Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Német "autópápa": 2023-ra túl drágává válik az elektromos autók üzemeltetése Németországban

2022. szeptember 19. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az "Energiewende" úgy tűnik, hogy nem hozta a várt eredményeket, cserébe Európa szerte kihatásai vannak az energiaárakra a német különutas politikának. Az elmúlt hónapok eseményeiből kiindulva az "Energiewende" ellentmondásait egyre kritikusabban kezeli a német közvélemény. Hogy miért érdekes ez az autóiparra nézve? Az elszálló villanyköltségek egy állami szubvenciós spirálba kényszerítik a döntéshozókat. Vagy nem lesz tartható az elektromos autók tervezett eladási aránya számok tükrében, vagy addig kell bűvészkedni a piaci mechanizmusok kiiktatása kapcsán, hogy a benzin tartósan az áram fölött legyen költségben. Mindezt úgy, hogy így is milliárdokkal szubvencionálják az elektromos autózást, és az autókat hajtó áram nem tartalmaz jövedéki adót.

307018095_578030697446549_3571343626350860153_n.jpg

Ferdinand Dudenhöffer nevét a blog olvasói sokszor láthatták már az elmúlt években, az egyik nagy "megmondóembere" a német autóiparnak. Intézete modellszámításokat tett közzé, amelyeket többek között a Focus és a Handelsblatt is szemlézett. A két link: Focus.de, Handelsblatt.com


Dudenhöffer egyébként kifejezetten villanyautó párti, évek óta a benzin megdrágítása mellett érvel, és a villanyautók szubvencióit tovább tartaná.

2023 lesz a fordulópont szerinte, ahol már kilométerköltségek értelmében is magasabb üzemeltetési szintet jelent majd egy átlagos, összehasonlítható benzines és elektromos autó. Fiat 500-as és Opel Mokka autókat vizsgált, mivel mindkettőben van elektromos és benzines verzió is, harmadikként egy Tesla Model 3 és egy konvencionális 3-as BMW volt szembeállítva.

1,87 eurós átlag benzinköltség mellett, 32 centes kWh áramköltséggel még enyhe előnye van az elektromos autóknak havi üzemanyag költségben. 15 000 kilométeres átlagos futással számoltak. Sem gyorstöltési költség, sem otthoni napelemes áram, sem az autók közötti tetemes beszerzési ár különbségek nincsenek a számításban benne.

50 centes kWh áram ár eléggé reálisnak tűnik rövid időn belül, év végén számos vásárlást támogató kedvezmény csökken vagy megszűnik, innentől fogva pedig a "business case" a villanyautók esetében Dudenhöffer szerint nem jön ki, még 2 euró fölé emelkedő üzemanyagárak mellett sem.

Eközben számos gyártó eleve megemelte az elektromos autóik listaárát, a Ford például arról adott ki nyilatkozatot, hogy számításaik szerint 144% emelkedés volt az elmúlt 2 évben az akkuk szempontjából kritikus nyersanyagok szintjén, és ezt kénytelenek beépíteni az áraikba. A VW konszern "olcsó" elektromos belépőmodellje, ami 20 000 euró környékére volt belengetve, saját bevallásuk szerint inkább 26 000 környékén tart a jelenlegi tervek szerint, és még hol a vége..

Eközben a nagyon fejlett piacokon egy magas elektromos arány mellett egyfajta stagnálás figyelhető meg, Hollandia elemzése figyelemre méltó ennek kapcsán.

A szakemberek szerint a jelenlegi helyzetet figyelve sokan kivárnak az új elektromos autójuk megrendelésével.

Vagy hagyni kell a piacot dönteni, vagy lehet folytatni a merev kvóták szerinti tervgazdaságot, de akkor egyúttal minden másba is bele kell nyúlni, üzemanyag ártól kezdve a szubvención át tényleg mindenbe. Annak a vége meg az, hogy egyszer csak az általunk ismert piacgazdasága vége jön el. Kipróbálták már pár helyen, az eredménye mindig az egyenlően elosztott szegénység lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7817934710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása