"Az évtized végére..." Ezt a mondatot sok márkával kapcsolatban írtam már le, elektromos hajtással összefüggésben. A Rolls-Royce esetében a megvalósítás kapcsán nincsenek bennem kétségek. Speciális helyét foglalja el a világ autózásának a legendás brit márka, és ez a kivételes kis pont is jelentősen gyökeresen más vásárlói igényekkel telik meg mostanában.
A Rolls-Royce rekord mennyiségű autót szállított ki tavaly, erről már beszámoltam korábban.
Első sorban az ázsiai szuper gazdagoknak köszönhetően drasztikusan csökkent a vevőkörük átlagéletkora. 43 év jelenleg. Ráadásul egy évtizeddel ezelőtt az autók 80 százalékát sofőr vezette, már ez megfordult, az autók 20 százalékát vezeti alkalmazott. Torsten Müller-Ötvös, a cég vezetője az Autocarnak adott interjúban kiemelte, hogy a Spectre Coupé lesz az első teljesen elektromos autójuk, és a Ghost MK2 az utolsó belsőégésű, amit bemutattak. Volt szerencsém az utóbbihoz, kiemelkedő, még Rolls-Royce szinten is.
Az, hogy pontosan mi fogja a jövő elektromos hiper-luxus autóit kiemelni a konszern többi high-end elektromos modelljei közül, és izgalmas kérdés lesz, és ellentmondásos hírek vannak arról, hogy mit és hogyan fognak, vagy akarnak használni a jövőben a müncheniek polcairól. Egy Rolls-nak alapvetően Rolls-nak kell maradnia. Ismerve azt, hogy mennyire nehéz szegmentálni ezzel a technológiával, és milyen kifinomult ízlése van a vásárlókörük zömének, egy átalakított, nagy szériás technikát képviselő műszaki tartalom biztosan nem lesz alkalmazható. Külön hajtásláncot és architektúrát ugyanakkor 100 milliós nagyságrendű vételárak mellett sem gazdaságos alkalmazni, a márkának pedig pénzt kell termelnie. Ebben nincs szentimentalizmus.
Érdekes lesz nézni olyan gyakorlati kérdéseket is, mint hogy mi lesz a márka formai jegyeit alapjaiban meghatározó hűtőmaszkkal. Nehezen elképzelhető enélkül egy Rolls-Royce. Szükség viszont aligha lesz ilyesmire.
Ami az átállást illeti: a vevőkör jelentős részének van már "játékból" villanyautója is. Sok kilométert nem tesz meg egy-egy ilyen autó, az "otthon töltés" lehetősége nyilvánvalóan adott, és a technológia egyéb jellemzői egyébként is egybevágnak a márka értékeivel. Csendesség, vibráció mentesség, nyomaték, nyugodtság. Aki valami oknál fogva mégis Rolls-Royceban szeretne országokon átszelve utazni, annak a garázsában van tizenkét hengeres verzió, szinte bizonyosan. Nem sok olyan vevője van a brit márkának, akinek egy autónál megáll a "gyűjteménye".
A világ tehát készülhet az elektromos Phantomra, vagy éppen Cullinanre.