Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mérnöki szempontból egy olyan technológia tűzijáték az RS Q8, ami párját ritkítja

2021. április 12. - Várkonyi Gábor Autóblog
Lassan 20 éve foglalkozom azzal, hogy évente hozzám tanácsért forduló több száz ügyfél autóbeszerzését intézem a csapatommal. Új, használt, belföldi, külföldi, youngtimer vagy oldtimer egyaránt előfordul, ahogy kifejezetten olcsó és borzasztóan drága autó is. A feladat izgat, és nem az anyagi kerettől lesz valami érdekes vagy unalmas munka. Lényegében mint egy autós lélekbúvár, igényeket, személyiségeket, és nem utolsó sorban anyagi lehetőségeket kombinálok össze autókkal.

171739132_223603986222557_6160752749531356607_n.jpg
Engedjétek meg, hogy elmagyarázzam, miért kezdtem ezzel a felvezetéssel. Amikor autókat tesztelek, akkor értelemszerűen motoszkál a fejemben, hogy milyen vevőkörnek, milyen elképzelésnek készült az, amiben éppen ülök. Remek gondolatkísérleteket lehet ezzel végezni, és amikor mindez aztán a gyakorlatba ültetve adott esetben beigazolódik, akkor örülök, ha nem, akkor meg igyekszem tanulni, és még jobban megfigyelni, hogy milyen tényezők befolyásolják a döntéshozatalt. Engem ez az 1 milliós autónál pont annyira nyűgöz le, mint a 30 milliósnál.

Az Audi RS Q8-nál gondban vagyok ennek kapcsán. Túl olcsó poén lenne a sztereotípiák felsorolása, mégsem hagyhatom ki teljesen.

Ki ad ki 50-60-70 milliót újonnan egy ilyen tárgyért? Pályázatíró cég, amelynél a pénzlehívás sikerarányának négykerekű manifesztációja egy 600 lóerős SUV? Mezőgazdasági vállalkozó, aki reklámszatyorban viszi be a szalonba a pénzt, és bármelyik traktorja többet ér, mint ez az egyébként nem éppen olcsó über-autó? Berlini klánháborúban használják erődemonstrációs célzattal? Nem tudom. Az is lehet, hogy jól kereső főorvosok, sikeres ügyvédek, informatikai vállalkozók, mérnökök pécézik ki maguknak, mint vágyott tárgyat az Audi egyik csúcsmodelljét. Megérteném.

Az RS Q8 tulajdonképpen egyszerre tud mindent. Egy tömény mérnök porno, az elejétől a végéig. Mindene. 3.8-as gyorsulás, meg 600 lóerő nem szorul semmilyen magyarázatra. Ezek az adatok ugyanakkor semmit nem árulnak el abból, hogy milyen is valójában egy ilyen jármű, és milyen vele együtt élni.

172517868_223604119555877_5941358838473086087_n_1.jpg
A dizájnról vitát nyitni ebben az esetben is felesleges, a keret nélküli ablakok, a 23-as kerekek, az egy tömbből faragottság hangsúlyozása, a hatalmas maszk, a gyönyörű lámpák nekem kifejezetten tetszenek. Egy szokatlanul széles és zömök karaktert adnak a Q8-nak, a tudatunkban végig ott van, hogy hatalmas és nehéz autóban ülünk, miközben valahogy mégsem tűnik annyira nagynak. Az utastér nem is akkora, mint amit a külső méretek alapján várnánk, aki az egységnyi területre jutó praktikumot keresi, annak ott a Q7. A kupé-suv nem ezek mentén készül.

A legelső, dízel Q8 tesztautónál még voltak apróbb nyűgök, kicsi zörgések, ilyen-olyan malőrök. Ennél a konkrét példánynál már semmi ilyesmivel nem találkoztam, ami egyrészt nyilván elvárható egy ilyen jellegű autótól, másrészt a felhasznált technika komplexitását figyelembe véve semmin sem lepődtem volna meg.

Ott tartottam két bekezdéssel korábban, hogy egyszerre tud mindent. Én meg kalandozom kicsit, elnézést érte, de egyszerre írnék le mindent. Először az első X6 esetében éreztem, hogy tulajdonképpen el lehet játszani a fizika kiiktatásának gondolatával, és már 13 éve is elég közel voltak hozzá a müncheni kollégák. Ezzel tulajdonképpen divatot teremtettek, számos típus jelent meg azóta, amely a méretét meghazudtoló módon dinamikusan viselkedik. Az RS Q8 ebben a tekintetben mindenen túltesz, amivel eddig dolgom volt.

171760987_223604286222527_5951632618869987245_n.jpg
Ehhez természetesen az ismert futómű technikai arzenál teljes spektrumát lehívja. Négykerék kormányzás, adaptív légrugózás, szinte zéró oldaldőlés, mert elektromotorokkal állítja a stabilizátorokat is, öt lengőkaros alumínium futómű elől és hátul is, mechanikus középső differenciál, amely alapból 60 százaléknyi nyomatékot ad hátra, de igény esetén 70% lehet elől, vagy éppen 85% hátul. Torque vectoring. Dinamic Plus csomag esetén 305 km/h végsebesség, sport diffi, kerámia fékek jönnek még ehhez.

Alulkormányzottság, 2,3 tonna ellenére szinte nincs is, eleve olyan az egész, mintha egy mesterlövész precíziós fegyveréből valami csoda folytán egy ágyúgolyó indulna útjának, halálos pontossággal, játszi könnyedséggel. Lenyűgöző. Tényleg. Egy pár óra után megtanulod tisztelni, értékelni, izgatottan figyelni, hogy mi mindent adhat még neked ez az autó. Összebarátkoztok. Védelmező testőrödé válik, akinek kifogástalan a modora, izmos, hegyomlásszerű a megjelenése, ennek ellenére szűk öltönyben és elegánsan mozog, ha kell, akkor láthatatlanná válik, ha kell, akkor eléd áll, és a puszta tekintetével utat csinál. Te döntöd el, hogy mit szeretnél. Amikor ilyen autó van nálam, akkor egy dologra különösen nagy hangsúlyt fektetek: igyekszem kifejezetten udvarias lenni, és figyelni a reakciókat. Rendkívül szórakoztató.

172620877_223604049555884_247874085219490698_n.jpg
1-3-7-2-6-5-4-8 a gyújtási sorrendje a négyliteres V8-asnak, ami az RS Q8 esetén mild hibridként igyekszik a fogyasztás kapcsán is technika ismert eszközeivel csodát tenni. Minden viszonyítás kérdése, ezt mondanom sem kell. 600 lóerő egy ennél jelentősen áramvonalasabb és könnyebb karosszériában sem lenne a fogyasztási rekordok szereplője, ugyanakkor meg kell említeni, hogy a 48 voltos lágy hibrid, amely akár 12kW rekuperációs teljesítményt is fel tud mutatni, hengerlekapcsolással és rángatásmentes start-stop funkcióval derekasan küzd a 100-as benzin minden cseppjének kihasználásáért.

171992998_223604362889186_4763652787159354570_n.jpg
A Lamborghini Urusból, különböző Bentley modellekből és az RS6 kombiból is ismert négyliteres térgörbítési képességeit szerintem nem kell részleteznem. Tényleg hihetetlen. Főleg abban a kényelemben, azon a "magasságon", ahol az ember trónol az RS Q8-ban. A hanghatás sem elhanyagolható. A menetdinamikai programok és futómű beállítások között barangolva halk, kezes, a jellegéhez képest szelíd és viszonylagosan takarékos autóból elindulhatunk a padkákat, földutakat leküzdő jármű irányába, csinálhatunk remek vontatóeszközt is belőle, észrevételül sok száz kilométert csendben és kényelmesen letudó utazóautó is szerepel a repertoárban, de ne hagyjuk ki a teljes elvetemültség lehetőségét sem, amikor komoly sportautókat szégyeníthetünk meg, nem csak egyenesekben. Ilyen széles skálán nem sok autó képes mozogni, az RS Q8 ráadásul mindent nagyon jól csinál.

Lehet tehát azon vitatkozni, hogy milyen PC egy ilyen autó, meg mi szükség van ilyesmire, szerintem ugyanakkor totálisan felesleges ezeket a kérdéseket boncolgatni. Mi szükség van magángépekre, vagy jachtokra? Na, ugye. Minden viszonyítás kérdése, ebben az esetben is.

Mérnöki szempontból egy olyan technológia tűzijáték az RS Q8, ami párját ritkítja. Én meghajolok előtte. Fantasztikus tudási autó, kifogástalan minőségben kivitelezve, ízlésesen tálalva. Alázatosan hajolok meg előtte, és köszönöm a lehetőséget.

172246976_223604176222538_4301597675485942765_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1116498366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása