Az elmúlt hónapokban több helyről kerestek meg annak kapcsán, hogy kommentáljam a magyarországi beruházásokat akkumulátor gyártással összefüggésben. Minden fórumon igyekeztem elmondani, hogy ádáz harc folyik azokért az invesztíciókért, amelyek a villanyra kényszerített európai autógyártást hamarosan el fogják látni megfelelő mennyiségű akkumulátorral.
Sőt, az IRA, az amerikai támogatási program, amely nagyon bőkezű, ha arról van szó, hogy gyárakat csalogasson Amerikába, hatalmas elszívó erővel bírt az elmúlt időszakban. A protekcionista lépések kapcsán számos gyártó gondolta meg magát utolsó pillanatban, és az eredetileg máshová, – jellemzően Európába – tervezett új kapacitásiakat végül az Egyesült Államok területén fogják megvalósítani.
Aki nem tud "lekötni" ilyen beruházásokat, aki nem tudja "kapun belül" ezeket, az le fog maradni a következő autóipari hullámról, ami minimum két, de inkább három évtizedre meghatározó gazdasági trend lesz. Aki időben csatlakozik, biztosítja a foglalkoztatottságot és az adóbevételeket, többszörös kihatással a teljes iparágra, aki pedig képtelen attraktív feltételeket biztosítani, az a meglévő autóipari cégeinek is búcsút inthet középtávon.
Természetesen ez sem egy fekete/fehér téma, környezetvédelmi, ipari, munkavállalói, adózási kérdések merülnek fel, amelyekről széleskörű társadalmi vitát kellene folytatni, felvilágosult érvekkel. Az újonnan kialakuló függőségekről, a nagyon egy irányba húzó ágazatokról nem beszélve.
Ajánlom mindenki figyelmébe a tegnapi fejleményeket Franciaországból. Ázsiai befektetőkért harcoltak, hatalmas állami támogatásokkal, óriási adókedvezményekkel, gyorsított engedélyeztetési eljárásokkal. Minden olyan dologgal, amit a magyar eljárás esetében kritizálnak. Pedig az akku gyártáshoz ott is kell víz, a "profitot meg onnan is kiviszik az ázsiaiak", hogy a leggyakoribb ellenérveket idézzem.
A Reuters cikkben meg van említve hazánk is, mint a kontinens második száma akku gyártási "hatalma", Németország után. 545 GWh a német kapacitás, 215 GWh a magyar. Ezek megvalósult/tervezett kapacitások. Franciaország a dunkirk-i 48 GWh-s új gyárral is "csak" 169 GWh-nál tart, de további gyárak odacsábításáért küzd, amiért hajlandó mélyen zsebbe nyúlni. Euró milliárdos nagyságrendben, ahogy a témával foglalkozó források említik. Pontos számokat nem tett közzé a francia kormányzat.
A spanyol király személyesen, és a spanyol kormányzat is óriási lobbi tevékenységet végzett közben annak érdekében, hogy a déli ország a térség akkugyártási "hub"-ja legyen.
Most osztják újra a lapokat, európai és világszinten is. Mi jól állunk.