Akárhányszor felbukkan egy hír arról, hogy mely hajtásmód számít a leginkább klímasemlegesnek, én mindig igyekszem beszámolni róla. Függetlenül attól, hogy ki és milyen módszerek alapján erősít meg, vagy cáfol meg egy hitrendszert.
Ezúttal az Eindhoveni Műszaki Egyetem számolt utána annak, hogy az aktuálisan elérhető adatok alapján hol is tartunk abban a kérdésben, amely arról szól, hogy mennyi idő után hozza be egy akkumulátoros elektromos autó az energia intenzív gyártási folyamatából adódó szén-dioxid "hátrányát". A válasz: meglepően gyorsan. Korábbi tanulmányok, amelyekben az elektromos autókat teljes életciklusukra vonatkozóan rosszabb szén-dioxid mérlegűnek, vagy legjobb esetben is csak éppen jobbnak tartották, mint a belsőégésű motoros autókat, abból indultak ki, hogy magas egy kilowattórányi akku CO2 lábnyoma. Ez elfogadott szám 175 kilogramm volt, ami azonban mára jócskán túlhaladottnak számít, hiszen a technológia ebben a kérdésben sokat fejlődött. Jelenleg 85 kilogramm ez az érték, ami kevesebb, mint a fele annak, amivel 3 évvel ezelőtt számoltak. Következő faktor, hogy az eddigi tanulmányok 150 000 kilométeres akku élettartammal számoltak, a hollandok ezt 250 000 kilométerre tették, ami nem irreális, figyelembe véve az eddigi tapasztalatokat. Ez két nagyon jelentős változás a képletben, ami értelemszerűen erősen elbillenti a villanyautózás mérlegét a kedvező irányba. A tanulmányt egyébként a német zöldek rendelték meg a holland egyetemtől.
Christian Bauer, a német Paul-Scherrer-Institut (PSI) kutatója, aki környezetvédelemmel foglalkozik rendszerszintű kutatásokban, a Spiegelnek adott interjújában azt nyilatkozta, hogy a tanulmány korrekt adatokból áll össze, ugyanakkor túlzottan optimista annak kapcsán, hogy egy kilowattórányi áramot milyen szén-dioxid szinttel állítanak elő átlagban. A hollandok 250 grammból indulnak ki, Bauer szerint 400 gramm a reálisabb szám. Ez azonban szerinte nem változtat azon az alapvető állításon, hogy a villanyhajtás már most sokkal nagyobb előnyökkel jár széndioxid-kibocsátás kapcsán a teljes csomagot tekintve is, mint ahogy azt eddig gondolták. Az EU-ban Lengyelország és Észtország kivételével minden ország energiamixe szerint számolva is kedvezőek az elektromos autózás adatai. Ha a teljes képet akarjuk nézni, tehát a villany előállításának a lábnyomát, az autó előállításának az energiaigényét és a kilométerre bontott kibocsátást, akkor a tanulmány szerint egy Model 3 már 30 000 kilométer után kiegyenlíti a CO2 hátrányát egy C220d-hez képest. Ha a villanytermelést és az üzemanyag előállítást is belevesszük szennyezés szintjén, akkor a hollandok szerint 91 gramm széndioxid-kibocsátással közlekedik egy Model 3, egy C220d viszont 260 grammal. Egy e-Golfnál ez az érték 78 gramm, egy Priusnál 168 gramm. Tehát ebben az összevetésben már 28 000 kilométer után kedvezőbb a Golf mérlege.
Egy biztos: a végső igazságot ez a tanulmány sem tudja, ahogyan az eddigiek sem. Ami biztosnak látszik, hogy a villannyal csak idő kérdése az előny elérése CO2 kapcsán. Jelenleg úgy tűnik, hogy a kritikusok 150-200 000 kilométerre teszik az átfordulást, a zöldek által megrendelt tanulmány meg 30 000 kilométerre. Még ha a kettő között is van az igazság, az is elég kedvező a villanyra nézve. Kíváncsian várom a beszélgetést veletek erről.
Forrás