Várkonyi Gábor Autóblog

Rendszerszintű kockázattá kezd válni az autóhitelezés helyzete az Egyesült Államokban 

2019. október 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

im.jpeg

A Wall Street Journal egy hosszas elemzésben foglalkozik az amerikai autóhitelezési piac sokkoló helyzetével. Régóta ismert probléma, hogy a válság utáni évtizedben egészségtelen mértékűvé duzzadt a hitelállomány és átlagos futamidő az új és használtautó piacon egyaránt. Ami ennél is aggasztóbb, az amerikai középosztály nem tudja rendesen fizetni az autók törlesztő részleteit, és minden ötödik-hatodik hitellel akad probléma. Késedelmesen vagy egyáltalán nem fizetik őket.

Ezek a megdöbbentő adatok több tényezőre vezethetőek vissza. A válság körüli években befagyott az új autó piac Amerikában. A GM és a Chrysler egyaránt állami segítségre szorult a helyzet súlyossága miatt. A legrosszabb időszak elmúlása után, ahogy a piac magára talált, a vásárlók "pótolni" akarták az elmaradást. A benzinárak alacsonyak voltak jó ideje abban az időszakban, a kamatok is, és az érdeklődés a nagyobb autók irányába terelődött. A SUV-ok, Crossoverek eleve drágább járművek, a környezetvédelmi és biztonsági felszerelések fejlődésének hála egyébként is kissé megemelkedtek az árak. Az átlag amerikai háztartás elkölthető jövedelme azonban nem emelkedett lényegesen az inflációt is figyelembe véve a 70-es évek óta. Ezek a hatások együtt meg is ágyaztak a viharnak.

Néhány megdöbbentő adat a cikkből:

  • A 2019-ben felvett autóhitelek harmada 6 évesnél hosszabb futamidejű. Egy évtizeddel ezelőtt 10% alatt volt az ilyen hitelek aránya.

  • Az átlagos autóhitel összege a harmadával nőtt 10 év alatt, több, mint 32 000 dollárra egy új autó esetében. Ahhoz, hogy ez kifizethető legyen a vásárlók számára, a bankok egyszerűen meghosszabbították az eddigi futamidőket. Jelenleg az átlagos autóhitel 69 hónapos, ami rekord. 2019-ben a megkötött szerződések 1.5%-a 85 hónapos vagy hosszabb futamidejű volt. 5 évvel ezelőtt egyáltalán nem voltak ilyen hitelek.

  • Az ügyfelek harmada az előző, beszámított autójának a hitelét is tovább görgeti az újabban vásárolt autójának a hitelébe. A válság előtt a vásárlók negyede élt ezzel a lehetőséggel.

  • Sokszor egy óvatosan választott autóhitel nem elég ahhoz, hogy a korábban megszokott színvonalú autóhoz jusson a fogyasztó. Egy átlagos jövedelmű amerikai család, 20% indulóval számolva, 4 éves futamidő esetén, úgy, hogy a jövedelmének a 10%-át nem lépi át a törlesztő, egy nettó 18.400 dolláros autót tud vásárolni. Ez amerikai mércével sem sok, pedig ott olcsóbbak az autók.

Mit itt Kelet-Európában megtanultuk a saját kárunkon, hogy mit okozhat a szabadjára engedett autóhitelezés és 10 éves futamidő. Évekre kinyírta az autópiacot ennek a következménye, és ami sokkal szomorúbb, számos család életét tette tönkre egy-egy rosszul megválasztott konstrukció. 10 éve lényegében megtorpanás nélkül nő a gazdaság az Egyesült Államokban, és a hitelezés a végsőkig ki van centizve, pedig még békeidőben vagyunk, bőven. A jelenlegi jelek arra utalnak, hogy a legkisebb gazdasági lassulás, a legenyhébb recesszió a tömeges autóhitel bedőléseknek ágyazhat meg. Ez egyszerre veri szét a másodpiacot és az új autó keresletet is, ördögi kört elindítva.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5315189854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.