Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

2024 az átrendeződés kezdete lesz az autóiparban?

2024. január 04. - Várkonyi Gábor Autóblog

Megdöbbentősen gyorsan alakul át a "régi" világrend, ha az autópiacon keresztül vizsgáljuk a trendeket. Ha pusztán darabszámok alapján rangsorolunk márkákat, akkor a kínaik már rá rúgták az ajtót a nyugatiakra. Ha a forgalmat is vizsgáljuk, akkor azért árnyaltabb a kép, de az irányok eléggé egyértelműek.

414996969_876720750910874_8174294222024867205_n.jpeg

Szentimentalizmus nélkül igyekszem vizsgálni a folyamatokat, amelyek egyébként kifejezetten érdekes képet festenek. Sem világvége hangulat, sem optimizmus nincs bennem, csak egyfajta rezignáció, amelynek összegzése nagyjából annyi, hogy nincsenek szent tehenek már, nincs olyan, hogy a múlt megvéd bárkit is bármitől, pillanatok alatt fog nagyon nagyot fordulni az autóipari erőviszony.


Két évtized, az az ember életében nem egy hosszú idő, az autóiparban viszont az, főleg, ha megnézzük, mekkora hangsúly eltolódás történt az évezred eleje óta a világ autópiacán. A gyártók és a piacok egyaránt jelentős változásokon mentek át, 2008 pedig a pénzpiacokon és az ingatlanpiacon kívül az autóipart rázta meg talán a legjobban.

Húsz éve a koreaiak még nem igazán voltak jelentősek globális szinten, a GM és Ford más ligában mozogtak a darabszámok tekintetében, még létezett komolyan vehető olasz autóipar tömeggyártás kapcsán, Európa dominálta az ízlést, Kína "önálló" autóipara vicc tárgyát képezte, a tech ipar és az autóipar teljes más erőviszonyok mentén tárgyalt egymással. A villany nem volt téma, a bekerülési korlát pedig olyan magas volt, hogy senki nem számolt érdemben azzal, hogy bárki felforgatná a status quo-t.

Mi igaz ebből mára? Pont semmi. Korea autóipara stabil és megkerülhetetlen viszonyítási pont a top 5-ben, technológiai és pénzügyi értelemben. Az amerikai óriások önmaguk árnyékai, nem jelentéktelenek, de másfél évtizeddel a pénzügyi válság után is félig görnyedve járnak az elszenvedett gyomrostól. A második világháború után a motorizáció gerincét adó olasz autóipar mára átemblémázott jelentéktelenedés irányába zuhan feltartóztathatatlanul. Európa politikailag és iparilag is egy skanzen szerepét játssza, és mint ilyen, ízlést sem határozhat már meg, szükségszerűen sem. "Autómentes vasárnapokról" álmodozó autóipari vezetői miatt sem. A trendeket azok a kínaiak diktálják, akiknek az autóin nagyobbakat röhögtünk az ezredfordulón, mint a rendszerváltás után egy Tavrián. Másfél évtized alatt katapultáltak a világ 10 legnagyobb autómárkája közé egy sajátot, és itt nem fognak megállni. A tech ipar pedig, ha épp van kedve hozzá, akkor lehajol valami alamizsnát dobni az piaci kapitalizáció kapcsán törpének számító autós cégnek. A villany a legfontosabb növekedési téma, és új belépők sora szorítja ki a régi cégeket a pozícióikból.

20 éve a Volkswagen az ötös Golfot mutatta be éppen, a BMW az E60-ast, a Kia meg példának okáért az Opirusszal volt elfoglalva.

Nem fog kelleni még 5 év sem, hogy nagyobbat változzon a helyzet, mint az előző 20 évben.

Legalább lesz miről írnom a következő években is.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7518294961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása