Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

2024-ben is növekedett az elektromos autók piaci részesedése globálisan

2025. január 29. - Várkonyi Gábor Autóblog

A növekedés üteme ugyanakkor lassuló tendenciát mutat. A PwC elemezte a tavalyi év eredményeit.

475715918_1134697881779825_1450057304098070372_n.jpg

A tíz kulcsfontosságú elektromos autó piacon több mint 10 millió tisztán elektromos autó talált gazdára tavaly. A tanácsadócég összesen 21 piacot vett figyelembe, a teljes, tisztán elektromos eladás 10.4 millió járművet tett ki.


Ez 14,3% növekedést jelent előző évhez képest, a PwC számításai szerint. 2023-ban ez a növekedés még 28% volt, az elemzésben jelentős lassulásról írnak, ami a tisztán elektromos autók globális növekedési mutatóját illeti.

Itt ki kell térni egy fontos faktorra: a PwC korrigálta a mérési metódusát Kínával kapcsolatban, hogy a továbbiakban elkerülje azt a hibát, hogy kétszer vegyen számításba olyan modelleket, amelyek exportra mennek Kínából. Az elemzés szerint százezrekben mérhető pontatlanság adódott abból, hogy nem vették figyelembe korábban a dupla regisztráció lehetőségét.

A globális elektromos autó piac kétharmadát Kína adja, 6,7 millió autóval. Még a korrigált számokkal is stabil 20% növekedést jelent ez.

A világ második legnagyobb elektromos autó piaca az Egyesült Államoké, 1,2 millió járművel, 7,4% növekedéssel.

A dobogó harmadik fokán változás történt. Az Egyesült Királyság letaszította Németországot a TOP3-ból. 382 000 tisztán elektromos autót regisztráltak, hozzá kell tenni, hogy jelenleg az EU-nál is szigorúbb kényszerek kötik a gyártók kezét előírt elektromos autó kvóták kapcsán, amiket idén a gyártók szerint nem fognak tudni teljesíteni. Ezzel együtt 21% növekedést értek el az elektromos autók ezen a piacon.

381 000 autóval nem sokkal van lemaradva a német piac, az állami támogatások elmaradása ugyanakkor jelentős csökkenést hozott. 27% csökkenést mutatnak a regisztrációs adatok.

Csökkenek továbbá az eladások a francia, az osztrák, az olasz, a svájci vagy a svéd piacon is.

A PwC elemzői szerint "aktuálisan továbbra is a külső tényezőktől függ leginkább az elektromos autók piaci szereplése". Szépen megfogalmazva ez annyit jelent, hogy továbbra sem piaci alapú a kereslet, hanem a kedvezmények mértéke hajtja az érdeklődést. Erre kellene az autógyártóknak a teljes stratégiájukat felhúzni? Olyan politikai döntések együttállására, amik bármelyik pillanatban változhatnak? Ezt nyilván csak én teszem már hozzá.

A PwC elemzői hozzáteszik továbbá, hogy Kínában az év végén az egyébként is erős kedvezmények és folyamatosan az elektromos autók irányába lejtő pálya mellett még egy "roncsautó prémium" jellegű program is emelte a keresletet.

Az EU elektromos autó eladási dinamikáját a német piac eredményei fékezik a leginkább.

Itt hozzátenném a tanulmányhoz, emlékeztetőként, hogy a német adófizetők pénze kellett ahhoz, hogy a hat hónap tartási idő lejárt után jelentős mennyiségű szubvencionált elektromos autó találjon gazdára egy másik EU-s országban. Ennek a hatásnak az elmaradása is látszódik a statisztikákon.

Fontos megjegyezni, hogy a 2025-ös CO2 szigorítások miatt rengeteg eladást áttoltak a gyártók idén januárra. Az EU piacán az év első hónapjában egy komoly növekedésről adnak majd jelentést a gyártók, de ez a PwC elemzői szerint nem trendfordulót, hanem csupán szalmalángot jelent majd.

Szokás szerint mindenki a saját agendája alapján elemzi majd ezeket a számokat. Én ebből továbbra is egy dolgot olvasok ki: Kínából ki fogják szorítani a nyugati gyártókat a helyi elektromos autós cégek, politikai akarat alapján, de kompetencia segítségével. Európában feszítővassal nyitottuk rá a saját piacunkat azokra a kínai cégekre, akik felnőttek az ottani villanypiaccal. Ha ezt nem tettük volna, ma sem kellene semmitől félnünk, azon túl, hogy sok pénztől esünk el, mert rendeződik egy 30-40 éves anomália, és Kína a saját kezébe veszi az ügyeit. Meg a mi ügyeinket, ha így haladunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr718784484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása