Várkonyi Gábor Autóblog

Tökéletes vihar az autóiparban? Nézzük, kik mennyit kerestek az első negyedévben!

2019. június 21. - Várkonyi Gábor Autóblog

A tökéletes vihar, amitől mindenki tartott az autóiparban, úgy tűnik, hogy elkezdődött. Az EY tanácsadócég az első negyedév eladási és pénzügyi adatait elemezte a globális autóiparban. 

A világ autóiparának profitablitási rátája a gyászos 2011-es szintre süllyedt, ha az idei év elejének adatait vesszük alapul. A világ 16 legnagyobb autógyártójának a nyeresége 28%-al csökkent az év első 3 hónapjában a tavalyi évhez képest, 11,7 milliárd euróra. A Renault és a PSA számai nincsenek benne az összesítésben, a két cég nem nyilatkozott az eredményeiről. 

A japánokat érte a legnagyobb csapás, az ő cégeik nyeresége összesen 40%-al csökkent, Miközben a koreaiak enyhén növelni tudták megtermelt pénz mennyiségét a megadott időszakban.

Az említett tökéletes vihar több tényezőből áll össze: rekord évek utána kereslet világszinten lanyhul, csupán 18.5 millió autót adtak el az első negyedévben, ami 5.7 százalékos csökkenés. Ez normális, ciklikus mozgásnak is elkönyvelhető lenne, ha a kínai piac is a szokásos módon alakulna, azaz stabilan növekedne, mint az elmúlt 2 évtizedben. A gond, hogy ez nem így van, és a jelek szerint tartósan stagnáló piacra, vagy jelentősen lassabb növekedésre kell berendezkedni Kínában, ott, ahol eddig minden nyugati autógyár vigaszt talált a világ egyéb piacainak viszontagságai közepette. Az elektromos hajtás fejlesztése, és az önvezetés fejlesztése nagyságrendekkel több pénzt nyel el, mint azt a legpesszimistább előrejelzések alapján gondolni lehetett. Az újdonsült konkurensek, mint a Tesla, valamint a kínai gyártók a nagy cégek nyomában vannak. A Brexit, továbbá a megjósolhatatlan kimenetelű kereskedelmi háború is gond, az egyre szigorodó előírások a környezetvédelem és a biztonság tekintetében pedig szintén az egekbe tolják a költségszinteket. Ha ezzel együtt az elmaradó vevők miatt beindul a kedvezményharc, akkor gyakorlatilag minden abba az irányba mutat, a következő években drasztikusan át fog alakulni az autóipari térkép. A gyengék eltűnnek, vagy beolvadnak, a legerősebbek összefognak, és 10-15 éven belül 3-4 nagy megakonszern uralhatja majd világszinten az autógyártást.

Mi a recept a túlélésre? Csak annak a cégnek van esélye, amelyik megfelelő kompetenciákkal rendelkezik a fontos, jövőt uraló témákban, azaz van értékelhető szinten tartó fejlesztése elektromos autó és önvezetés témakörében. Fontos továbbá, hogy megfelelően egészséges legyen a financiális háttere is, mert könnyen lehet, hogy évekig tartó erős ellenszélben kell biztosítani a működést. 

A magyar gazdaság szempontjából fontos, hogy a német autógyáraknál a legmagasabb a forgalom arányos K+F kiadás, jellemzően 5.2 százalék körül, összegszerűen a Daimler, VW és a BMW több mint 6.3 milliárd eurót költött együttesen kutatásra és fejlesztésre. Mindhárom autógyár jelen van Magyarországon.

 

20180910mercedes-kecskemet.jpg

 

(Kép: Mercedes-Benz)

Nézzük a 14 legnyereségesebb gyártó helyzetét az első negyedév alapján:  
14. Nissan
Az első negyedév alapján a legnagyobb vesztesek közé tartozik, az amerikai és az európai piacon is jelentősen csökkentek az eladások, és a Ghosn botrány sem tesz jót a válságban lévő gyártónak. A Renault/Nissan házasság fenntartásáért a legmagasabb politikai körökben lobbiznak, miközben a bizalom a két gyártó között nagyon megsínylette az elmúlt hónapokat, de elektromos témában jelentős kompetenciáik vannak. Az EBITmarzs nagyon gyenge, 0.2%, összesen csak 36 millió eurót kerestek az első 3 hónapban. 
13. Honda
Az európai piac régen nem szerepel már a prioritásaik között. Független gyártó, ami rengeteget költ K+F-re, többet mint a BMW vagy a Daimler (!!), tavaly 1.85 milliárd eurót. 339 millió volt az eredményük az első 3 hónapban, a tavalyi 1 milliárd euróhoz képest. Kerek 1%-os EBIT marzson van mit javítani. 
12. Mazda
Az önjáró, saját technikát és elgondolást sikeresen használó és fejlesztő Mazda a jó években brillírozott, kicsi, agilis és független gyártóként nagyon jól kihasználták a helyzetükből fakadó előnyöket. Sajnos a mostani helyzetben a méretüknél fogva küzdeniük kell. 12%-ot csökkentek az eladások a nyereség mindössze 188 millió euró, az EBIT marzs 2,5% az első 3 hónap alapján. 
11. BMW
A tavalyi első helyezés után a top tízből is kiesett idén a BMW. 2.7 millárdról 589 millió euróra esett vissza a nyereség, az elmúlt évek extrém sikeres időszaka után stagnáló eladások gyötrik a bajorokat. 2.6% EBIT marzs nem épp fényes, hiszen az elmúlt 10 évben egyedüli gyártóként mindig a 8-10% közötti korridorban tudták tartani a mutatót. A beinduló modelloffenzíva rövid időn belül javíthat a számokon. 
10. Hyundai
A Hyundai újra a top 10-ben, 21% növekedéssel 645 millió euróra nőtt a nyereség. Enyhén növekedtek az eladások is. Összesen 192 millió eurós K+F kiadással ugyanakkor messze elmaradtak a többi globális szereplőtől ebben a tekintetben, bár az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy alternatív hajtásban így is a konkurencia előtt járnak, hiszen kínálnak PHEV, BEV és hidrogén hajtású autót is. 3.4% az EBIT marzs. 
9. Mitsubishi 
A meglepetés a listán, egyben a legkisebb gyártó az összehasonlításban. 350 000 kiszállított autó az első negyedévben, ami enyhe emelkedés, minimális K+F költés, 127 millió euróval, 20% nyereségnövekedés 214 millió euróra, 3.7% EBIT marzs. 
8. Ford 
1.8 milliárd eurót költöttek kutatás és fejlesztésre, miközben radikális költségcsökkentés és átstrukturálás miatt sok az egyszeri magas költségtényező. Ezzel együtt csak enyhén csökkent az eredményük az előző év hasonló időszakához képest, 1,35 milliárd euróra, úgy, hogy 14%-ot csökkentek az eladások. 3.8 % az EBIT marzs, ami összességében szép teljesítmény. 
7. GM
24% eredménycsökkenés, annak ellenére, hogy a cég már több, mint 2 éve költség csökkent, átstrukturál, átszervez. 1.33 milliárd eurót kerestek, 4.5% EBIT marzzsal már nem a legnyereségesebb amerikai autógyártó. 
6. FCA 
A legkisebb (olasz)amerikai gyártó EBIT marzsa a legjobb 4.5%-al. A 657 millió euró K+F kiadás gyenge, a jövőben ez nagy rizikó tényező. 18%-al csökkent a nyereség 1.11 milliárd euróra, az eladások 14%-al csökkentek 1.04 millióra. 
5. KIA 
214 millió eurós K+F nem túl acélos, de a konszerntestvérhez hasonlóan azt lehet mondani, hogy korábbi magas kiadások ebben a kérdésben alapvetően stabil pozíciót biztosítanak a cégnek a jövőre nézve. 465 milliós nyereség majdnem duplája a tavaly ilyenkori adatnak, 4.8%-os EBIT marzs is duplázódott. 
4. Volkswagen konszern
Az Audi botladozása miatt jelenleg nem a VW konszern csinálja a legnagyobb nyereséget az autóiparban. 8%-al kevesebbet, összesen 3.87 milliárd eurót kerestek az első negyedévben. Spórolás van a németnél, a 6.4%-os EBIT marzsnak növekednie kell. Kutatás-fejlesztésben ugyanakkor nincs szégyenkezni valója a wolfsburgiaknak, 3.23 milliárd eurót költöttek. 
3. Suzuki 
Kisautókból a legnagyobb kihívás pénzt keresni, és bár a Suzuki nyeresége 41%-al csökkent, még mindig nagyon tisztességes eredményt értek el 6.5% EBIT marzzsal. Szenzációs eredmény. 
2. Toyota 
A világ legnyereségesebb tömeggyártója a Toyota. 16% eredménycsökkenés mellett is 4,23 milliárd eurót zsebeltek be, 2.6 millió eladott autóval elsők. 6.8%-os EBIT marzsnál láttunk már sokkal jobbat is tőlik, de jelen körülmények között ez nagyon tiszteletre méltó eredmény. Számos jövőbemutató technológia is megtalálható a konszernen belül. 
1. Daimler 
Zetsche jó állapotban adta át a céget utódjának, annak ellenére, hogy a nyereség 16%-ot csökkent. Az EBIT marzs ugyanis jelenleg a legmagasabb, 7.1% az autógyártók között. Ez "békeidőben" nem lenne kimagasló, most remek eredmény. 2.8 milliárdot kerestek, és 1.7 milliárdot adtak ki fejlesztésre. 

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7614904800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.