Ambivalens képet mutat a müncheni ”mobilitási kiállítás”. Ha nem tudnám, hova csöppentem, hihetném azt, hogy egy erős európai reprezentációval megrendezett kínai esemény. A valóságban egy német rendezvény, amit a kínai jelenlét dominál, minden értelemben. Amerre a szem ellát, kínai technológia található a legfeltűnőbb standokon. A legnagyobb kiállító nem a VW csoport, vagy a BMW, hanem lényegében a BYD. A “hagyományos” gyártók közül kevesen vették a fáradtságot, hogy eljöjjenek. A Stellantist egy darab kicsi Opel stand fémjelzi. Koreaiak hiányoznak, olaszok nincsenek, amerikaik a Tesla kivételével szintén nem jöttek. Volvo sincs. Japánok is hiányoznak.
Van helyettük megszámlálhatatlan krumpli formájú elektromos kínai, hatalmas képernyőkkel, gördeszka platformokon. Egyedül a BYD standon vette a fáradtságot bárki is, hogy beszélgetni akarjon, egy német alkalmazott magyarázta a kínai technikát. Az autók egyébként rendkívül kifinomultnak tűntek.
A Renault meghívásából érkeztem, a Scenic világpremierje kapcsán, ami a gyártó kommunikációja szerint tartalmazza a ’96-os ős génjeit, természetesen villanyosítva. Élőben nagyon jól néz ki, nehezen meghatározható, behatárolható crossoverként. Kaptam interjú időpontot Fabrice Cambolive-vel, a márka vezetőjével, a csütörtöki Millásreggeliben el fogom mesélni, hogy miről beszélgettünk. A Renault mindenesetre komolyan vette a jelenlétet, a Rafale is ki volt állítva.
Hogy van-e értelme egy ilyen rendezvényre autó kedvelőként eljönni? Nem mernék erre egyértelmű igent mondani. Aki a régi frankfurti, párizsi, genfi hangulathoz van szokva, és kihagyta az elmúlt éveket, annak csalódás lesz. Rengeteg mindenkivel találkoztam, ez nyilván örömteli, hisz különböző autóipari vezetők és a szakmán belül már-már sztár státuszt élvező dizájnerek is itt van, de ettől még a hangulat fura. Egy defenzívába kényszerített ipar seregszemléje ez, amely szinte rejtegeti, hogy autókat gyárt. Kivéve, ha kínai.
Bringa, meg mikromobilitás, az van. Semmi baj ezekkel, de engem nyilván nem ez hoz lázba.
Érdekes, hogy a Mercedes, BMW és a Porsche is, a városon belül is csinált nagyobb installációkat. Vélhetően olcsóbb volt, mint a kiállításra jönni, és az sem biztos, hogy kevesebb embert érnek el így.
Vegyes érzésekkel távozom. Örülök, hogy még van, de közben az is motoszkál a fejemben, hogy így minek erőlködni.