Több mint négy évtizedig vezette a Suzukit Osamu Suzuki.
A mai Futómű rovatot Suzuki Úr portréjának szenteltük, aki júniustól már "csak" tanácsadó szerepet tölt be a vállalatnál. Mi volt a Suzuki csodaszere, miért nem tudott a konkurencia hasonló autókat gyártani? Mi történik most a cégnél?
Erről beszélgettünk ma a Millásreggeliben, nézzétek vissza az adást itt, vagy hallgassátok meg a podcastet ezen a linken 34:40-től!
---------------------------------------------------
Eredeti neve Osamu Matsuda, a felesége nagyapja Michio Suzuki alapította a Suzuki Motor Corporation-t.
Mivel a Suzuki családban nem volt férfi leszármazott, a japán hagyománynak megfelelően Matsuda felvette a felesége családjának a nevét, és beállt dolgozni a vállalathoz.
91 éves, júniusig még a vállalatnál marad, utána fia, Toshiro Suzuki, aki már most is elnöke a cégnek, teljesen átveszi a feladatait, ugyanakkor Osamu Suzuki megmarad tanácsadói szerepben, nyugalmazott vállalatvezetőként is.
Ezzel párhuzamosan a Suzukinál bejelentették, hogy 9.5 milliárd dollárnak megfelelő jent költenek a következő 5 évben elektrifikációra. Toshiro Suzuki szerint nem maradhatnak le a globális trendekről, a karbon semlegessé válás a japánoknál is cél lesz mostantól.
Osamu Suzuki igazi régi iskolás, tiszteletreméltó japán hagyományokat követő vezető. Nem negyedéves árfolyamcél meg év végi bónusz lebegett a szeme előtt 1958 óta, amióta cégnél van. A pazarlást megveti, a hatékonyságot mindennél többre tartja. Szigorú költségkontroll alatt tartja a céget, ez az egyik kulcs momentuma annak, hogy egy olyan szegmensben sikerül nagyon jó haszonkulcsokkal működniük, ahol mások nem tudnak pénzt keresni, vagy éppenséggel meg sem próbálják.
Minden második autóját Indiában adja el a Suzuki, egy olyan piacon, amit rajtuk kívül ilyen mértékben nem értenek meg a többiek. Osamu Suzuki szisztematikusan kereste azokat a helyeket az elmúlt évtizedekben, ahol a jó minőségű, ugyanakkor rendkívül jó ár/érték arányú termékeivel olyan piacra léphet, ami még nincs megdolgozva mások által.
12 éve a Volkswagen konszernnel volt egy nagyon rövid idő alatt felbomlott "eljegyzésük", ahol partneri viszony volt meghirdetve, de a németek "szokás szerint" felül akartak kerekedni a kisebb partneren. Osamu Suzuki Úr nem ijedt meg Winterkornéktól, és kevesebb, mint 2 év után minden szálat elvágtak.
Azon a tárgyaláson, ahol ez a két nagyágyú egymásnak feszült, szívesen ott lettem volna.
Hihetetlenül nagy teljesítmény Osamu Suzukitól, hogy egy ekkora vállalatot épített fel egy relatív kicsi japán gyártóból. Nem látványos a szó klasszikus értelmében az, amit csinálnak, viszont brutálisan hatékony és jól szervezett, és ott keresnek pénzt, ahol mások nem tudnak. Minden tiszteletem az övék.
Forrás