Várkonyi Gábor Autóblog

"A Tesla meg fogja duplázni a piaci kapitalizációját, a VW és a BMW eljelentéktelenednek"

2020. január 27. - Várkonyi Gábor Autóblog

Németország egyik legismertebb üzletembere és befektetője a múlt héten a Handelsblattnak írt cikkében elemezte Elon Musk sikertörténetét, és sötét jövőt vizionált a német autóiparnak. Lefordítottam a cikket, mert rengeteg érdekes aspektusa van, megközelítése értelemszerűen nem szenvedélyes autósként van fogalmazva, hanem olyan befektetőként, akinek szakterülete a szoftvercégek sikerének korai felismerése, ráadásul maga is Teslával közlekedik. Sok mindenben nem osztom a véleményét, de rengeteg mindenben pontosan, és "autós terheltségtől mentes kegyetlenséggel" látja a valóságot. Ezzel együtt érezhető némi Tesla vakság nála, számos területét az autógyártásnak pedig teljesen figyelmen kívül hagy. Egy későbbi bejegyzésben szeretnék majd ezekre reagálni. De most jöjjön a sok vitát kiváltott cikk magyarul.

4-format2020.jpg
Frank Thelen véleménycikke:

A Tesla a mai állás szerint többet ér, mint a legmagasabban értékelt német autógyártó, a Volkswagen. A részvényárfolyamok mozoghatnak, de az én prognózisom szerint a Tesla nemsokára meg fogja duplázni a piaci kapitalizációját, míg a VW és a BMW eljelentéktelenednek.

Már 2016-ban egy Business Insider interjúban azt jósoltam, hogy a német autóipar nem fog tudni lépést tartani a Teslával, ha nem fektet progresszívan és konzekvensen új technológiákba. Nem akartam az ördögöt a falra festeni, hiszen egy gazdaságilag erős Németországot szeretnék, amihez az autóipar egy igen jelentős részt tesz hozzá.

Sajnos azonban az én szemszögemből nézve az autóiparunk minden lehetőséget elszalasztott. A mai napon egy amerikai cég, amely a legtöbb német által csak meg lett mosolyogva és kritizálva, megelőzte a legértékesebb német autógyárat.

Még ma is sokan azt állítják, hogy a Tesla kudarcra van ítélve. A legfrissebb részvénypiaci események mellett szeretnék néhány okot felsorolni, ami miatt a Tesla az én szememben újraírja az ipar szabályait, és a VW, valamint a BMW ebben az új rendszerben nem játszanak szerepet.

Az üldözés

Hogy mennyire le van maradva Németország, azt mindennél jobban kifejezi ez a kép:

kepernyofoto_2020-01-27_9_33_58.png
Az Audi E-tron műszerfala kijelzi, hogy olajcserére kellene vinni az autót. Vicces bug, vagy tragédia? Újra és újra hallom: "Frank, a fene egye meg, igazad van. Most azonban rákapcsolnak a németek, és behozzák a hátrányukat."

Itt lebecsülik, hogy technológia által hajtott termékeknél vannak pontok, ami után egyszerűen már nem lehet behozni a hátrányt. A szcénában gyakran "iPhone-pillanatnak" hívják ezt. Miért nincs a Google után több releváns keresőoldal? Sem a Microsoft, sem az EU, sem a start-upok nem tudtak a termékeikkel 2-3 százaléknál nagyobb piaci részesedést elérni. A Google kereső minden kereséssel intelligensebb lesz, mi mindannyian naponta sok százszor eddzük. Ezzel a Google egyre okosabb lesz, nekünk egyre jobban szükségünk van rá, és senki nem tudja megtörni ezt a pozitív spirált.

Hasonló jelenség játszódott le a fotózásban az analógról a digitálisra való átállásnál. Annak ellenére, hogy ráadásul a Kodaknál találták ezt fel, a piacvezetők (Fujifilm, Kodak vagy Agfa) annyira el voltak foglalva az alapvető üzleti tevékenységükkel, hogy már mindegyik jelentéktelen szereplőjévé vált a fotózásnak.

Ezt a rizikót a VW főnök Diess is felismerte. A cég vezetőinek tartott januári beszédében többször kifejtette a Tesla jelentőségét az autóiparban. Ha a VW-nak nem sikerül rövid időn belül a transzformáció egy digitális technológiai konszernné, akkor a Nokia sorsára jut. Ezzel sajnos egyet kell értenem.

De mely részlegekben van a Tesla közel ahhoz, hogy elérje az "iPhone-pillanatot"?

Adatok – az alábecsült érték

A Tesla már hosszú ideje tudja, hogy az adatok képviselik a legnagyobb értéket az iparban. Egy 2016-os McKinsey tanulmány szerint az autó közlekedési adatainak 2030-ig éves szinten 750 milliárd dolláros forgalmi értékű potenciálja van.

Az önvezetés jönni fog, és jelenleg a Tesla az egyetlen autógyártó, amely komolyan foglalkozik ezzel a témával. A Tesla az önvezetéshez szükséges mesterséges intelligenciáját sok éve táplálja adatokkal, amiket a Tesla szenzorok naponta felnyomnak a Cloudba. A Business Insider szerint 3 év múlva már 3 millió Tesla lesz az utakon, és ezek mind non-stop gyűjtik az adatokat.

A közlekedésünk annyira komplex, hogy hihetetlen mennyiségű adat kell ahhoz, hogy megbízható önvezetést lehessen programozni. Ezért nem csak a környezet adatai tárolódnak, hanem a vezetők erre adott reakciói is. A Tesla mesterséges intelligenciája magától a vezetőktől tanulja meg az önvezetést, méghozzá állandóan párhuzamosan a háttérben. Újabban már három "vezető" van jelen: az igazi vezető, az aktuális szoftver és a következő szoftver generáció, ezt a három "rendszert" pedig valós időben hasonlítja össze a Tesla.

Mivel a mesterséges intelligenciának minden vezetési adatra rálátása van, az én véleményem szerint ebben a pillanatban éppen a világ legmegbízhatóbb "sofőrje" születik. Sokaknak ez science fictionnak tűnhet, de aki foglalkozik a technológiával és a tényekkel, az hamarosan jobban fog bízni a Teslájában, mint önmagában, ha az autóvezetésről van szó.

A Tesla egyedüli autógyártóként fejleszt saját mesterséges intelligencia chipeket, amelyek nagyságrendekkel jobbak, mint a többi beszállító, például az Nvidia megoldásai. A jövőben ráadásul a szerver oldalon is bevethetik ezeket, hogy a mesterséges intelligenciát még hatékonyabban tudják táplálni adatokkal. Nagy valószínűséggel a Tesla fog először kvantumszámítógépet használni, ami az előnyüket még lényegesebben növelheti.

A Supercharger töltőhálózat

Az elektromobilitás egyik legnagyobb problémája a kiterjedt infrastruktúra felépítése. Jelenleg a Tesla az egyetlen autógyártó, amely világszinten kínál megoldást a supercharger hálózattal erre a problémára. Elon Musk kockáztatott, és hatalmas összegeket ölt ennek a rendszernek a kiépítésébe. Akkor is, ha ez rövidtávon hatalmas összegeket emészt fel, ami megijeszthet néhány befektetőt, hosszútávon sikert jelent. Ez a bátorság és ez az előrelátás az, ami hiányzik a német autógyártóknál, és úgy eleve a német cégeknél.

A gyártás erőssége

A Tesla gyártása agilis és áramvonalas, nagyon rövid időn belül képes felállni, ahogyan ezt láthattuk Kínában. Csupán egy év alatt felállt ott a Gigafactory, amely mostanra már az első autókat legyártotta. Németországban éppen a következő Gigafactory épül.

Akkor is, ha a Tesla gyártása időnként sátrakban zajlik, az én szememben jelenleg a legjobb és leghatékonyabb gyártás világszinten. Miért? A többi autógyártóval szemben a Tesla nincs rászorulva beszállítók hadára. Csak egy csapat van, amely együtt dolgozik az autón, és ugyanannak a célnak rendel alá mindent: a hatékonyságnak.

Minden a saját kezükben van. Az Apple-höz hasonlóan a saját szoftver és hardver kerül az autóikba. Ez lehetővé teszi egy saját App-store implementációját, amelyen keresztül mehetnek a szoftverfrissítések, és amelyeken keresztül további szolgáltatásokat lehet eladni a felhasználóknak. Az én Model 3-asom folyamatosan optimalizálódik, anélkül, hogy a szervizbe kellene mennem vele. Az önvezetés hardvere már benne van az autókban. Amint készen lesz a szoftver, egy frissítés, és működni fog a funkció.

Egy példa a hardver oldalon. Amíg néhány elektromos autóba 3 hűtés van beépítve, egy a motornak, egy az akkumulátornak, egy pedig az utastérnek, addig a Teslánál ez egy körrel van megoldva, az úgynevezett "superbottle"-lel. Ez az optimalizálás csak azért volt lehetséges, mert egy csapat szorosan együttműködve kereste a megoldást a problémára, úgy, hogy ne kelljen külső beszállítót használniuk a megoldáshoz.

És igen, Musk is hibázik. A Model 3 esetében túlzottan nagy hangsúlyt fektetett az automatizációra. Amikor a gyártási célszámok nem jöttek össze, nyilvánosan bevallotta ezt a Twitteren.

Egy oka annak, hogy miért nem ment jól a robotoknak a Model 3 összeszerelése az volt, hogy a például nem tudták kezelni a kábelkötegeket. Ezt a problémát a Model Y-nál multifunkciós controllerekkel javították, a Model S 3 kilométeres kábelhosszúságát a Model 3-nál lecsökkentették másfél kilométerre, az Y állítólag 100 méter kábellel készül összesen. Ezzel az automatizálása és egyszersmind a gyártás hatékonysága jelentősen növekszik majd az Y esetében.

Pontosan ez az, ami megkülönbözteti a Teslát a többi gyártótól: Musk a First-Principle elv alapján cselekszik. Nem azt kérdezi, hogy eddig hogyan csináltak valamit, hanem azon gondolkozik, hogy technikailag és fizikailag mi lehetséges, és szétszedi a problémákat egyedi alkotóelemeire. Ezután megvizsgálja a részleteket, és ha utána a csapat arra a következtetésre jut, hogy az automatizálás problémáját kevesebb és merevebb kábel oldja meg, akkor kevesebb kábellel építi meg az autót.

A szív, az akkumulátor: előny a gyártásnál és a fejlesztésnél

Harminc százaléka az értékláncnak az akkumulátorból jön egy elektromos autónál. Ezt Musk hamar felismerte, és először egy partnerséget alakított ki az LG-vel. Aztán rájött, hogy hagyományos akkumulátorgyártásban még sok optimalizációs lehetőség van, és megkezdte a kutatást, valamint az erőforrások/nyersanyagok biztosítását.

Időközben a Tesla a világ legnagyobb autóakkumulátor előállítója, és minden, amit eddig láttunk akku ügyben, már 8 éves. Idén márciusban a Tesla be fogja mutatni a következő akkumulátor generációját, amivel az előnyét a témában minden bizonnyal a sokszorosára fogja növelni. Csak az akkumulátorgyártásban véleményem szerint igen hamar egy 100 milliárd dolláros piac fog nyílni, amiben a Tesla szintén előnyben van a többiekhez képest.

A Tesla mérföldekkel előzi a német autóipart, ha elektromos autózásról van szó, ezt szó szerint lehet érteni. A Model S dupla akkora hatótávval rendelkezik, mint a Porsche Taycan. A német mérnöki tudás ellenére sok elemző szerint a Taycan a "világ legkevésbé hatékony" elektromos autója. Egyetlen német gyártó sem tudja felvenni a versenyt a 8 éves Teslákkal.

Mindegy, hogy gyártás, kutatás vagy felhasználók: A Tesla elsősorban egy szoftvercég. Néhány héttel ezelőtt most először lehetett egy "motor upgrade"-et app-ként megvásárolni az autóhoz, amely 2000 dollárért még jobb gyorsulást ígért.

A frissítés után az autó fél másodperccel gyorsabban éri el a százat. Biztos vagyok benne, hogy 2021-ig egy App-store-t fogunk látni a Teslától, amely az Apple-höz hasonlóan fontos része lesz a cég üzleti modelljének. Természetesen más gyártók is rendelkeznek szoftver fejlesztőkkel és csapatokkal, de egyik autógyártó sem "Software first" cég, mint a Tesla.

Ha a cég termékpalettáját nézzük meg, egy világos és briliáns stratégia rajzolódik ki: A Roadsterrel és a nagyon drága Model S-sel a cég felépítését finanszírozták. Mára már egyik modell sem releváns. A Roadster már csak marketingcélokra van használva, mint a világ leggyorsabb elektromos autója. A Model 3-mal bemutatták az első tömegautót, az Y pedig egy megfizethető 7 üléses SUV lesz.

Még a sok beszédtémát adó Cybertruck is egy világos szerepet tölt be: mindenhol téma, feltűnik, és a Tesla fő piacát veszi célba, vagyis az USA-t. A Semivel a Tesla hamarosan egy kompletten új piacra lép be, és a szállítmányozást fogja forradalmasítani. Ez jó hír mindannyiunk számára, hiszen a logisztikai szektor CO2 kibocsátását drasztikusan csökkenthetik vele.

A világ leghatékonyabb marketingje, ingyen

A Teslának van a világon vélhetően a legnagyobb marketingosztálya, hiszen szinte a teljes törzsközönségük "nekik" dolgozik. Alig ismerek olyan Tesla tulajt, aki ne lelkesedne az autójáért. A "szájról szájra" propaganda ősidők óta a leghatékonyabb marketingeszköz, és a Tesla ezt tökéletesítette. Amíg a többi gyártó évről évre sok millió eurót fektet marketingbe, hogy potenciális vásárlókat győzzön meg az autójáról, Musk egyszerűen meggyőző autókat csinál.

Aki ült már Teslában, az lehet, hogy megérti a lelkesedést. Új és izgalmas. Az embereknek késztetésük van róla beszélni. Ezért a Tesla folyamatosan téma. Egyetlen más autógyártóhoz nem fűződik több youtube videó, podcast vagy sajtómegjelenés.

Akkor is, ha nem feltétlenül az autókról van szó, hanem a részvényárfolyamról, az emberek fejében marad a Tesla. Egyetlen egy márka sem foglalta el még csak megközelítőleg sem úgy az elektromobilitás témáját, mint a Tesla. Ez a hájp, bármit is gondoljunk róla, egy nagyon értékes dolog. 30 millió Twitterkövetővel és nagyon magas interakciós rátával Musk egyetlen tweettel több embert tud elérni, mint sok gyártó hónapokon át tartó kampányokkal.

Én sem csinálok titkot abból, hogy hatalmas Tesla és Musk fan vagyok. Az eufóriám azonban számokon és tényeken alapul: A Tesla minden, a jövő mobilitásával kapcsolatos kérdésben technológiailag vezető helyzetben van. Részvényesként pedig természetesen örülök az utóbbi idők eseményeinek.

Németként azonban sötéten látom a német autógyártás jövőjét, ezzel együtt a német gazdaság központi építőelemét. Tavaly júniusban egy T-online interjúban azt mondtam, hogy a német autóipar az én szememben már vesztett. Ez a nyilatkozat akkor nagy felháborodást váltott ki. Sajnos a mai napon ismét alá kell húznom a korábbi kijelentésem.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4215430006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adam_vok 2020.01.27. 13:52:41

Az "iPhone-pillanat" levezetése Google példán keresztul az azért van, mert a Samsung és Huawei már legalabb akkora szereplo mint az Apple, és hulyén nézett volna ki ha azt a vonalat viszik végig?

A Teslának van jelenleg 3 modellje, amibol kettonek az értékesítése mélyrepulésben van (S és X), van a model 3, ami "jól" fogy, és a szent grál model Y, amirol ugy vélik, hogy szintén jol fog fogyni.

A gubanc akkor lesz, ha nem berobbanak, hanem kifulladnak ezek a modellek, ez esetben a Teslanak konkrétan annyi lesz, nagyon rovid ido alatt.

Remélem ez nem fog bekovetkezni, az ido megmondja, de azért addig is probáljon meg mindenki két lábbal a foldon maradni a nyilatkozatokkal.

Carmackhu 2020.01.27. 14:47:37

@adam_vok:
Az első "iPhone-pillanat"-ot a Nokia elég csúnyán bebukta. Az, hogy jelenleg a Samsung és Huawei pariban van, az kellett, hogy Jobs 9 éve meghalt.

A Tesla népautója a model 3. A másik kettő csak azért kellett, hogy eljuthassanak erre a szintre. Musk le is nyilatkozta, hogy csak nosztalgiából tartják gyártásban őket.

A legkapósabb modelljeik SUV, pickup csak most jönnek. Ráadásul ezeknél már rendelkeznek saját gyártási tapasztalattal, szóval kevesebb beki várható.

Nehéz két lábbal a foldón maradni, mivel egyedül a Tesla feszegeti a technika határait. Nincs más szereplő, aki kiutat keresne az olajlobbi markából.

miert? 2020.01.27. 16:20:11

Szerintem Thielennek sok mindenben igaza van, amik kardinalis jelentoseguek.

Viszont a cikkben szerencsetlenul osszemosodnak a dolgok.

1. A Tesla tobb technologiai es szemleletbeli kerdesben (reszben a cikkben is taglalva van) lenyegesen a tobbi gyarto elott jar.
2. A Tesla vezetoje (valoszinelg annak is koszonhetoen hogy Musk gazdasagi szakot is vegzett) tobb meghatarozoan jo dontest hozott az autogyartast illetoen.

Viszont ez ket fuggetlen dolog. A technologiat illetoen a Tesla mar eddigi letezesevel is beirta magat az autogyartas nagy konyvebe.. Es a jovoben nem lehet nem tudomast venni azokrol a momentumokrol, amikkel a Tesla forradalmasitotta az autot (pl a rendszeres szoftverfrissitesek). Mindez azonban semmifele garanciat nem jelent a ceg jovobeli gazdasagi sikeressegere nezve. Akar csodbe is mehet rovid idon belul. Lattunk mar jo par tortenelmi peldat, hogy egy technologiai ujitas hasznat a versenytarsak arattak le, az ezt bevezeto ceg pedig tonkrement.

Azaz a gazdasagi sikerhez hosszutavon elengedhetetlen az elvonalbeli technologia szint, de ez nem garancia.

A Tesla egyik szerencseje, hogy versenytarsai lassan mozdulo dinoszauruszok, ami ad eselyt neki, hogy par ev alatt talan megerosodik annyira, hogy mar nem lehet egyszeruen kiszoritani a piacrol.

Patroll 2020.01.27. 16:45:31

@adam_vok: Szerencsére egy elektromos autót elég nehéz elrontatni ha már több jót sikerült csinálni. Aksit, elektromos motorokat le se kell cserélni, a lényeg a szoftver az is azonos az elődökhöz. Ilyen szempontból is hasonlítani fog az autóipar a mobiliparra, sokkal kisebb különbségek lesznek egy gyártó különbözői autói között és a szoftver nem pedig a hardver lesz a lényeg. Ráadásul ott van az OTA frissítés és pár nap alatt kijavítják ha lenne mégis valami hiba, ahogy ez volt a model 3 fékeivel.

Kicsi az esélye, hogy a Tesla elrontsa, mert nagyon nincs mit. A meglévő dolgokat kell újra berakni egy autóba. Ha ebbe reménykedik az európai autóipar akkor biztos a game over!

Zoltán Baroti 2020.01.27. 17:27:31

Az elektromos autózás addig kevés embert érdekelte mert 80-100 km- t tudtak megtenni és nevetségesen lekorlátozták a sebességet . Aztán jött a Tesla és az összes autót lesöpörte gyorsulásba és jelentős távolságot megtudott tenni . Ez futótűzként terjedt , mindenki ilyet akar . Tehát a Teslának köszönhető , hogy nagyon népszerű az elektromos autó .

mojszipupi 2020.01.27. 18:59:44

Nem értek egyet sokmindenben. A Tesla irgalmatlan pénzt öl egy elképesztően fejletlen akkumlátor technológiába. Hiába megy el 400-500km t, a gyorstöltés megöli ezeket az akkumlátorokat, és akárhogy is nézzük kényelmetlen még hosszú ideig tölteni a gyorstöltővel is.
A szilárd elektrolitos akkumlátor lesz a mérföldkő. Ugyanis az már olyan rövid ideig lesz tölthető, mintha benzint tankolnánk. Az lesz a mérföldkő, ha egy elektromos autó egy az egyben azt fogja nyújtani, mint egy mai benzines/dízel autó. És ezt még messze nem tudják a Teslák. És a fejlesztett akkumlátorral sem fogják még tudni. Az önvezetése level 3, az már egy Audi A8 ban is benne van, nem kell ettől sem hasra esni. A mesterséges intelligencia jó dolog
A Toyota pl 2030 előtt semmiképp nem ígér szilárd elektrolitos technológiát tömeggyártásra és ez optimista becslés. Szerintem még bőven nincs semmi veszve a németeknek. És igen jó szoftver a Tesla, de pont az a nagy sebezhetősége is. Ne tegyünk úgy mintha más ne tudna egy akár jobbat csinálni, lásd pl. Huawei. Az elektromos autózásban az akkumlátor technológia fejlettsége a lényeg, ragyogó szoftvert írnak rá a németek is. Tény, hogy a Tesla komoly gyártókapacitást épített, de mint autó nem vonzza a német prémium vásárló réteget. A márkahűség, az érzelem szerintem mindig meghatározó lesz és ebben verhetetlenek a németek. A németek akkor lesznek sikeresek ha a szilárd elektrolitos akkumlátor gyártásba és ezzel párhuzamosan hidrogén hajtáslánc (mi szerintem az egyértelmű jövő egyébként) fejlesztésébe kezdenek irgalmatlan pénzt ölni.

opel123 2020.01.27. 19:10:07

Az érettségüket az mutatja majd, hogyan tudják kezelni az első nagy problémát majd a visszahívási kampányt. Kiperlik belőlük vagy preventív jelleggel elémennek a bajnak. Hatalmasat lehet esni egy biztonsági üggyel.

Carmackhu 2020.01.27. 22:33:47

@mojszipupi: Nos, az autógyárak és az olajlobbi legnagyobb bánatára, a Tesla nem vár a szilárd elektrolitos akkumulátorra. A technológia már most alkalmas az átlag emberek igényeinek kielégítésére. A fejlesztési versenynek köszönhetően, talán lesz pár éven belül áttörés az aksiknál!

Luighi 2020.01.28. 08:56:09

@mojszipupi: "elképesztően fejletlen akkumlátor technológiába" versus " hidrogén hajtáslánc (mi szerintem az egyértelmű jövő egyébként)"
Ezzel "mindössze" annyi a gond, hogy az egyik technológia létezik, és működik, a másik meg a jövő üzemanyaga volt/van/lesz már több évtizede! Mellesleg, ha a technikai, technológiai problémákat sikerülne is megoldai a hidrogén üzemanyagú rendszereknél, akkor is sokkal balesetveszélyesebb, az akkumulátor technolóiánál. Sanszos, hogyilyenek miatt marginális szerepe lesz csak.Ha mégis összejönne sanszos, hogy a hadiipar "privatizálná".

Zetor 2000 2020.01.28. 09:16:08

@mojszipupi:
"igen jó szoftver a Tesla, de pont az a nagy sebezhetősége is. Ne tegyünk úgy mintha más ne tudna egy akár jobbat csinálni, lásd pl. Huawei."
A Huawei egyelőre a Google androidját buzerálja. Az, hogy belpiacra csinált valamit, és a belpiac mérete miatt gazdaságos, még nem jelenti azt, hogy az jó, és életképes. Az, hogy Amerika egy mozdulattal kihúzta alóla a talajt, amikor megtiltotta (de legalábbis korlátozta) a cégeinek a kínaiakkal való kereskedést, a Huawei csúcsmodellje egyszerűen érdektelenné vált, mert hiába a jó hardver, ha nincs ami kihasználja.
És akkor itt a Tesla, hogy rengeteg adat jön be a verdákból, és azt elemzik. Ez egy akkora előny, hogy jelenleg 10+ év tapasztalata gyűlik. 10 év _valós_ körülmények közt kapott adat, és pár év tesztpályán eltöltött adat között rengeteg a difi. Amúgy nem látom, hogy a Huawei csinálna valami rettenetesen jó önvezető képességekkel megáldott autós szoftvert.

Az akkukérdésre szerintem meglépték, amit kellett, amikor a 18650es cellákról kicsit energiahatékonyabb 21700asokra váltottak.

Amit a németek talán jobban csinálnak, az az autó belső területének kialakítása. Azt mondják, itt még van hova fejlődni az amerikaiaknak.

Luighi 2020.01.28. 09:35:32

Amik a Tesla részéről bevihetik a touchdown-t az iparágnak (a hagyományos technológiáknak):

- Teljes önvezetés (Azért ezzel kezdem, mert 2020-ra lett megígérve. Az meg itt van, úgyhogy nem sokat kell egy hatalmas áttörésre várnunk! Ha összejön, nem csak a hagyományos járműgyárak, de rengeteg iparág szereplője is a gőzmeghajtású eszközök sorsára jut. Talán leggyorsabban a taxisok.)
- A Német Gyár (Azért írtam így nagy betűvel a hamarosan megvalósuló berlini gigafactory nevét, mert Musk nem az a csóka, akinél "véletlenül" alakulnak ugy adolgok ahogy. Ez egy akkora gyomros az európai, és főleg a német gyártóknak, ami egyrészt pánikba hajszolja(ta) őket, másrészt meg idegen pályán,és pont az ellenfél fellegvárában a győzelem még sokkal értékesebb!)
- A Cybertruck (És főleg annak a "tudása" és ugyanakkor az ára! Annyiért annyit elektromos járműben senki nem képesrajtuk kívül nyújtani! És egy bődületesen nagy piacból hasítanak ki vele egy (lehet nemis annyira) vékony szeletet, de az még akkor is elképesztő méretű lehet!
-Meglepetés (Náluk olyan az iparág,és főleg ahogyan tálalják, hogy simán megvan az érzet, hogy soha nem ürül ki náluk a bűvész cilindere! A Cybertruck bemutató Porsche fingatása is egy komoly fricska és egyben talán visszautalás volt a Nürnburgringre, hogy egyrészt velük lehet vetélkedni, és érdemes is, de a gatyát nem árt ha a derékszíj mellett hózentróger is fogja. Mert már egy "teherautó" is Porsche kihívó lehet, és az ellen veszíteni? Be se merem fejezni! :-D)
- Meglepetés 2. (Olyan teljesen új technológiák kitalálása, és a hétköznapi használatba vitele, ami vagy már létezett baromi drágán pl. átlátszó alumínium, vagy amivel a gyártás teljesen a feje tetejére fordítva hatékonyabb és/vagy automatizálható és azzal piaci előny szerezhető!)

Amit az elektromos jármű témában nagyon vártam , és nagyon ígéretes volt, a 2 féle folyadék "tankolása" és azok által történő elektromos hajtás, végül azok közönséges csatornába leereszthetők. Aztán ez hirtelen eltűnt! Vagy hoax volt, vagy az emberiség "nincs még megérve rá"(?), és emiatt elsüllyesztették. Ez utóbbi azért kétséges, mert valami hasonló a hadsereg(ek)nek nagyon bejövős lenne azt gondolom ! Épp emiatt az se kizárt, hogy pont az utóbbi eset áll fenn!

Luighi 2020.01.28. 09:41:28

Elnézést kérek, visszaolvasva látom, a térköz gombom (space) sztrájkolt!

mojszipupi 2020.01.28. 10:21:52

@Zetor 2000: A Huaweit az android utáni saját szoftveres fejlesztésre akartam példaként hozni, igaz még nem tudjuk mennyire lesz sikeres, egyátalán bevezetik-e, vagy addig feloldják a szankciókat. Ez csak egy példa, hogy a szoftverfejlesztés terén bármikor szó szerint a semmiből is jöhet egy startup ami teljesen átformálja a piacot, úgy ahogy a Tesla is tette. Igen gyűjti az adatokat, de a távoli elérés, a folyamatos adatgyűjtés már a németeknél is rég működik, ez független attól, hogy egy autó elektromos hajtásláncú vagy fosszilis. A vezérlés terén tehát a németeknek van nagyobb tapasztalata. Az is egy fontos tényező, hogy a németeknél ott van 80 év tapasztalat, hogyan kell autót csinálni, és az egyes részeit szoftveresen összehangolni, ez megintcsak független attól, hogy valami elektromos hajtásláncú vagy más. Nekem a Tesla félig startup lufi, félig valós teljesítmény. Egy valóban remek marketinggel eladott luxustárgy, korlátozott használati értékkel. Úttörő valóban, de nem az igazi autórajongókat hódítja meg, hanem azokat akik a technológiai fejlesztésre nyitottak és ez nagyon más réteg.

mojszipupi 2020.01.28. 10:26:40

@Luighi: A bmw nél mondják most azt, hogy a hidrogén hajtáslánc jelenleg dupla annyiba kerül, mint egy elektromos. Viszont 2025 körülre már be lehet nyomni árban az elektromos alá. Ez lesz az a pont, ami hatalmas sebet üthet a Teslán és azonnal a mélybe lökheti a szennyező akkumlátor gyárastól. A hidrogén stabilitása már ma is megoldott, a Toyota már készen áll használható autóval ma is, és ez óriásit fog fejlődni ebben az évtizedben.

miert? 2020.01.28. 11:43:49

@mojszipupi:
Kicsit pontositanam az altalad felsoroltakat.

"távoli elérés, a folyamatos adatgyűjtés már a németeknél is rég működik". A tavoli eleresrol nem tudok, ha van is ilyen, akkor azt most vezethettek be az utobbi 1 evben. Az adatgyujtes folyt, de nem online, hanem amikor szervizbe vitted az autot, akkor kiolvastak a memoriabol, amit lehetett. Termeszetesen lenyegesen kevesebb infot tarolt, de az hasznos volt hogy mi hogyan hibasodik meg. Igy a belsoegesu motor "vezerles terén tehát a németeknek van nagyobb tapasztalata" -- igen, csak hat ez irrelevans ez elektromos autoknal.

"németeknél ott van 80 év tapasztalat, hogyan kell autót csinálni, és az egyes részeit szoftveresen összehangolni". Az en 85 eves anyamnak lenyegesen tobb tapasztalata van, hogyan kell fozni. Megsem jo, amit csinal, mert ELAVULT. Az ido meghaladta. Ilyen ertelemben a 80 evvel ezelotti tapasztalatok sem feltetlenul hasznosak a nemet iparnak. Szoftver pedig nem is volt 80 eve. :))

"Nekem a Tesla félig startup lufi, félig valós teljesítmény." -- Igen, a Tesla startupkent indult. Az elso autoja a Roadser volt, amibol 2450 db-ot gyartottak, Es utana majdnem csodbe is ment. Musk belepesevel valtozott meg a helyzet es nottek ki a startup szintbol a tobb 100 ezres autogyartova. Ma mar nemigen lehet startupnak mondani egy olyan ceget, aminek kapitalizacioja a Volkswagent is meghaladta.

"remek marketinggel eladott luxustárgy, korlátozott használati értékkel." -- Igy van, vannak korlatai, mint minden hasznalati targynak. Eldontheted, hogy az elonyokert vallalod-e a hatranyokat vagy sem.

"nem az igazi autórajongókat hódítja meg" - igen, az igazi rajongok nem valtoznak. Csak lassan kihalnak. Az elet elmegy mellettuk. A beduinok is azt mondtak a szaudi sivatagban, hogy az auto nem adja vissza azt az erzest, amikor egy tevehaton hullamzol a sivatag homokjaban. Igazuk is volt, nem adja vissza. Csak eppen manapsag nem tevevel kozlekednek ott sem. A beduinok ma is elnek par ezren es folklor attrakciot jelentenek a turistaknak. Biztos vagyok benne, hogy 50 ev mulva is lesz par ezer ember, akinek a szivet melengeti, amikor pofogni kezd a garazsaban egy automatuzsalem. Csak ez erdektelen lesz az akkori kozlekedesi technologia szempontjabol.

"hidrogén hajtáslánc jelenleg dupla annyiba kerül, mint egy elektromos. Viszont 2025 körülre már be lehet nyomni árban az elektromos alá". A hidrogen hajtassal nem az ara a fo problema. A lenyegebol fakadoan ket strukturalis gondja is van. Az egyik, hogy a hidrogen robbanasveszelyes. Ezen lehet dolgozni es csokkenteni a kockazatot, de megszuntetni nem lehet. A masik, hogy nemcsak egyszeruen hianyzik a hidrogen toltohalozat, hanem semmi nem adja vissza azt a kenyelmet, hogy este a garazsba beallva radugom a toltest, es reggelre fel van toltve. Azaz nem kell toltoallomasra mennem vele. A Teslanal mar bemutattak azt a "robot" prototipust, ami a garazsba szerelve automatikusan csatlakozik a beallt autohoz es feltolti. Azaz meg ezzel sem kell torodni. Ha napelemrol toltod az mar csak hab a tortan. Azzal, hogy a villamossag ott van minden haztartasban, a hidrogen sosem tud versenyezni. Egyebkent pedig lehet, hogy 2025-re a hidregen cella uzemu auto is rentabilis lenne, de hol lesz akkorra elterjedtsegben az elektromos hajtasu auto ?

udvozlettel

Luighi 2020.01.28. 11:46:46

@mojszipupi: Nekem ebben a "2025-re a hidrogén beelőzi az elektromost" ügyben azért vannak kétségeim!
Ha csak a jelenleg közforgalomban létező, és elérhető LPG-s rendszerrel hasonlítom össze a hidrogén hajtást, az még a hidrogénnél nagyságrenddel kissebb nyomással üzemeltetve is macerásabb sokkal mint egy elektromos jármű. Van egy csomó karbantartási és szerviz igénye, valamint a tartályt is rendszeresen cserélni kell biztonsági okokból. Mindezt akkor is, ha ahogy írtam fentebb a tartályban lévő nyomás a hidrogén rendszer tartály nyomásának a töredéke!
Aztán a tankolás: Az egy kritikus pont, sok erőlködéssel talán "bolondbiztossá" tehető , bár akkor meg lehet túl nagy lesz vele a macera.
Hogy a Toyotának van egy ilyen készen? KÉTLEM! Ha lenne, SOKKAL nagyobbat szólt volna a sztori! És akkor nem kellene 2025-ig ki tudja mire (szerintem a "tökéletes hidrogén tároló tartály"-ra) várni. Lehet úgy valósul meg a hidrogénhajtású jármű, ahogy a hazai Euro. Mindig csak pár év kell hozzá! :-D
A líthium nem mérgező anyag, úgy tudom a tengerek tele vannak vele. Akkor miért is lenne szennyező a gyártása/újrahasznosítása?

Luighi 2020.01.28. 11:55:59

@mojszipupi: Egy rendkívül fontos rész kimaradt! A tankolással utaltam rá, de aztán eleterelődtem.
A BIZTONSÁG!
Ha egy elektromos autó kigyullad, akkor pár méteres körben hevesen ég, aztán abbahagyja.
Ha egy hidrogén rendszer szvárog, akkor egy eléggé veszélyes elegy, durranógáz keletkezik.
És a legkisebb szikrára is valóban robbanásszerűen ég el.
VAgy ha egy több százmegapascalra/barra töltött tartály megsérül, elreped, akkor nem pár méteren okoz veszélyt, hanem jóval nagyobb területen háborús károkat!
Ilyeneket inkább a TE szomszédodba kívánok, mint a magaméba!

mojszipupi 2020.01.28. 12:09:03

@Luighi: www.toyota.hu/world-of-toyota/articles-news-events/2019/masodik-generacios-mirai.json

Akár ma megveheted. És ez már a második generáció. Közúti engedéllyel rendelkező gépjármú, gondolhatod milyen szigorú követelményeknek kell megfelelnie, hogy kiengedjék közútra, vagyis nyilván nem egy 4 keréken guruló bomba. Ma még drága hidrogént gyártani, és nyilván fosszilis energiára is szükség van hozzá, de minden máshoz is, így az akkumlátor gyártáshoz is.

Itt elég jól leírja a toyota www.toyota.hu/world-of-toyota/articles-news-events/egy-jobb-jovo-fele.json

mojszipupi 2020.01.28. 12:13:38

@Luighi: hu.motor1.com/news/369925/hidrogen-hajtasu-x5-ost-mutatott-be-a-bmw/

"A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával dolgozó, tisztán elektromos modellek a belsőégésű erőforrással szerelt gépkocsik folyamatos használhatóságát a zéró emissziójú mobilitás korlátlan formájával egyesítik: a tankolás kevesebb, mint négy percet vesz igénybe, a hatótávolság több száz kilométer, kényelem terén nem követel kompromisszumot, kiválóan alkalmas vontatásra és csupán nagyon minimális mértékben függ az éghajlati körülményektől. Mindez azt jelenti, hogy a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával a bajor gyártó ügyfelei télen és nyáron is szinte ugyanakkora hatótávolsággal számolhatnak."

Luighi 2020.01.28. 13:08:56

@mojszipupi: "Akár ma megveheted." Hát nem egészen!
"Mirai valamikor 2020 végén kerül forgalomba Japánban, Észak-Amerikában és Európában"
Olyat is irtak róla 30%-kal megnövelték a hatótávját. Akkor a hidrogén nem 1 hónap alatt szökik ki a tartályból, ha nem használják, hanem 40 nap alatt? (Tudom nem erről szólt a fejlesztés, de én itt érzek még mindig lemaradást. ) Minekutána a hidrogén az általunk ismert világ legkisebb molekulája, nem egyszerű neki megmondani, hogy ne meneküljön!
És a legdurvább: a hidrogént az üzemeltetéséhez NEM vízből hidrolízissel állítják elő, amihez a villanyt megujulókból nyerhetnék,HANEM KŐOLAJSZÁRMAZÉKBÓL!
B+!!! =:-O
Ennél még egy LPG vagy CNG is jobb! Vagy egy alkoholos (mint Délamerikában)!

mojszipupi 2020.01.28. 13:22:20

@Luighi: Persze kell a fosszilis energia hozzá ma még, ezt írtam is, de mindenhez kell, az akkumlátor gyártásához meg az áram előállításához is, ez nem különbség. Írja is a toyota
"A hidrogén előállításának módjától függően összességében 40-70 százalékkal csökkenthető a CO2- kibocsátás egy hagyományos benzinmotoros járműhöz képest."
Ahogy áll át az energiatermelés megújulókra úgy javul az arány. Nyilván ma még senki nem tudja pontosan mi lesz a befutó, de nagyon komoly potenciál van a hidrogén hajtásban. Ha ma már olyan autót gyártanak ami annyi idő alatt tankolható, mint egy mostani benzines, megegyező hatótávval, időjárásától független hatótávval, akkor mi lesz 5-10 év múlva.

Luighi 2020.01.28. 14:03:35

Apaaaaa kezdődiiiiiikkkkkkkk!
totalcar.hu/magazin/hirek/2020/01/28/feltempoval_halad_a_villany-audi_gyartasa/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Még jó hogy a Tesla-nak nem ezek segítettek annak idején! Ott tartana ahol ezek! Vagy ott se!

Haloperidol 2020.01.28. 15:46:28

@mojszipupi:
RE hidrogén hajtáslánc. A hidrogénhajtással sajnos van egy olyan HATÉKONYSÁGI probléma, amely nem nagyon fog a középtávon megoldódni, mégpedig azért, mert ennek az üzemanyagnak jelenleg az előállítási költsége nagyon jelentősen meghaladja mind az akkumulátoros, mind pedig a szénhidrogén költségét.

Röviden arról van szó, hogy ahhoz kell rengeteg elektromos energia, hogy hidrolízisse vízből előállítsák a hidrgogént, ami utána az elégése során visszaalakul vízzé.
Ennek a hatásfoka kinyerhető energiamennyiséget nézve jelenleg kb 30%-al rosszabb, mint az akku töltésének.
Ezért nem versenyképesek a hidrogénhajtású autók, és ahogy az akkumulátoros technológia tovább fejlődik, egyre kevésbé lesz versenyképes.

mojszipupi 2020.01.28. 15:57:28

@Haloperidol: Ez a Toyota álláspontja

"A hidrogén előállításának módjától függően összességében 40-70 százalékkal csökkenthető a CO2- kibocsátás egy hagyományos benzinmotoros járműhöz képest."

Egy Tesla P90D nemhogy csökkenti jelenleg a CO2 kibocsátást hanem a wheel to wheel károsanyag kibocsátása jelenleg magasabb, mint egy Euro6d s dízelé! Ebből nekem nem úgy tűnik, hogy a hidrogénnel hatékonységi probléma lenne

Béla Misi 2020.01.28. 17:14:49

@mojszipupi: Olvastam valami Japán akku fejlesztést ami az átlagos 4-5 ezer töltés (akku élettartam a múlté ) A töltés folyamatra felfűtve az akkumulátor 60 fokra 14.000,- töltés után is új volt az akku. A töltési sebesség is többszöröse 60 fokon a szoba hőmérséklethez képest !! TEHÁT ÖSSZEGEZVE MEG VAN A JÖVŐ AKKUMULÁTORA ÉS A JAPÁNOK KEZÉBE !

mojszipupi 2020.01.28. 17:22:19

@Béla Misi: Igen a szilárd elektrolitos akkumlátor lesz a meghatározó fejlődés majd a mostani technikához képest, de a legtöbb autógyártó véleménye szerint 2030 előtt nem lehet tömeggyártani azt a technikát. Ez a technika és a hidrogéc cellás technika fogja majd meghatározni a jövő autóit

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2020.01.29. 10:20:28

Sok igazság mellett, azért jelenleg a világ legdrágább autói között vannak, de egy Balaton odavissza dugóban lehet hogy nem jönne össze, esetleg klíma/fűtés nélkül 90-el a külső sávban.... Jelenleg azért ez a valóság. Persze érdemes elismerni hogy szépek, jó autók is, és nyilván ez a jövő, de csak akkor, ha jelentősen növekszik a valós hatótáv, és még jelentősebben rövidül a töltési idő! Addig ezek városi autók, annak meg nem túl praktikusak, drágák stb. Ez van. A kérdés, hogy amíg ez így van, ez azt jelenti hogy jelentős innováció, elképesztő mennyiségű pénz kell a fejlesztéshez, ahhoz pedig bevételek kellenek, profit. Kibírja addig a cég? Vagy a többiek majd learatják a babérokat? Bevallom nekem a toyota sokkal életszerűbb a hybrid, hidrogén vagy estleg, majd tiszta elektromos autós terve. Pont úgy tűnik, ők növekszenek brutálisan, mert a hybrid jelenleg is egy jól használható, működő dolog, és abban pedig ők vannak a toppon. Ha valaki megnézi az új Mirait, akkor látszik a cég jövője is.

miert? 2020.01.29. 15:05:41

@Legelő Őse:
"egy Balaton odavissza dugóban lehet hogy nem jönne össze"
haaat, attol fugg honnan indulsz. Valoban, boven vannak olyan helyek Magyarorszagon, ahonnan indulva nem teheto meg az ut a Balatonig es vissza egy toltessel. De azert nem olyan rossz a helyzet. A legolcsobb Model 3 hatotavja 400km korul van. A dragabb modellek tobbet tudnak, egesz 600km-ig bezarolag. Ez mar a Budapest-Becs oda-vissza tartomanya.
Persze szuper jo lenne, ha akar 1000km is beleferne, de ez egyenlore csak vagyalom.

Aztapaszta 2020.01.31. 11:07:09

@miert?: Felesleges a hatótávon rugózni. Ha Balatonra vagy Bécsbe megyek, azt nem azért teszem, hogy azonnal visszajöjjek.
Nokiának is az volt az érve, hogy az iPhone-t naponta kell tölteni, a Nokiát meg hetente, így senki nem választja az iPhone-t, mert folyton lemerül.
Ha a vevők napi igények 80%-át lefedi az autó hatótávja, akkor az már piacképes.

Kard 2020.02.02. 01:12:57

@Legelő Őse:
A villanyautóknál nem azt az elvet kell nézni amit a belsőégésűnél, hogy a városban fogyaszt a legtöbbet. Ott viszonylag jól elvannak, a dugózást is bírják a fő ellenség a nagy sebesség. Télen erős hidegben egy Budapest-Nyíregyháza távot nem tudsz még egy 100-as Model S-el sem megtenni oda vissza.