Kell egy komoly tech cég lassan minden autógyártó mellé ahhoz, hogy labdába tudjon rúgni a jövőben a világpiacon?
Az autógyártó tényleg hátracsúszik a ranglétrán, és a mindent átfogó, mindent megszervező és mindent értékesítő üzleti modellnek befellegzett, kizárólag a mesterséges intelligenciával, önvezetéssel és új üzleti megoldásokkal lényegesen több pénzt keresni képes tech cégek hardware kiszolgálóivá degradálódnak? Hosszabb távon a "hagyományos" gyártók további terepet vesztenek majd az ázsiai konkurencia felé?
Van, akiknek ez horror vízió, van akik az üzleti, technológia evolúció teljesen természetes következő lépéseként fogják fel a kérdést.
2021 első napjainak a legfontosabb eseményei közé tartozik, hogy párkeresésre indult a két iparág.
Évekig ment a találgatás annak kapcsán, hogy csinál-e az Apple autót. Az elejétől fogva az volt a véleményem, hogy hülye lenne. 3-8% körüli profitrátákkal és iszonyú kockázatokkal nem foglalkozik egy olyan cég, amely a haszonkulcs szempontjából más dimenziókhoz van szokva. A Tesla és a VW mellett kínai cégek és a Hyundai is szóba jött, mint olyan gyártó, amely partner lehet az Apple Car megvalósításában. Most úgy tűnik, hogy már márciusban aláírhatják a megállapodást, a koreaiak amerikai gyárban készülhetnek az autók, évi 400 000 darabos kapacitással, ha a piacon jól teljesítenek. Mindez 2024-től.
Közben a kínai google-nak aposztrofált Baidu sem tétlenkedik, a Geely-vel léptek szövetségre, "intelligens elektromos autók gyártásra". A Geely Kína legnagyobb független autógyártója, a Volvo tulajdonosa, a Daimler nagyrészvényese.
A Baidu egyébként 4 éve dolgozik az önvezető technológián, partnere volt ebben korábban a BMW is.
Közös céget alapítanak az elektromos platformokban nagy tapasztalattal bíró Geely-vel, aminek a többségi tulajdonosa a tech cég lesz.
A pénzügyi gondokkal küzdő, de nagy reményekkel indult elektromos autó gyártó, szintén kínai Byton segítségére a Foxconn sietett a minap, amely ugyan nem klasszikusan tech cég, de valahol a határon mozog, hiszen az Apple-nek nyújtott bérgyártás szolgáltatásból befolyó pénz egy jelentős részét magasabb hozzáadott értékkel bíró technológiát fejlesztésébe fektetik.
A kínaiak új üdvöskéje, az ázsiai Teslának is nevezett Nio a chip gyártásban élenjáró Nvidia partnere az önvezetés és digitalizáció kérdésében.
A Google partnere pedig eddig a Waymo kapcsán az FCA, ebben a "barátságban" a szerepek elég egyértelműek.
Nagy német vagy japán gyártókat kevésbé látunk ehhez hasonló szövetségekben, pedig aligha reális, hogy autógyártóként képesek lesznek hosszútávon felvenni a versenyt olyan területeken, amelyek meghatározóak a jövő autógyártásában, de kevésbé kapcsolódnak ahhoz a tudáshoz, ami az elmúlt évszázadban elsajátítottak klasszikus autós cégként. Nagyon fontos lenne egy ütőképes európiai, közös stratégia ezen a területen.