppen annak hiányát azért mindenképpen hozzátenném még a listához. A dealerhálózat pedig, ha valóban meg akarják ugrani a darabszámbeli terveiket, gond lesz hosszútávon. Ha ragaszkodnak a direkt értékesítéshez, akkor is, mivel ha saját maguk akarnak mindent megoldani, akkor erre is iszonyú pénzek mennek majd el. Egy olyan cégnél, amely még mindig nem termelt tisztán nyereséget.