Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Akio Toyoda utódja a hagyományok megtartása mellett nagyobb fókuszt helyez az elektrifikáció fejlesztésére

2023. április 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

Első munkahetét kezdi meg Koji Sato a világ legnagyobb autógyártójának élén, miután Akio Toyoda a korábbi bejelentésének megfelelően lemondott az eddigi pozíciójáról.

339758305_899512861104669_803721111331366690_n.jpg

A vezető váltás időzítése talán meglepő volt, a ténye semmiképpen sem. A cég villanyautós stratégiájával elégedetlen "nézők" Toyoda Úr "meghaladott" elveivel magyarázták leköszönését. Akio Toyoda egyrészt szereti az autókat, szeret, és tud is vezetni, másrészt konzekvensen ugyanazt kommunikálta a környezeti lábnyom, és a jövő autózása kapcsán: nem lehet minden egy lapra feltenni, pláne nem politikusi diktátumok alapján. A 66 éves szakember vezetése alatt az elmúlt szűk másfél évtizedben páratlan sikereket ért el a cég, akár piaci részesedését, akár a termékeinek színvonalát nézzük. Magabiztos előnnyel vezetik a globális értékesítési listát, jobban jöttek ki az elmúlt évek alkatrészhiányos, Covidos nehézségeiből, mint az iparág képviselőinek zöme.


Akio Toyoda értelemszerűen továbbra is a cégnél marad, és a háttérben továbbra is jelentős hatalom koncentrálódik a kezében, a "családi" vállalkozásban.

"Nem tagadom, hogy az akkus elektromos autók jelentik az egyik kulcsfontosságú megoldást, de végső soron az energia biztonság a legfontosabb kérdés."

"Azt hiszem igazán fontos, hogy alternatívákat biztosítsunk különböző energetikai rendszereknek, ahelyett, hogy egyetlen egy és kizárólagos megoldásra, az akkus elektromos autókra fókuszáljunk. A világ minden régiója teljesen más kihívásokkal küzd, egyetlen egy megoldással válaszolni ezekre a kihívásokra elég ésszerűtlen lenne. Minden régióra számára van megfelelő megoldás a karbonsemlegesség elérésére."

Ezeket mondhatta volna Akio Toyoda is. Jellemzően ehhez hasonló nyilatkozatai voltak az elmúlt években, de ezeket a mondatokat idén év elején Koji Sato mondta. Nem látszik tehát, hogy alapjaiban szakítana a cég eddigi, több stratégiát, több technológiát egyszerre futtató megközelítésével az új vezető.

A piac alakulását, illetve a szabályozói környezetet látva ugyanakkor kétségkívül adaptálódnia kell a Toyotának is a világ jelenlegi állásához. Nem elég környezetvédelmi technológiákban az élen lenni, annak is kell látszani. A klasszikus mondás újra értelmezve. Láthatóan nagyon kicsi "tere" van annak, hogy komplex kérdéseket szakmai alapon vitassanak meg a nyilvánosság előtt, ehelyett egy hangos kisebbség hajtja maga előtt a témát, egyetlen aspektusra fókuszálva. Van, aki belemegy ebbe, és van, aki ellenáll, és rávilágít arra, hogy a fosszilis üzemanyagokról történő leszakadás több lépcsős kérdés, amelyben életszerűbb megközelítés az, hogy figyelembe vesszünk különböző realitásokat, mint az, hogy keresztül verünk egy megoldást, amiben éppen beleszeretett egy hangadó csoport.

Amivel dolga van a Toyotának, az a tömeggyártásra alkalmas villanyautó beszállítói és gyártási ökoszisztémájának gyors és a piac számára is hihető kialakítása. Toyoda Úr által bejelentett modell offenzíva az évtized második felétől rengeteg teljesen elektromos modellt fog jelenti a kínálatban, ez ugyanakkor a teljes gyártási kapacitáshoz képest még mindig viszonylag kis szelet reprezentál, ráadásul akkus elektromos autók tekintetében van egy hitelességi mínusza a márkának. Hogy ez mennyire jogos, vagy sem, az nem igazságosság vagy tények mentén dől el, hanem kommunikációs keretezés kapcsán, és itt jön be az a sajnálatos tény, hogy másodpercek alatt érthető üzenetek mentén kell meggyőzni a felhasználót, ez a téma pedig nem az, amit ki lehet fejteni, árnyalni, vagy indokolni lehet ennyi idő alatt.

2022-ben a teljes elektrifikált piac a globális eladások 8,7 százalékát tette ki, 7 millió járművel. A Toyota ebben a szektorban láthatatlan egyelőre. Szó szerint a huszonhetedik a sorban, 21 650 akkus elektromos autót értékesített, ami a villany piac 0,3 százaléka.

A legtöbb elemzés 2030-ra a BEV piacot valahol a 30% és a 40% közötti részesedésre hozza a globális piacon. Hatalmas tehát a közeli jövő növekedési potenciálja.

Ha bejönnek a jóslatok, és a közelében leszünk az évtized végére a 100 milliós világpiacnak, ami a Covid előtt már becélzott a világ, akkor akkus elektromos autókból nagyjából 30-40 millió darabról beszélünk. Vannak olyan gyártók, akik arra húzták fel a tőzsdei értékelésüket, hogy ezt mind egyedül fogják legyártani, de ez a mondat inkább kontextus képző ebben a szövegben. Ami lényegesebb: ilyen háttér mellett a Toyota által célzott 3,5 millió BEV autó nem irracionálisa ambiciózus, és nem arról tanúskodik, hogy másnak engednék át a piacot, hiszen ez egy 8-10% közötti részesedés, globálisan! Összevethető számok azzal, amit egyébként is produkálnak.

Ami a közeli jövőt illeti, a nagy offenzíva biztosan várat magára még, a Toyota részéről. Látva a rapid változásokat tervezési, beszállítói és piaci oldalon is, bizonyos pontokat újra kellett gondolnia a cégnek a villanyautós tervei kapcsán.

Koji Sato tapasztalatai ebben a kérdésben fontosak. A Lexus első teljesen elektromos autója az ő nevéhez fűződik. Függően attól, hogy ki mit vár el egy elektromos autótól, a fogadtatás megosztó. Aki a hagyományos értékeket keresi egy modellben, és másodlagos számára az, hogy mi hajtja azt, az elégedett a jól kidolgozott és vezetési élménnyel, autószerű viselkedéssel megáldott RZ-vel. Akinek az elsődleges szempont az akkus elektromos megoldás, és minden egyéb sokadlagos, az egy generációval korábbi technikát lát az autóban.

A fejlesztés tempóját elektrifikáció kapcsán mindenképpen növelnie kell a japánoknak, ahogyan a digitalizáció kezelése kapcsán sem maradt sok idő a lamentálásra. Bizonyos kérdésekben évtizedekkel szoktak a konkurensek előtt lenni, bizonyos kérdésekben pedig ultrakonzervatív megközelítés választanak, ami bizonyos szemszögből nézve értelmezhető lemaradásként is. Nem véletlen ugyanakkor, hogy a világ 20 legrégebbi cégében nyomasztó a japán cégek fölénye. Nagyon hosszú távú a gondolkodásuk, és ez az attitűd ütközik a korunk azonnali "kielégülést" kereső mentalitásával.

22 éves kora óta van a cégnél Koji Sato. Kedves, előzékeny és olthatatlan tudásszomjjal rendelkező, vezető egyéniségnek írják le egykori diáktársai, kollégái. Kellően fiatal, ugyanakkor kellően tapasztalt egyszerre ahhoz, hogy a tökéletes utódja lehessen Akio Toyodának.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5118092898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása