16 év körül járunk jelenleg, ahogy a hírekben olvasni lehetett a minap. Azt a rövid időszakot nem számítva, amikor 0% indulóval, devizahitellel, személyi igazolvánnyal ültettek tízezreket olyan autókba, amiket nem tudtak valójában megengedni maguknak, érdemben nem igen tudott fiatalodni az autó állomány itthon.
Mindenki a maga szintjén nyomorog, de azért feltűnő, hogy a trend egész Európára igaz.
Ha a legnagyobb autópiacot nézzük Európában, akkor kirajzolódik az a trend, ami a gyártókra és a felhasználókra nézve egyaránt kedvezőtlen. Az elmúlt 30 évben 150 százalékkal emelkedtek az autó árak, miközben a fizetések "csak" 82 százalékkal.
Ezt az egyre inkább szétnyíló ollót egy ideig lehetett kezelni kedvezőnek tűnő finanszírozással, de itt is kezdünk a falig elmenni. Az átlag autóárak ráadásul nem azért nőnek ennyire, mert a drágább autókkal lettek sokkal drágábbak, hanem azért, mert a belépő szint lett egyértelműen húzósabb, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy temérdek szükségtelen dolgot ír elő a szabályozás, és kedvezőtlenül hatnak a CO2 kvóták az egyszerűbb autókra is. A nagy "fordulat" árát a legkisebb, legegyszerűbb autók vásárlói is viselik.
Érdekes, de nem meglepő, hogy a használt autók ára sokkal inkább orientálódik a valós kereslethez, azaz az elmúlt 30 évben nem emelkedett abban az ütemben, amiben az új autók ára. Kivétel lehet talán az az 1-2 év, amikor a Covid után mindenki mohóvá vált, de ennek már régen vége.
Két példa, ami csak ez elmúlt öt évet illeti: belépő szintű Golf Németországban 21 365 euróról 27 180 euróra nőtt. Egy 180 lóerős Tuscon 31 800 euróról 41 970 euró lett. Az Auto-Motor-und-Sport példái ezek.
A DAT szerint a már az autóvásárlást tervező privát vevők 11%-a mondott le a tervéről 2024-ben, látva az árakat. Nem tűnik soknak, pedig drámai.
A Deloitte felmérése szerint 30 000 eurót költene szívesen egy német állampolgár egy új autóra. Ez 5000 euróval több, mint 5 évvel ezelőtt. Ez a jó hír. A rossz, hogy közben 44 000 euró fölé kúszott az átlag új autó ár. Az olló tehát nem nyílt, hanem zárult.
25 éve még az új autók felét magánvásárlók vették a fejlett nyugati piacokon. Azt tekinthetjük inkább "valóságnak", mint a lízing díjakkal zsonglőrködő flotta árakat, ahol a listaárnak kisebb szerepe van. Ma már csak az eladások harmada meg privát vásárlóknak.
Tény, hogy 2024-ben egy teljesen átlagos autó is sokkal biztonságosabb, gyorsabb és takarékosabb, mint a kilencvenes évek derekán. Az is tény ugyanakkor, hogy teljesen elszakadt a kínálat a valóságtól, és ennek hosszú távon mindig van következménye. Arról nem beszélve, hogy Magyarországon az új autó vásárlás egyre inkább elérhetetlen luxusnak tűnik.