Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

"Az elektromobilitás glorifikálása nem vezet eredményre"

2022. február 08. - Várkonyi Gábor Autóblog

Hát, magam is csodálkoztam ezen a mondaton, különösen egy olyan oldalon, mint a t3n.de, ami nagyjából a qubit német megfelelője.

273495001_425517186031235_243015042400107504_n.jpg

Nem akarom kiragadni a kontextusából a dolgot, mert a cikk alapvetően arról szól, hogy az elektromos autózás remek dolog, csak éppen a beetetés véget ért, ami az árakat illeti. Nekem mindig fura, amikor valaki úgy csinál, mintha ennek hír értéke lenne. Egyetlen felnőtt ember sem gondolhatta komolyan, hogy az elektromos autózás célja az lesz, hogy olcsóbban közlekedjünk. Sőt. De erről később.

Ami érdekes, hogy mostanában kezd téma lenni, hogy amellett, hogy minden idők legdrágább üzemanyagárai vannak Németországban, a nyilvánosan elérhető töltőkről annyiba kerül tölteni az elektromos autókat, hogy egy jó dízel még mindig olcsóbb.

A cikk szerzője végigveszi az elektromos autózás és a töltőhálózat fejlődésének a stációit, ami azért nem egy lexikonnyi irodalom, ha a közelmúlt eseményeit nézzük. Kezdetben, pár éve mindenféle pályázatok és állami támogatások meg céges imázs polírozás miatt számos önkormányzat, bevásárló központ, szálloda kezdett el telepíteni töltőpontokat, amelyeken ingyen lehetett tölteni. Elektromos autó penetráció még nem ismert fogalom volt.

Az állami támogatások aztán belökték a keresleti oldalt, rohamosan nőtt az elektromos autó "sűrűség", ezzel pedig a töltőhálózat nem tartott lépést. A villámtöltők mindenhol és mindenki számára deficites üzletet jelentettek eddig építési/engedélyeztetési/áramköltségi szinten, így eleve egyre jobban drágultak ezek a lehetőségek, miközben az eddig "ingyen" töltést biztosító kisvállalkozások vagy éppen nagyobb cégek hatalmas tumultust kezdtek el tapasztalni az oszlopikon, úgyhogy itt is fizetőssé tették ezeket a lehetőségeket.

Ez eddig nagyjából fedi azt, amit itthon is láttunk. Még egyszer hangsúlyozom, ez így ebben a formában teljesen normális folyamat is. Senki sem gondolhatta komolyan, hogy a német áram árak mellett egy tartós helyzet lesz, hogy 60 forint körüli összegért adnak egy kWh áramot, vagy hogy 8 euró marad egy Ionity töltés, és indított folyamat lesz az elszámolás alapja, nem pedig a vételezett áram...

Most 130-200 forint jellemzően egy kWh áram ára ezeken a töltőkön a cikk szerint.

Az író szerint az elektromobilitás terjedésének a legnagyobb gátját nem az "ellenzők" jelentik, akik a "kocsmai asztaloknál tények nélkül pofáznak a kérdésről", hanem épp ellenkezőleg, azok a rajongók, akik nem hajlandóak szembenézni a reális kritikákkal, és "glorifikálják" ezt a megoldást. Hát, nem gondoltam volna, hogy mostanában ilyesmit olvasni fogok egy ilyen jellegű lapban.

A szerző szerint a rajongók otthoni töltésre hivatkoznak, meg saját napelemre, miközben a németek többségének nincs lehetősége az otthoni töltésre, pláne nem egy wallbox-on keresztül. 80-as akksikat meg nem lehet konnektorról tölteni, és nem tud mindenki a munkahelyén sem áramhoz jutni ilyen célra. A gyorstöltés az egyetlen megoldás ezeknek a felhasználóknak, ami pedig nagyon nagyon drága.

"A jövő mobilitásának a diszkussziója kapcsán fontos lenne, hogy a másik fél egyéni helyzetét pontosan ismerjük, mielőtt a realitásoktól idegen tanácsokkal látjuk el". Hát, ez is egy ütős mondat.

Összefoglalóként a szerző kiemeli, hogy 10-14 euró közötti költségekkel kell számolni 100 kilométerenként jellemzően, ha nyilvánosan elérhető töltőkről akarunk mobilak maradni az elektromos autónkkal, amivel szerinte a "kritikus pontot elértük". Szerinte olcsóbbnak ugyan nem kell lennie a villanyautózásnak, de drágábbnak sem szabad lennie, mint a jelenlegi megoldásoknak, mert karöltve azzal, hogy bizonytalan a további szubvenciók menetrendje, nem fognak szívesen váltani az emberek ezen körülmények között.

Tanulságos perspektíva, főleg úgy, hogy a jövedéki adóról megint nem esett szó. Nagyon komoly összegeket tol az államkasszába a rekord üzemanyagár rekord adótartalommal például Németországban. Ebből szubvencionálják többek között az átállást. Ha az elektromos autók kilométerére is adót vezetnek be, ami nyilvánvalóan meg fog történni, akkor milyen összegekre számíthat átlag ember? Ki fogja tudni ezt megfizetni?

Igazán érdekes ez az egész úgy lesz, ha az egy nappal későbbi cikkét is idézzük a t3n-nek, bár ez a hír sok helyen lejött:

Ferdinand Dudenhöffer, az "autópápa" ahogyan sok helyen hivatkoznak rá Németországban, sok meredek követeléssel állt már elő az elmúlt években. Közös pontja mindnek, hogy mivel ő nagyon hisz az elektromos autózás kizárólagosságában, minden egyebet addig drágítana, amíg az már elviselhetetlen lenne. Tovább tolná a jövedéki adót, a gépjármű adót, stb stb. Legújabb ötlet: amikor kifut a sok ezer eurós állami támogatása az elektromos autóknak 2025-ben, akkor eltérő áfakulcsot kellene alkalmazni a villany és a belsőégésű motoros autókra.

Mivel Dudenhöffer szerint az összevethető elektromos és belsőégésűek között 3 év múlva is átlagosan akár 8000 eurós különbséges is lehetnek új autó árban, a 19% áfakulcsot meg kellene hagyni az elektromosokra, miközben 26%-ra kellene emelni minden más autó áfakulcsát. Ez szerinte egyébként átlagosan egyből 2500 euróval emelné a belsőégésűek árát.

Annyira hisznek az "egy" megoldásban, és ennek a technikának a mindenek feletti organikusan elérhető diadalmenetében, hogy nem telik el nap, hogy ne lenne egy újabb ötlet arra, hogy hogyan lehetne a pályát még inkább lejteni ezeknek, és minden más útjába még több akadályt dobni.

Források: T3n.de, T3n.de

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr717301484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csorsza 2022.02.08. 16:17:40

Birka németek Sztálingrádba is elmentek, miért pont ezt ne tolnák végig.

nyelv-ész 2022.02.11. 15:47:10

Abban gondolom, nincs vita, hogy a zéró emisszió felé kell elmozdulni. De nem úgy, hogy a városban ontjuk a füstöt, aztán valahol a külvárosban egy szmogevő, CO2 semlegesítő gépezet megpróbálja a globális egyensúlyt helyreállítani (lásd mindenféle "bioüzemanyag" és hasonló őrületek).

Ha fentieket elfogadjuk, nagyjából a villanyautó marad reális alternatívaként. Hogy a villanymotor akkuból van-e etetve, avagy hidrogénes üzemanyagcellával, az már nem ilyen egyszerű. Villanyáramot szél- és napenergiából viszonylag olcsón elő lehet álltani, majd vagy egy tárolóba, vagy közvetlenül a hálózatba be lehet táplálni. A tárolás nem olcsó, de az utóbbi években örvendetesen szaporodik az akkumulátoros tárolók száma.
Ha viszont hidrogénnel szeretnénk üzemanyagcellát eteteni, akkor vagy szénhidrogénekkel operálunk, ami nem tűnik sokkal környezetbarátabbnak, mint a jelenlegi, belsőégésű motoros technikákat kiszolgáló rendszerek.
Ha a megújuló energiákat használnánk hidrogén előállítására (pl. árammal vízbontás), akkor olyan rossz energiamérleget kapunk, amelyhez képest az akkumulátoros villanyautó maga a perpeetum mobile. A rosszabb energiamérleg sajnos egyben magasabb költségeket is jelent. Bár a hidrogén tankolására és árolására vonatkozóan vannak ígéretes technikák, de erősen kérdéses, hogy a valamivel gyorsabb tankolás megér-e ennyi elvesztegetett energiát és pénzt.
Ráadásul a hidrogén szállítására, tankolására nincs komoly infrastruktúra. Ennek kiépítése sincs ingyen, és az ezt kiépítő cégek nyilvánvalóan elvárják, hogy megtérüljön a beruházásuk. Megoldatlan még az is, hogy a hidrogén ne diffundáljon. Lehet ugyan hűtéssel és egyéb trükkökkel operálni, de ez megint energiát igényel, azaz újabb költségeket jelent. Egyébként meg nem venné jó néven a végfelhasználó, ha a teletankolt, reptéri parkolóban hagyott hidrogénes autója két hét múlva már csak fele hatótávval fogadná a tulajt.

Fentiek alapján úgy gondolom, a személyautók, motorkerékpárok és hasonló kaliberű közlekedési eszközök esetén az akku a reális alternatíva. Nagyobb járműveknél, pl. buszoknál lehet, hogy a hidrogén-üzemanyagcella is jó megoldás lesz, hiszen ott jóval több hely áll rendelkezésre, és a diffúzió sem olyan nagy probléma, hiszen a busz a tankolást követően rövid időn belül amúgy is kimegy a forgalomba.

fkv.118 2022.02.11. 17:33:46

Tudunk egyáltalán annyi aksit gyártani, amennyi villanyautót kéne a benzinesek helyett? Vagy 20%-nál megáll a tudomány?

nyelv-ész 2022.02.11. 20:15:32

@fkv.118: Miért ne tudnánk? Az csak urban legend, hogy a "lítiumbányák" kimerülnek. A lítiumsó akár tengervízből is kinyerhető. Ha meg kipurcan az aksi, kb. 90%-ban reciklikálható (a lítium szinte teljes egészében).
Néhány ritkaföldfém ugyan ma még szűk keresztmetszet, de a Tesla már gyárt kobalt nélküli akkut, és várhatóak egyéb, olcsó megoldások is.
Ja, az üzemanyagcellába is kell drága és ritka fém: platina. Mielőtt még felmerülne a kérdés, hogy nem jobb-e mégis a hidrogénre átállni...

csorsza 2022.02.13. 15:33:13

@nyelv-ész: Persze, hogy lehet elég, litium, ha lesz, aki utána megfizeti. Recsken is lehetne aranyat bányászni ma is, csak aztán senki nem ad érte annyit, amennyibe a bányászata került...
És nem, jelenleg nem szabványos a litiumakkuk gyártástechnológiája, és nincs 90%-os újrahasznositás se...
Szétcseszed a litiumbányászati technológiával a környezetet, és a felhasználás után a hulladék szenmnyezőként marad a nyakadon. Itt tartunk jelenleg. De éljen a nulla CO2 (és a villamosenergia előállitásának jelenlegi környezeti terheiről nem is beszéltünk).
süti beállítások módosítása