Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Tech cégek nélkül már nem rúgnak labdába az autógyártók a világpiacon?

2021. január 13. - Várkonyi Gábor Autóblog

Kell egy komoly tech cég lassan minden autógyártó mellé ahhoz, hogy labdába tudjon rúgni a jövőben a világpiacon?

138082995_826880418110018_7997371391334266289_n.jpg
Az autógyártó tényleg hátracsúszik a ranglétrán, és a mindent átfogó, mindent megszervező és mindent értékesítő üzleti modellnek befellegzett, kizárólag a mesterséges intelligenciával, önvezetéssel és új üzleti megoldásokkal lényegesen több pénzt keresni képes tech cégek hardware kiszolgálóivá degradálódnak? Hosszabb távon a "hagyományos" gyártók további terepet vesztenek majd az ázsiai konkurencia felé?

Van, akiknek ez horror vízió, van akik az üzleti, technológia evolúció teljesen természetes következő lépéseként fogják fel a kérdést.

2021 első napjainak a legfontosabb eseményei közé tartozik, hogy párkeresésre indult a két iparág.

Évekig ment a találgatás annak kapcsán, hogy csinál-e az Apple autót. Az elejétől fogva az volt a véleményem, hogy hülye lenne. 3-8% körüli profitrátákkal és iszonyú kockázatokkal nem foglalkozik egy olyan cég, amely a haszonkulcs szempontjából más dimenziókhoz van szokva. A Tesla és a VW mellett kínai cégek és a Hyundai is szóba jött, mint olyan gyártó, amely partner lehet az Apple Car megvalósításában. Most úgy tűnik, hogy már márciusban aláírhatják a megállapodást, a koreaiak amerikai gyárban készülhetnek az autók, évi 400 000 darabos kapacitással, ha a piacon jól teljesítenek. Mindez 2024-től.

Közben a kínai google-nak aposztrofált Baidu sem tétlenkedik, a Geely-vel léptek szövetségre, "intelligens elektromos autók gyártásra". A Geely Kína legnagyobb független autógyártója, a Volvo tulajdonosa, a Daimler nagyrészvényese.

A Baidu egyébként 4 éve dolgozik az önvezető technológián, partnere volt ebben korábban a BMW is.

Közös céget alapítanak az elektromos platformokban nagy tapasztalattal bíró Geely-vel, aminek a többségi tulajdonosa a tech cég lesz.

A pénzügyi gondokkal küzdő, de nagy reményekkel indult elektromos autó gyártó, szintén kínai Byton segítségére a Foxconn sietett a minap, amely ugyan nem klasszikusan tech cég, de valahol a határon mozog, hiszen az Apple-nek nyújtott bérgyártás szolgáltatásból befolyó pénz egy jelentős részét magasabb hozzáadott értékkel bíró technológiát fejlesztésébe fektetik.

A kínaiak új üdvöskéje, az ázsiai Teslának is nevezett Nio a chip gyártásban élenjáró Nvidia partnere az önvezetés és digitalizáció kérdésében.

A Google partnere pedig eddig a Waymo kapcsán az FCA, ebben a "barátságban" a szerepek elég egyértelműek.

Nagy német vagy japán gyártókat kevésbé látunk ehhez hasonló szövetségekben, pedig aligha reális, hogy autógyártóként képesek lesznek hosszútávon felvenni a versenyt olyan területeken, amelyek meghatározóak a jövő autógyártásában, de kevésbé kapcsolódnak ahhoz a tudáshoz, ami az elmúlt évszázadban elsajátítottak klasszikus autós cégként. Nagyon fontos lenne egy ütőképes európiai, közös stratégia ezen a területen.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1416385806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.01.13. 11:09:01

"Tech cégek nélkül már nem rúgnak labdába az autógyártók a világpiacon?"
Rövid válasz: Igen.

A hosszabb válasz:
Nagyjából az játszódik le most az ipar (és reprezentáns képviselője, az autóipar) körül, ami végbement a mezőgazdasággal úgy bő ötven éve. Egyszerűen leértékelődik a szerepe és teljesitménye. Ahogy a mezőgazdaság térvesztése sem azt jelentette, hogy nincs szükség élelmiszer termelésre, úgy az autóipar esetében sem a szükségtelenség réme fenyeget. Hanem egyszerüen csak jelentőségét vesziti az egész. Magyarán a tömegtermelés olcsóvá válásával a makrogazdasági jövedelemtermelésben a részaránya fokozatosan lecsökken. Ma már a mezőgazdaság része GDPben pár % a fejlett országokban. Ez a jövője az iparnak és ezen belül az autóiparnak is. A folyamat pár évtizede elkezdődött a nehéziparnál, leépült a bányászat, kohászat. Hasonlóan visszaszorult a nehézvegyipar. A pár évtizede még világszerte vezető szerepű olajmultik jelenleg csak a "futottak még" kategóriában vannak a tőzsdelistákon. Úgy látszik, most került sor az autóiparra. A nyertes ágazatok a szolgáltatás, információtechnológia, biotechnológia, stb.
Ezért azok az autógyártók, amelyek nem tudnak új technológiát vinni a termékbe, visszaszorulnak vagy csődbe mennek. Ezt lehet saját fejlesztéssel, mint a Tesla, de a társulás egy tech céggel gyorsabban eredményre vezethet.
Az autóipari leépülés folyamata már korábban elkezdődött, de a mostani villamositási lendület jelentős lökést adott hozzá.
süti beállítások módosítása