Várkonyi Gábor Autóblog

A Bosch, a Benteler és a Pininfarina "skateboard"-ot fejleszt

2020. április 08. - Várkonyi Gábor Autóblog

2020-04-08_2.png
Kis mellékes hírként adnak róla számot sok autós fórumon, pedig szerintem az elmúlt évek egyik legjelentősebb, az egész szakmát megrengetni képes eseménye, hogy a Bosch, a Benteler és a Pininfarina összeállt "skateboard"-ot fejleszteni. Ez alapjaiban forgat fel mindent. Miért?


A skateboard, azaz egy elektromos autó alapja, szabadon skálázható "platformja" olyan költséges fejlesztés, amit alapvetően csak egy autógyár engedhet meg magának, sokszor csak összefogva másokkal (GM-H
onda, VW-Ford). Fél milliárd-milliárd eurós költségről beszélünk. Minimum. Mivel a beszállítók piaca szűkül a elektromobilitás terjedésével, új üzleti területekre kell előre törniük. A Boschnál 30 000 ember foglalkozik dízel fejlesztéssel, ebből 2000 embert már le kellett építeni. 10 ember kell egy dízel rendszer előállításához, 3 egy benzineshez, 1 egy elektromos rendszerhez. Nem kell gondolom tovább magyaráznom, hogy ez hosszú távon mit jelent. Ha azonban megjelennek a "skateboard" piacon, akkor autógyártókkal vetekedő pozícióba kerülhetnek. Lényegében autógyártókká válnak. Nyilván nem a magánvásárlókat célozzák meg. Annak nem sok értelme lenne. De feltörekvő márkák, shuttle jellegű mobilitás szolgáltatók, vagy éppen saját elektromos kompetenciával nem rendelkező márkák elektromos autó igényét komplett módon le tudják fedni. Ez hamar érdekkonfliktusokhoz fog vezetni a hagyományos ügyfélkörökkel, az autógyártókkal, akiknek így közvetlen konkurenciát fognak jelenteni. 30 000 szoftverfejlesztőjük is van, akiknek a fele autóipari fejlesztő, ilyen erőforrásokkal egyelőre nem igazán büszkélkedhetnek a nagy OEM-ek. 5 milliárd eurós forgalmat akarnak elektromos rendszerek eladásával elérni 5 év múlva.

A két másik említett cég, a Benteler és a Pininfarina. Utóbbi nem szorul sok magyarázatra. Az alapra az ügyfelek igényei szerint ők rakják össze a dizájnt. A Benteler a törésbiztonságért, a futóműért és az akkumulátorokért felel. A Bosch a hajtáslánc, a kormányzás a fék és a vezérlőelektronikáért felelős. Ez így önmagában akkora rendszerváltás, mint amikor átállt az autógyártás az önhordó karosszériára. Történelmi.

Teaser video

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3815598358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.