Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Villanyautó támogatás esetleges megszüntetése Németországban és új svájci adóforma: autóipari hírcsokor az elmúlt hét eseményeiből

2022. július 01. - Várkonyi Gábor Autóblog

Rövidesen indulok a Transalpinra a szokásos éves "meditációmra". Ezúttal egy Alpine GT-vel. Erős hetet kaptam autófelhozatal szempontjából, igazán hálás és boldog vagyok!

289447020_522577572991862_9061923852427776067_n.jpg

Összeraktam nektek egy kis hírcsokrot az elmúlt napok eseményeiből, az egész hétvégére elég "anyagot" tartalmaz, egyenként is szerintem az összes, de lássuk egyenként:

Svájcban olyan adóformát terveznek, amely az alternatív hajtással közlekedő autósokat is egyenlő mértékben vonná be a közteher viselésébe. A benzines és dízel járművek adóterhei nem változnának, a villanyautók tulajdonosainak azonban az útfenntartásra/infrastruktúra fejlesztésre egy új adóforma alapján kellene fizetniük. A jövedéki adó tehát nem megkerülhető hosszú távon sem, bár ebben nincs újdonság. A kérdés az, hogy az EU hasonlóan igazságos megoldást akar-e majd, vagy a belsőégésűekre is kivet-e új adókat akkor, amikor a villanyosok kerülnek majd sorra. Mert sorra fognak kerülni. A svájciak természetesen népszavazással fogják szentesíteni a dolgot. Ha ezt meg mernék lépni az EU-ban az autózással kapcsolatos kérdésekben, vélhetően nagy lenne az irányváltozás.

Eközben Németországban a tervek szerint megszüntetnék a hozzájárulásokat a villanyautók vásárlásához és tartásához. A közvélemény kutatások alapján a társadalom jelentős része nem támogatja ezeket a kedvezményeket. Érdekes lesz megvizsgálni a piac alakulását, ha valóban meghozzák ezt a döntést jövőre.

Ahogy sejtettem, formálódik egy erős kelet-európai ellenállás a belsőégésűek korlátozásának terve ellen. Piotr Müller lengyel kormányszóvivő beszélt erről az ország közszolgálati tévéjében. A lengyelek a "klímaőrület" elleni koalíció képzését tűzték ki célul, és a csehek számítanak ebben elsődleges szövetségeseiknek. A csehek veszik át hamarosan az EU soros elnökségét, és jó eséllyel a fiók mélyére rakva igyekeznek halogatni a 2035-ös terveket, amíg nem formálódik egy erős politikai front az elsősorban a németek által erőltetett klímadiktátumok ellen. A lengyel kormányszóvivő kiemelte, hogy az ukrán háború alapvetően változtatta meg a geopolitikai realitások ebben a kérdésben is.

Herbert Diess VW konszernvezér, aki a Cariad körüli hatalmi harcok kapcsán egyre inkább tűnik hatalom vesztettnek a cégben, a Spiegelnek adott interjút, amelyben figyelmeztette a politikát azzal kapcsolatosan, hogy túlzottan kemény álláspontot vegyenek fel a kínaiakkal szemben. Érthető, hiszen már rég ezer fronton a kegyeiktől függ az autóipar, és az elmúlt években kizárólag a saját hibánkból ez a folyamat csak erősödött.

Diess szerint Kína nélkül nem lenne ilyen növekedés, jólét és foglalkoztatottság Németországban, és "extrém módon alábecsülik, milyen mértékben van Kína által finanszírozva a jólét".

Hát, erre azt tudom mondani, hogy ehhez régen nem kellett Kína.

A Neue Züriche Zeitung idézi Alex de Vries-t, aki főállásban a holland nemzeti bankban dolgozik, és emellett rendszeresen publikál a Bitcoin jelenségről, illetve annak energia igényéről. A lap kiemeli, hogy pusztán a kutatásának ténye miatt folyamatosan fenyegetéseknek és gyalázkodásoknak van kitéve a közgazdász.

A legújabb publikálása alapján 2021-ben a Bitcoinnak "köszönhetően" nagyobb volt a széndioxid kibocsátás, mint amennyit ugyanebben az időszakban az elektromos autókkal spórolni lehetett. A jó hír a szakember szerint, hogy az árfolyamok szakadása az energiaigényt is lejjebb vitte.

Bár a Stellantis nagy erőkkel dolgozik azon, hogy a palettája megfeleljen az EU elvárásinak, és gigafactory-k és nyersanyag dealek csokorját jelentette be, időnként azért küldenek "jelzéseket" a felelősöknek. A gyártásért felelős vezető, Arnaud Deboeuf szerint 40 százalékkal kell levinni az árakat az évtized végére elektromos autók esetében. Ha nem sikerül, akkor összeomlik a piac a cég képviselői szerint. A főnöke, Tavares arról beszélt, hogy úgy tűnik, a politikát "nem érdekli, honnan lesz a gyártóknak nyersanyaguk". Több elektromos modell gyártója 5-6000 dollárral növelte az autóik listaárát az elmúlt hónapban a kontrollt vesztett nyersanyag drágulás kapcsán.

Az elektromos autók drágulásáról írt a WSJ is, amit egy amerikai autós honlap szemlézett részletesen.

Csupa csupa izgalom. A realitás egy nagyon makacs dolog. Nem kergeti el a mantra.

Szép hétvégét nektek, jelentkezem a hágókról hamarosan.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3517872571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása