Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A Range Rover, mint jelenség arisztokratikus flegmasággal tűnik ki a luxus kínálatból

2023. február 27. - Várkonyi Gábor Autóblog
Külön liga.

Be kell vallanom, nem vagyok különösebben oda a "britségért". Kétségkívül tele van ikonikus modellekkel az autó történelmük, de nekem mégis valami mohával benőtt dohos különcség jelenik meg a lelki szemeim előtt, ha angol autó kerül szóba. Dolgozom rajta, hogy ez az előítéletem elporladjon, biz Isten.

332945090_712834357206445_6917102412339144831_n.jpg
Egy ilyen felvezető után némi skizofréniára azért biztosan utalhat, hogy a Range Rover, mint jelenség, mint fogalom, az azért egyértelműen a "kívánatos" polcon van nálam. Egyszerűen nem lehet elmenni amellett, hogy valami olyan természetességgel, arisztokratikus flegmasággal tűnik ki a kínálatból, hogy tényleg semmihez nem lehet hasonlítani.

Ráadásul árasztja is magából azt a jól érzékelhető, mindenki számára felfogható üzenetet, hogy akinek ez belefér, annak tényleg mindegy, hogy mi van a számlán. Lehet, hogy egyből kettőt kér belőle. Értékvesztés, fenntartási költség, szerviz számlák? Mik ezek a bagatell peremkérdések? Egy ilyen autó mellett egy szépen dekorált X5 is úgy néz ki, mint egy könyökvédős könyvelő excelben kiszámolt választása.

Kellően ritka, és kellően elérhetetlen ahhoz, hogy körüllengje egy kis misztikum, amitől még kívánatosabb lesz, arról nem beszélve, hogy az ipari formatervezés egy olyan kifinomult szintjét hozza évtizedek óta folyamatosan, ami párját ritkítja. Nem öregednek szemre ezek az autók, cseppet sem. 20 éves darabok is olyan arányokkal, felületekkel, letisztultsággal rendelkeznek kívül és belül egyaránt, hogy semmit sem vesztettek a vonzerejükből.

Ezzel az "old money" érzéssel egyszerűen együtt jár a respekt, amit már nagyon kevés autó tud kiváltani, belőlem legalábbis biztosan, pár ezer autó és több mint két évtized tesztelés után. Már ahogyan közelítesz felé, azt veszed észre, hogy ösztönösen kihúzod magad. Akkora, és olyan magától értetődő módon nyom el mindent a környezetében, hogy fel kell nőnöd a feladathoz.

333793144_1097846651606107_6248039613697895228_n.jpg

Ami különösen tetszik: egyszerűen tesz a körülöttünk lévő píszískedésre. Nem sportból, hanem csak úgy. Olyan "engem nem érintenek ezek a kérdések" módon. Furcsa, hogy egy indiai kézben lévő angol gyártó termékén érződik a leginkább az, ami 10-20 éve még szinte minden európai "csúcs" autóban természetes volt: "mi csináljuk a legjobban, nekünk vannak a legnemesebb hagyományaink, lehet megpróbálni felnőni hozzánk". A nagy konformizmusban ez lassan kiveszik a többiekből. A Range Rover köszöni, pontosan tudja, mit nyújt.

Tudom, biztosan sokan várják, hogy elkezdjem köszörülni a nyelvem a JLR garanciális költéseinek a statisztikáin. Hagyjuk ezt most. Vannak gondok, ez tény, de a jó autó és a megbízható autó, az két külön fogalom. Ha a két tulajdonság találkozik, akkor születnek legendák, ha csak az egyik van meg a kettőből, akkor is lehet valamiért nagyon szeretni egy konstrukciót. A JLR esetében nyugodtan lehet arról beszélni, hogy az elmúlt években jellemző volt a tulajdonos részéről, hogy szabad kezet adtak a mérnöki kreativitásnak, és kellő mennyiségű pénzt is rendelkezésre bocsátottak ahhoz, hogy műszakilag "top of the range" autók készüljenek.

Csak azért nincs ez jobban a köztudatban, mert az eladási darabszámok, és ezáltal a termékek láthatósága, elérése viszonylag kicsi. Ezzel együtt mérnöki szempontból egyik csemege követi a másikat, ha ránézünk a palettára. Klasszikus "petrol head" autóktól az elsők között kihozott villany SUV-on át nagyon komoly szabadalmak sora jelzi, hogy nem azzal van a gond a konszernnél, hogy nincs elég okos ember a háznál.

A közel 70 milliós, erősebb kivitelő PHEV Range Rover Sport 510 lóerős rendszer teljesítménnyel, sor hatos benzinessel, 31,8 kWh-s akkuval egy valódi mindenes. 80-100 kilométeres villany hatótávval az elektromosan megtett kilométerek valóban relevánsak lesznek.

333854495_214535361147948_3806935959157088173_n.jpg

Ami biztos: ezzel nem siet senki, Sport ide vagy oda. Lehetne, persze, de a luxus egyik lényeges eleme, hogy a lehetne, az nem jelenti azt, hogy kell is. Méltóságteljesen vonulunk a forgalommal, idegen testként kiemelkedve a többiek stresszéből.

Olyan anyagok vesznek körül, amiket máshol nem nagyon látunk. Sok a kijelző, persze, de valahogy mégsem e köré szerveződik az atmoszféra. A totális csendet csak a kiemelkedően jó, és meglehetősen egyedi hangzási hi-fi töri meg, ha akarjuk, persze. A kezelhetőség egyébként egyáltalán nem igényel hosszú betanulást, pedig van mit állítgatni, ez gondolom nem meglepő. Az ülések is érdekesek, mert mennyeien puhák az első behuppanáskor, de ez mégsem megy a tartás, egyszersmind a hosszútávú kényelem kárára.

A négykerék kormányzás, a légrugózás, az autó jellegéhez mérten direkt kormányzás és a döbbenetesen széleskörű alkalmazhatóság az élet nagyjából minden területére egy olyan egyveleget alkot a hagyománnyal és a megjelenéssel, amihez még csak hasonlót sem tud senki kínálni.

Kell. Valami mohás kastély és nagyon zöld füves birtok mellé.

332544476_966526771387829_5441964839670780793_n.jpg

332608111_1327269011173911_1676570898721597995_n.jpg

332868684_562895772458347_1475199539828193784_n.jpg

332878345_2761584613972053_6379448558594593058_n.jpg

332929205_583704387010082_4343351642889169076_n.jpg

332934862_717589616509623_4699564196874335897_n.jpg

333812380_1202852567102358_2084881765371194330_n.jpg

333814205_1758546478011272_1974160254038618862_n.jpg

333819838_3420365628231980_3314539542251536281_n.jpg

333826621_732289355012937_5376431551119931534_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9318059272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2023.03.01. 09:10:28

"...a jó autó és a megbízható autó, az két külön fogalom"

Legfeljebb az autós firkászok fejében. Kibicnek ugyebár semmi sem drága. Meghallgatnám, mit mondanál, ha kifizetnéd az árát, majd sűrűn hordanád szervizbe.
süti beállítások módosítása