Aki vezetett mostanában modern fényszórókkal ellátott autókat, az tudja, hogy mekkora fejlődésen ment keresztül az autók világítás technikája az elmúlt években. Körbevilágít, kimaszkol, folyamatosan vált távolsági és tompított között, hasítanak az éjszakába a modern LED-es fényszórók, tényleg nagyon nagy biztonsági pluszt jelent egy-egy, általában masszívan feláras rendszer.
Aki pedig koccant már olyan autóval, ami pár éves volt, és a baleset következtében fényszóró cserére szorult, az tudja, hogy ezek a méregdrága alkatrészek gyorsan a gazdasági totálkár felé viszik akár a 4-5 éves kompakt autókat is, hiszen milliós tétel lehet két első lámpa.
A tizenéves autók tömegében okozhatnak majd törés nélkül is gazdasági totálkárt a terjedőben lévő LED-es lámpák, figyelmeztet az ADAC. Az élettartam jellemzően 15 év körüli ezeknél a fényszóróknál, egy 15 éves autónak pedig szinte biztosan alacsonyabb az értéke, mint egy ilyen lámpának.
Ha az eredeti teljesítményük 70 százaléka alá csökken a kibocsátott fény mértéke, akkor megbuknak a kinti vizsgán. A teljesítményük, hűtésük alapján 3000 és 10 000 óra élettartam köré teszik a használhatóságukat.
Javítani nem igazán lehet a többségét ezeknek a rendszereknek, pedig ez nem lenne lehetetlen, de a gyártók eddig nem támogatták az eljárást.
Erre a helyzetre "világít rá" az ADAC cikke, amely javasolja, hogy a gyártók dolgozzanak ki koncepciókat arra, hogy gazdaságosan javíthatóvá váljanak az öregedő LED fényszórók.
Forrás
Forrás