Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Kevesebb szennyező autót exportálnak mostantól Afrikába?

2020. október 30. - Várkonyi Gábor Autóblog
123181488_774905416640852_918047807660129326_n_1.jpg
A gazdag országok szemét exportja a világ szerencsétlenebb régióiba egy régi probléma.


Ha az európai gyakorlatot nézzük az autóiparban, akkor régóta tudható, hogy egyeseknek hatalmas üzlet a roncs, 18-20 éves autók nagy tételű exportja a viszonylag közeli Afrikába.

2015 és 2018 között 14 millió (!!) használt autót exportáltak a fejlett országokból külföldre világszerte. Ennek több mint a fele Afrikába ment.

Részben minket is érint a kérdés, hiszen régi bevett gyakorlat, hogy a gazdaságtalanul javítható, füstokádó, de még nem feltétlenül nagyon öreg autók egy jelentős része a keleti régióban kezdi meg másodvirágzását, nem túl jótékony hatással az itteni levegőre, de az EU-n belül ennek adminisztratív módon nem lehet a szabad kereskedelem miatt gátat szabni, csak lényegesen szigorúbban ellenőrzött műszaki vizsgálatokkal lehetne kiszorítani ezt a jelenséget a honi piacról. Talán egyszer eljutunk ide. Az EU-n kívüli, de hozzánk közel eső országokban még tragikusabb a helyzet, a szennyezés Európában belül sajnos sokszor csak "országot cserél".

Az afrikai állapotok viszont szó szerint tragikusak. A többek között Nigériába, Zimbabwéba, vagy éppen Burundiba kerülő autók döntő többsége konkrétan életveszélyes, és súlyosan szennyező, egyszerre.

Évente közel 1 millió ilyen roncs kerül Európából Afrikába, és az országok jelentős részében semmilyen akadálya nincs annak, hogy bármit oda lehessen vinni. Ha esetleg mégis vannak minimum standardok, akkor ezeket korrupcióval könnyedén ki lehet játszani. Az eredmény az, hogy fuldokolnak az euro1-2-3-as autóktól, amelyekből általában hiányzik a katalizátor, el van kopva a motorjuk, szennyezett üzemanyagot tankolnak, így a 20-30 évvel ezelőtti standardokat sem képesek hozni. Konkrétan mérgeznek.

Vannak országok Afrikában, amelyek tettek már lépéseket a piac szabályozására, Ghána például 10 évnél öregebb autókat nem helyez forgalomba az országban. A holland és a német kormány képviselői szeretnék megtiltani a roncsok kivitelét Európából. Egyet is értek ezzel, főleg úgy, hogy közben hangsúlyozzák azt is, hogy közlekedési szempontból alkalmas, műszakival rendelkező autók exportját nem tiltanák.

Kicsit azonban muszáj cinikusnak is lennem. Ezek a kezdeményezések pont egy időben jöttek azokkal a felmérésekkel, melyek szerint a közeli jövőben 5 milliós új autó piac lesz az afrikai kontinens, és a a filléres autók az új eladásokra is hatással vannak. Nem azt állítom, hogy közvetlen az összefüggés, csupán azt, hogy az önzetlenségben már kevéssé hiszek, amikor gazdasági kérdések kerülnek terítékre. Ezzel együtt nagyon jó lenne, ha Afrika gazdasága, akár az autógyártás felvirágzása miatt is, ami például Dél-Afrikában erősen jelen van, perspektívát nyithatnak az ott élőknek. Kevesebb szennyező autó lenne, cserébe több munkahely, és biztonságosabb autók. Drukkolok nekik!

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr416263726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása