Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Növekedés vagy további visszaesés várható az autóipari eladásokban 2021-ben?

2021. január 04. - Várkonyi Gábor Autóblog

Általában az a tapasztalat, hogy autóipari elemzők kis különbségekkel, de lényegében hasonlóan látják a piac alakulását, a darabszámok prognózisát és a vásárlói igények alakulását.

135588991_821895025275224_7806812108647942219_n.jpg
Hogy mennyire rendkívüli időkét élünk, azt jól mutatja két év végén megjelent cikk a német sajtóból, amelyek homlokegyenest más képet festenek az iparág helyzetéről. Az egyik lényegében arról szól, hogy az idei év egy boom év lesz, fél millió körüli eladási növekedéssel Németországban 2020-hoz képest, a másik cikk meg arról szól, hogy a neheze még csak most jön, 70 000 fölötti munkahely szűnik meg idén Németországban az autóiparban, és tartósan gyenge lesz a nagy autóipari vállalatok pénz termelő képessége.

Az n-tv az ágazatot jól ismerő Helmut Beckerrel készített interjút.

Összegezve a kulcs kijelentéseket, nagyjából így néz ki a képlet Becker szerint: 2021 az olajválság utáni feltámadáshoz hasonló, 1975-ös évhez lesz mérhető a piaci sikerességben, közelebbi példát hozva a 2008-as világgazdasági válság utáni, 2010-es keresletnövekedés lesz tapasztalható.

Becker szerint a német vállalatok, amelyek 100 éve az autóiparon keresztül innoválnak a legtöbbet, most is megtalálják a digitalizációban és az alternatív hajtásokon keresztül a továbblépéshez szükséges impulzusokat. Példaként Eberhard von Kuenheim-ot említi, aki a BMW vezéreként a hármas hatású katalizátor bevezetésekor meg kellett küzdjön azokkal a kritikákkal, amelyek infrastrukturális problémákat emlegettek az újításhoz szükséges ólommentes üzemanyagok költségei és elérhetőségük kapcsán. Most is a szintetikus üzemanyagokról folytatott vitában megfigyelhetőek hasonló hangok, Becker szerint azonban ahogy az ólommentes benzin is standard lett, úgy a e-fuel vagy a villany is azzá fog válni.

Becker említi ugyanakkor Kína 30 milliós piacát, és azt, hogy ezeknek az autóknak a 90 százaléka továbbra is belsőégésű motorral hajtott.

Az egy milliós német elektromos autó állomány szerinte idén sem lesz elérve, ehhez 2021-ben 750 000 tisztán elektromos autót kellene forgalomba helyezni, ami nem fog menni, ugyanakkor továbbra is dinamikus növekedést vár ezen a piacon.

Musk megjelenése szerinte áldás a németeknek, az egyéni mobilitás pedig nem csökkenni, hanem nőni fog a jövőben, ami egy dicsőséges jövőt jelent majd az autógyártóknak.

Kincstári optimizmus ez nekem, de jó, hogy van, aki ilyen rózsásan látja a helyzetet.

Számomra a Handelsblatt által megkérdezett elemzők képe reálisabb.

85 százalékkal esett vissza a cégek eredménye tavaly, ugyanakkor a beszállítói hálózat nem esett össze, ami jó hír. Az oltások megkezdése miatt az árfolyamok szárnyalnak, ugyanakkor a túlzott eufóriától óvva intenek a szakértők.

Fabian Brandt, az Oliver Wyman tanácsadócég partnere: "Ellentétben azzal, amit a legtöbben gondolnak, 2021 sokkal nagyobb kihívást jelent majd az autógyártóknak, mint a tavalyi év".

A dél-európai piacok gyengélkednek, és megtörtént a Brexit. Mindkét faktor jelentősen befolyásolja az eladásokat az EU piacán.

A már sokszor emlegetett milliárdos invesztíciók a saját szoftver platformokba, illetve a gyenge pénztermelő képességgel megvert villanyautók további piaci részesedésének a növekedése méreg a profitnak.

Az állami segítségek, a csökkentett áfa, a munkáltatói járulékok kedvezményei, és az ehhez hasonló intézkedések kifutnak, "keményebb évekre kell számítani".

Ferdinand Dudenhöffer szerint évekbe telik, mire a piac magára talál. 2020-ban 68 millióra esett vissza a globális eladások szintje. Ez 15 százalékos csökkenés, de az EU sokkal rosszabbul járt arányaiban. Pár éven belül a 75 millió környéke lehet egy időleges csúcsa a termelésnek. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ismert előrejelzéseket figyelembe véve a teljes világpiac negyven-negyvenöt százaléka lehet a kínai piac. Ott pedig nyoma sincs a villanyforradalom egyoldalú kihirdetésének, márpedig abban biztosak lehetünk, hogy az lesz, amit a párt akar. Ahogy nálunk, az EU-ban is, csak itt az EU mondja meg, hogy merre megyünk. A kínai piac ugyanakkor minden jel szerint stabilan a duplája lesz darabszám tekintetében az EU-s piac szintjéhez képest. Amerikával összeadva lehetünk csak pariban.

Dudenhöffer szerint a közvetlenül az autóiparból élők Németországban 823 000 főről rövid időn belül 750 000 főre csökkennek. A legnagyobb leépítés a beszállítóknál lesz, ahol 10 éven belül sem fognak olyan forgalmakat elérni a villanyra való átállás miatt, mint amiket eddig megszoktak.

A professzor szerint a beszállítók későn reagáltak, és emiatt most nagy lesz a "kár", a nagy gyártók ugyanakkor az ázsiai állásaikkal ki tudták mozogni az EU szomorú eladási statisztikáit.

Dudenhöffer szerint a következő időszak az ázsiai piac korszaka lesz, miközben Németországban "a szárazság" kora köszönt be.

Az Opel példáján mutatja be a professzor, hogy mi történik azon márkákkal, amelyek nincsenek jelen Kínában. Amíg a nagy prémium gyártók egész jól átvészelték 2020-at, addig a lényegében kizárólag az EU-s piacon tevékenykedő Opel 40% mínuszt volt kénytelen elkönyvelni. Itt megjegyezném, hogy úgy, hogy az Opel jelenlegi palettája a PSA-nak köszönhetően modern és versenyképes.

A belsőégésű motorok gyártása ki lesz vezetve Németországból, ahogy Nyugat-Európa többi részéből is, és mint egy "bad bank" azaz a világgazdasági válság kapcsán a "toxikus papírokat birtokoló", életképtelennek mondott bankok, úgy lesznek leválasztva ezek a területek a villanyban hívő nyugati gyártókapacitásokról. Jelenleg legalábbis ez a terv.

Csak aztán érdemes újra átnézni, hogy a 75 milliónak a 45 százaléka mennyi, és azzal mit lehet keresni. Arra fogunk menni.

N-tv.de, Handelsblatt.com

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5616371070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.01.04. 15:12:11

"Az egyik lényegében arról szól, hogy az idei év egy boom év lesz, fél millió körüli eladási növekedéssel Németországban 2020-hoz képest, a másik cikk meg arról szól, hogy a neheze még csak most jön, 70 000 fölötti munkahely szűnik meg idén Németországban az autóiparban, és tartósan gyenge lesz a nagy autóipari vállalatok pénz termelő képessége."
A két állitás nem ellentétes, sőt, egyszerre igaz. A 2020 év visszaesése után valóban jelentős növekedés várható. Ugyanakkor több tényező miatt is folytatódik a német autóipar zsugorodása.
Egyrészt a jelentős növekedés ellenére is a termelés abszolút mennyisége feltehetőleg kevesebb lesz a korábbi éveknél. És a közben történt termeléskihelyezés miatt még ennek a termelésnek egy része is (német)külföldön készül. A belföldi termelésből is kiharapnak az olyan cégek, mint a Tesla.
Megjegyzem, kiváncsi lennék a véleményetekre , hogy a berlini Tesla gyár által termelt autók hová számitanak? Amikor amerikai tőkével, amerikai technológia szerint német munkás gyárt autót, ez most német autóipar része vagy nem ???

Dany 2021.01.04. 22:50:34

@miert?: 2021-ben szerintem még jelentősen nem fog termelni a berlini Tesla gyár. Nehéz helyzetben vannak ők is, mert az idei 500.000 autó után gyakorlatilag ugyanazzal a gyártókapacitással kellene növekedést produkálni. Én úgy tippelem, idén Berlinben még csak a próbagyártás fog beindulni, vagy esetleg pár tízezer autó készülhet el év végére, a német piacot nem fogja megrengetni, amúgy is viszik majd Norvégiába is egy jó részét biztosan.

De érdekes, most már a német autóipar fellendülését is a Teslától várják a páratlan heteken, a páros héten meg a csődöt vizionálják? Szerintem az újdonság ereje, főleg a családbarát méretű Model Y népszerű lesz, nem véletlenül azt kezdik majd gyártani először.

miert? 2021.01.05. 00:44:40

@Dany:
"idén Berlinben még csak a próbagyártás fog beindulni, vagy esetleg pár tízezer autó készülhet el év végére"
Igen, ezt én is igy gondolom.

"Nehéz helyzetben vannak ők is, mert az idei 500.000 autó után gyakorlatilag ugyanazzal a gyártókapacitással kellene növekedést produkálni. "
A 2020as 500ezer auto utan idénre 800ezer varhato a Teslától. A többlet kisebbrészt abból jön majd, hogy 2020-ban mind a Shanghai mind a Fremont állt tavasszal kb 6hétig pandémia miatt, ez 2021-ben várhatólag nem történik meg újra. Nagyobbrészt pedig abból, hogy Shanghaiban beindul a 2. termelő üzem, ahol Model Y készül. Itt már elkezdődött a próbagyártás decemberben, és 2021 folyamán a termelés fokozatos felfutása várható.
üdvözlettel

Dany 2021.01.05. 14:14:57

@miert?: A 2020as 500ezer auto utan idénre 800ezer varhato a Teslától. A többlet kisebbrészt abból jön majd, hogy 2020-ban mind a Shanghai mind a Fremont állt tavasszal kb 6hétig pandémia miatt, ez 2021-ben várhatólag nem történik meg újra. Nagyobbrészt pedig abból, hogy Shanghaiban beindul a 2. termelő üzem, ahol Model Y készül. Itt már elkezdődött a próbagyártás decemberben, és 2021 folyamán a termelés fokozatos felfutása várható.

Ha heti 5000 autóval számolunk, akkor elérhető az általad felvázolt szám.
Van valami hivatalos információ a gyártókapacitásokról?

miert? 2021.01.05. 16:42:25

@Dany:
Tudtommal hivatalos előrejelzés/tervszámok nem jelentek még meg 2021re. Ezt a tavaszi részvényes közgyűlésen szokták közzétenni.
Elemzői becsléseket lehet olvasgatni itt-ott. A Model3 és ModelY névleges termelői kapacitást is 250ezer/évre saccolták. Az előbbi elérheti ezt, az utóbbi biztosan nem, ha a 200ezret közelitené, már az is szép lenne.
Egyébként az Y gyártása beindult, már lehet is rendelni Kinában januári szállitással.
www.scmp.com/business/companies/article/3116097/tesla-starts-selling-shanghai-made-model-y-electric-suvs
üdvözlettel

W12petrol 2021.01.05. 21:53:23

Kit érdekel a szutyok tesla?! Itt autógyártókról van szó nem koklerekről!

Dany 2021.01.06. 07:42:05

@W12petrol: nyugi Gábor majd biztos ír Alfás cikkeket is.
süti beállítások módosítása