A Balkánon nyilván kultikus a Yugo, mint márka, úgy is, hogy 17 éve, a gazdasági válság közepén zárta be kapuit végleg a gyár.
Volt idő, amikor még Amerikában is szerencsét próbált a jugoszláv gyár, 4000 dollár alatt indult a piacon, és a "bázis mobilitás" megtestesítője volt a maga idejében. Nem véletlenül tűnt fel visszatérő poénként több filmben, köztük a Die Hard-ban is. Meglepő módon az amerikaik jelentős része a mai napig emlékszik a márkára, a hazájában pedig egész kis közösség épült a Yugo hobbija köré.
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, valaki üzletet szimatolt a nosztalgia kapcsán. Prof. Dr. Aleksandar Bjelic azt ígéri, hogy húsz évvel a márka megszűnése után fel fogja támasztani a Yugo-t, hasonló koncepcióval, mint ahogy annak idején létrehozták. Olcsó, megbízható, ugyanakkor az aktuális előírásoknak megfelelő módon gyártott autóként.
A belgrádi egyetem professzora több nemzetközi autóipari beszállítónál is megfordult, és tanácsadócégével 2000 óta sikeresen van jelen a piacon.
Köztudott, hogy annak idején Fiat alapokat használtak a Zastavákhoz. Bjelic most is egy nagy nemzetközi partnerrel valósítaná meg tervét. Konkrétumokat nem árulnak el, de ha tippelnem kellene, akkor kézenfekvő lenne a Fiat partnersége, ezúttal is. A másik tippem valami kínai cég lenne.
3 ajtós karosszériával, retro-future formavilággal, és belsőégésű (!) hajtáslánccal a szerethető, de megfizethető kategóriában indulna a projekt, 2 éven belül.
Volt már hasonló próbálkozás az elmúlt években, több olyan márkával, amelyre ugyan emlékszünk még, de már jelentéktelenségbe süllyedtek. Kíváncsian várom, hogy ezúttal is csak nagyot szóló ötlet marad-e a terv, vagy valóban lesz újra Yugo, esetleg még exportra is.