Többé-kevésbé köztudott, hogy északi szomszédaink az egy főre jutó autó termelésben világbajnokok, többek között a Kia zsolnai gyára miatt is.

Nekem nagy szívfájdalmam, hogy annak idején ez a beruházás nem Magyarországon talált otthont, de akkoriban a szlovákok nagyon erősek voltak abban, hogy magukhoz kössék a nagy autógyárakat. A teljes iparuk több, mint fele köthető az autógyártáshoz, a GDP-nek pedig több, mint 10 százaléka származik az autóiparból. Jóval kitettebbek tehát az autógyártás sikerének, mint Magyarország, ahol ez a mutató egyelőre inkább 5% körül mozog, akku gyárakkal elérheti a 6-7 százalékot is.

Nekem nagy szívfájdalmam, hogy annak idején ez a beruházás nem Magyarországon talált otthont, de akkoriban a szlovákok nagyon erősek voltak abban, hogy magukhoz kössék a nagy autógyárakat. A teljes iparuk több, mint fele köthető az autógyártáshoz, a GDP-nek pedig több, mint 10 százaléka származik az autóiparból. Jóval kitettebbek tehát az autógyártás sikerének, mint Magyarország, ahol ez a mutató egyelőre inkább 5% körül mozog, akku gyárakkal elérheti a 6-7 százalékot is.
A gyárlátogatás apropója, hogy nemsokára 20 éves lesz a zsolnai gyár, amelyben a körülményekhez képest kicsi a fluktuáció, átlagban több, mint 10 éve dolgoznak ott a munkások, akik egész jól keresnek, – bruttó 2100 euró –, és nagyon sok kedvezményt és juttatást élveznek. A gyárban 97% a szlovák munkavállaló.

A másik aktualitás: a Sportage 30 éves lett, a képeken szépen látható, mekkora utat tett meg a modell. A SUV mellett a Ceed különböző változatai is itt készülnek. A folyamat “teljes”, présgéptől a kész autóig tart.
A legnagyobb autógyártói foglalkoztató a VW, 11 000 munkahellyel, 4500 a Stellantisnál, 3700 pedig a KIA-nál erősíti a statisztikát.
340-350 000 autó készül a gyárban, és nagyjából 460 000 motor, amivel ellátják a cseheknél lévő Hyundai gyárat is.
A gyáron belül található saját WLTP tesztpad, ami hitelesített, így típusminősítést közvetlenül házon belül képesek megoldani. Ilyesmivel nem sokan büszkélkedhetnek.
Hipermodern minden, és igen, enni lehet a padlóról is. Sok gyárat volt lehetőségen látni élőben, a KIA Zsolnán abszolút világ élvonalbeli szintet képvisel. Ezzel együtt mindig lenyűgöz az egész folyamat elképesztő logisztikája. 30 000 alkatrész, időben, a helyén, egy leírhatatlan komplex végtermékben. Ámulatba ejtő!



