Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Az Audi vezetője szerint a fosszilis alapú energiahordozók olyanok "mint a drog"

2021. október 11. - Várkonyi Gábor Autóblog

Érdekesebbnél érdekesebb nyilatkozatok, statisztikák, kijelentések láttak napvilágot a múlt héten is az autóipar képviselőitől. Igyekszem feldolgozni mindent, ahogy időm engedi. A villanyautó kérdés uralja a pillanatot, és ez nem is nagyon fog változni a közeli jövőben. Kezdjük Ingolstadttal.

245116533_346828930566728_4296643484848012542_n.jpg

Az Audi vezetője, Markus Duesmann egyenesen arról beszélt egy rendezvényen, hogy a fosszilis alapú energiahordozók olyanok "mint a drog", "könnyen beszerezhetőek, extrém módon függővé tesznek, és csak a józanodás után láthatóak a hatalmas kárai". Duesmann egyébként zöld szimpatizáns. Nem is óvatoskodta el a nyilatkozatát, de egy ideje már ez a hivatalos irány az Audinál, 2026 után nem mutatnak be a tervek szerint új belsőégésűt, és 2033-ra ki is futtatnak minden ilyen modellt. Hogy ez globálisan lesz-e, vagy csak Európában, azt mindig mismásolják egy kicsit a hírekben.

Hildegard Wortmann, az Audi marketing igazgatója eközben egy Business Insider interjúban arról beszélt, hogy a belsőégésűeknek már nem tulajdonítanak jelentőséget a kommunikációban. Amikor a dízelbotrány után a márkához érkezett, a megtépázott hírnevet és a dolgozók önbizalmát kellett helyreállítani. Mostanra újra magabiztos lett Wortmann szerint a gyártó, és meg akarja győzni az ügyfeleket arról, hogy az elektromobilitás a helyes út.

Wortmann szerint az eladások tekintetében a rekord évet egyedül a chiphiány akadályozza meg az Audi esetében, különben nagyon jól teljesítenének, ha a megrendelésállományból indulnak ki.

A "Vorsprung durch Technik" legendás szlogenét, ami mindennél jobban fémjelzi a Piëch érát, nem tartják meg, illetve nem helyezik már a középpontba. 50 éves a mondat, és Wortmann szerint historikusan "töltött", születésekor pedig a "magasabbra, gyorsabban, távolabbra" időszakát éltünk, már a fenntarthatóság fontosabb kommunikálandó érték lett. Wortamm az Audit cool, digitális és progresszív márkának akarja pozicionálni. Szerinte egyébként könnyebb dolguk lenne, ha a belsőégésűek terhét most nem kellene cipelniük.

Azt hiszem egyetlen Buzz Word sem maradt ki abból ami a korszellemet jellemzi. Már csak arra lennék kíváncsi, hogy ha a két kiváló szakember, akik együtt dolgoztak a BMW-nél az Audi előtt, csakúgy, mint a főnökük, Diess, még mindig Münchenben lennének, hasonlóan látnák-e a kérdést.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9316717138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csorsza 2021.10.11. 20:00:53

Szerinte egyébként könnyebb dolguk lenne, ha a belsőégésűek terhét most nem kellene cipelniük.

Irják át a múltat, aztán nem lesz teher... Mi is tette naggyá az Audit? Beszarás ez a marketing-rizsa, gátlástalanság a köbön.

Midnight Run 2021.10.12. 08:54:42

S mi történik akkor, ha a fogyasztók nem a túl drága, rövid hatótávolságú, vontatásra alkalmatlan elektromos autók helyett belsőégésű SUV-okat szeretnének inkább venni?

Főleg, ha az előbbieket nem tudják otthon tankolni, mert lakótelepen élnek, reggel meg nem akarnak fél órát várni a töltőállomáson, hogy elvigyék az oviba a gyereket.

A világ az elektromos autó lázban ég, de ez a mostani kínálat nem helyettesítője a belsőégésű autónak.

0.5 bit 2021.10.12. 08:58:24

"Szerinte egyébként könnyebb dolguk lenne, ha a belsőégésűek terhét most nem kellene cipelniük."

Hát igen, a lovaskocsival szemben egyértelműen a elektromos járművek nyernek minden tekintetben.

Ha belső égésűekkel kell összehasonlítani, akkor valóban teher.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.12. 10:55:37

A foszilisek azért vannak a földben, hogy használjuk őket. Marhaság lenne róluk lemondani.

MEDVE1978 2021.10.12. 12:24:25

Érdemes Jaksity mai cikkét elolvasni a vak vállalatvezetőkről és a mostani szénhidrogén drágulás okairól. Lényegében azt mondja, hogy "zöld" tanácsadók lepték el a befektetéssel foglalkozó cégeket és gyakorlatilag bezsarolják magukat a döntéshozatalba azzal, hogy ha nem az ő javaslatuk szerint jár el a cég, akkor negatív publicitást kap, így rosszabb lesz a megtérülése stb. Ezt követően a legnagyobb divat (szénhidrogén kitermelés = gonosz) szerint eljárva azt tanácsolják a befektető cégeknek, hogy ne fektessenek be fosszilis energiával foglalkozó cégekbe. A fosszilis energiacégek így azzal szembesülnek, hogy drágul a finanszírozási lehetőségük (hiszen kevesebb pénz áramlik az egyébként jól teljesítő cégekbe), így nehéz megfinanszírozniuk az új kitermeléseket, korszerűsítést. Emiatt egyre kevesebb új kitermelés indul, a globálisan még mindig növekvő kereslet ellenére szűkül a kínálati oldal. Cserébe a szintén, azonban áttételesen szennyező építőiparba és más iparokba fektetnek pl: Kínában, ahol ez buborékot kreál.

Hiába magyaráz valami elszállt menedzser arról, hogy ő annyira jó ember, majd elhozza a német prémiummárka vásárlóinak a teljes CO2 semlegességet és attól ők is olyan jó emberek lesznek, mennyivel különbek a többi benzinest használó fosnál. A probléma ugyanaz marad akkor is, ha majd az Audik mind elektromos autók lesznek: az elektromos autók alkatrészei ritka összetevőkből készülnek, amelyekből kevés van és bonyolult is összerakni Ebből kifolyólag nagyon drága. Amíg valaki nem talál fel olcsóbban működtethető elektromos akkumlátorokat, addig a viszonylag magas bekerülési ár miatt nem fog elterjedni igazán, csak a gazdag országokban.

scsaba1 2021.10.12. 13:38:41

Főleg ha a villanyautókat szén- ill. gázerőművek által termelt árammal töltik, mer' a szél-nap-biomassza kiszámíthatatlan. Tényleg agyhalál az egész...

midnight coder 2021.10.12. 14:13:37

@Midnight Run: Ha majd a széndioxid adó után 1000 forint felett lesz egy liter diesel, akkor a paraszt nem akar majd diesel SUV-ot venni.

midnight coder 2021.10.12. 14:19:07

@MEDVE1978: Igazából itt a pénz az autóiparban az új akksik kifejlesztésére kell. A jelenlegi technológia valóban nem versenyképes, de ha az ipari forradalomból itt ragadt robbanómotorok tovább gyurmázása nettó pénzkidobás. Már így is egy számítóközpontot kell a motorba építeni ahhoz hogy csökkentsék egy decivel a fogyasztást százon, mindezt úgy hogy közben a motorok élettartamát leviszik vele a béka segge alá. A mai új robbanómotoros kocsik már nem fognak 30 éves korukig menni.
Ezt a váltást már 30 éve meg kellett volna tenni. Nem is csak azért, mert most jóval kevesebb CO2 lenne a levegõben, nem is azért mert sok ezer rákban meghalt ember lehetett volna tovább velünk, hanem mert akkor mára már lenne egy kiforrorr akkumlátor az emberiség kezében ami az elektromos autókon kívül számos más területen is segítene.

midnight coder 2021.10.12. 14:22:40

@scsaba1: A napelem legnagyobb gondja az, hogy csak akkor termel, ha süt a napocska. De ha akkor amikor süt a nap (és azért az év nagy részében ezt teszi) töltöd vele az akksit, és csak akkor használsz fosszilist amikor borult az ég, sokkal jobban jársz mint akkor, ha folyamatosan fosszilist égetsz el. És persze az sem mindegy, hogy a fosszilis egy gázerõmûben ég el ami egy óriási kéménybe fújja ki a tisztított gázt, vagy az elõtted két méterre pöfögõ dízelautó kipufogógázát tüdõzöd le.

eßemfaßom meg áll 2021.10.12. 19:21:56

Remélem nekiállnak az atomerőműépítések támogatásának.

MEDVE1978 2021.10.13. 10:08:54

@midnight coder: A baj az, hogy ezen a területen - amennyire tudom - a fejlesztések nem nagyon mennek előre. Itt egy cikk erről: news.mit.edu/2021/designing-better-batteries-electric-vehicles-0816. A lithiumion akkumlátorok ugyanis túl drágák és rengeteg anyag kell beléjük. Ezért próbálnak koncepciót váltani, de egyenlőre nincs meg a megfelelő kombináció. Ugyanis a technológiai kihívás mellett - lényegében, hogy a laborban működik - még az is kellene, hogy a bonyolult összeállítási folyamat megfelelő standardok mellett sorozatgyártásként működjön (= ne legyen sok a selejt), valamint, hogy lehetőleg legyen elég olyan ritka fém, ami a gyártáshoz kell. Bár úgy tűnik, hogy lithiumból van elég, a többi ritka földfém sokszor csak instabil vagy nem éppen kereskedelemre nyitott térségekben (Afrika, Kína) van kitermelve jelenleg. Emiatt új szállítási, kitermelési láncok, bányák is kellenének.
A fő problémám evvel az, hogy rá van írva, hogy nagyon drága, tehát még akkor is, hogy ha sikerül valami sokkal jobb hatásfokú cuccot előállítani - amit még nem sikerült, még akkor is évtizedekbe telik, amíg kialakul a megfelelő gyártási lánc stb .és nagyon kétséges, hogy a jelenlegi autók árszintjére beállítható-e.

Egy kicsit egyébként nekem az egész az űrliftre hajaz technológiailag. Először a 90-es évek közepén hallottam az űrliftről, amit akkor 2008-2010-re tartottak megvalósíthatónak. Később már elengedték a dátumokat teljesen: máig nincs olyan technológia, amellyel az űrlifthez szükséges nanocsöveket a megfelelő hosszúságban elő lehetne állítani.

miert? 2021.10.14. 15:31:26

@MEDVE1978: "A lithiumion akkumlátorok ugyanis túl drágák és rengeteg anyag kell beléjük."
A litium aksik valóban drágák, de nem ez az oka a villanyautók jelenlegi magas árszintjének.
Ha azt mondom, hogy egy 20millás autóban az akku 4 milla, akkor ez ugyan önmagában elég sok, de ez nem indokolja a villanyautók 2-2,5szeres árát. Csak ezt a gyárak szeretik elsunnyogni és mellébeszélni. A villanyautó többi része pedig egyenköltségű vagy olcsóbb, mint egy benzinesé.
Igy nincs olyan alapvető költségelem, ami ilyen magasan tartaná hosszú távon az autóárakat. Ehhez még hozzájön, hogy egyébként az aksik önköltsége is várhatóan lejjebb fog ereszkedni lassacskán..
süti beállítások módosítása