Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A gumi-, fék- és aszfaltkopásból származó részecsketerhelés jelenti az igazi problémát

2020. december 08. - Várkonyi Gábor Autóblog
130286807_805229976941729_9028327024657169556_o.jpg

Az OECD hétfőn kiadott tanulmánya szerint a villanyautók lényegében nem jobbak a szállópor koncentrációja szempontjából a város környezetben, mint a modern belső égésű motoros autók.


Nagyon sok helyen, nagyon régóta mondom, hogy a legmodernebb belsőégésű motoros autók a légszennyezettség szempontjából nem játszanak szerepet. Ezt így, ebben a formában nyugodtan ki lehet jelenteni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy fosszilis alapú üzemanyag elégetése maradhat a közlekedésünk alapja, de az az érv, hogy a modern autók okozzák a légszennyezettséget a városokban, egész egyszerűen nem állja meg a helyét. A kopott motorok, öregedő autókban, rosszul karbantartva, – vagy illegálisan módosítva –, jelentik az igazi problémát. Ez, a legfrissebb fejleményeket tekintve nem fog javulni, sőt, vélhetően romlani fog, mivel az egyre durvább ütemben dráguló belépő szintű autók megfizethetetlenné vállnak a szabályozói környezet miatt az alacsonyabb jövedelműek számára. Következésképpen tovább fognak régi és szennyező autóban ülni tömegek, miközben a tehetős rétegnek nem fog gondot okozni a villanyautó vásárlása, első vagy másodautónak.

Az OECD tanulmány arra a megállapításra jutott, hogy a belső égésű motorokból származó részecskék, a PM10 és PM2,5 méretűek koncentrációja évek óta gyorsuló ütemben csökken, hála a modern kipufogógáz kezelési módszereknek. Eközben a gumi-, fék- és aszfaltkopásból származó részecsketerhelés konstans évek óta. Az úgynevezett "nem kipufogógázokból származó részecsketerhelés" aránya évek óta nő, és a villanyautók elterjedésével értelemszerűen még nagyobb szerepet fog játszani. Az ok: hiába közlekednek ezek az autók lokálisan emisszió mentesen, a magas súly magas aszfalt és gumi kopást jelent, ami egészségkárosító részecskéket eredményez.

Az OECD javaslata szerint ezt a tényt a jövőben figyelembe kellene venni a városok behajtási szabályozásai kapcsán, azaz a villanyautókat nem szabadna általánosan szennyezés mentesnek tekinteni. Súlybéli korlátozások ötlete ismét felmerült a téma kapcsán, ami előtérbe helyezi a villanyautók legjobb "formáját", a kicsi akkuval ellátott, viszonylag könnyű városi autót. Cserébe remélem lassan kijózanodunk a két és fél tonnás villany SUV-okból, és talán oda is eljutunk, hogy nem erőltetjük a hosszú távú autózást kizárólagosan villany alapon.

Az OECD kutatói szerint az EURO-6-temp autók a PM10 elsődleges kibocsátásának 95-95 százalékát akadályozzák meg, azaz szűrik ki, míg a PM2.5 esetében is 88-96% az érték. 2035 után azzal számolnak, hogy a szennyezés nagyobbik fele nem a kipufogógázokból jön. Ennek amellett, hogy a villanyautók aránya nőni fog, ugyanannyira oka az is, hogy addigra kiöregednek a korábbi, jóval szennyezőbb autók.

A szervezet arra is figyelmeztet, hogy a kutatások a finom por kapcsán még mindig nem eléggé előrehaladottak.

Abban mindentől függetlenül biztosak a kutatók, hogy a finom por koncentráció a jövőben nem fog csökkenni, mert 2050-re az urbánus környezetben a személyi forgalom duplázódni fog.

A fékezés a villanyautók esetében kisebb terheléssel jár ugyan, hiszen a kétharmad részben rekuperálással zajlik a lassítás, és csak egyharmad részben "klasszikus" fékezéssel, de a nyomatékleadás jellege és az autók súlya miatt ez a kedvező hatás kioltódik.

A villanyautóknak természetesen így is jobb a kibocsátása, mint a belső égésű motoros autóknak, hiszen a nullához képest az egészen pici is egészen picivel több. Az ugyanakkor látszik, hogy a nagy igyekezetben és a belső égésűek démonizálásában megint kiöntötték a gyereket is a fürdővízzel.

A városi, könnyű, egyszerű villanyautókat továbbra is érdemes nagyon jó alternatívának tekinteni, sőt, középtávon csak ez lehet igazán jó megoldás az urbánus mobilitásra autós szemszögből. Amennyiben valaki nagyobb, nehezebb autóval hajt be, belső égésű motoros autóval, vagy szükségtelenül nehéz villanyautóval, azt kasszához kell kéretni. Ez egy értelmezhető forgalomszabályozás. Ha valakinek egy autója van, de az történetesen nem villany, és alapvetően hosszabb utakra használja, annak szükség esetén legyen meg a lehetősége bejönni vele a városba, de ez legyen "kedvezőtlen" anyagilag. Cserébe aki 50-60 000 kilométereket megy évente, azt ne kényszerítsük rövid távon félkész technológiába, kell infrastruktúra nélkül főleg ne.

A részletekről, a plug-in autókról, a sima benzinesekről, az adó kedvezményekről, az alternatívákról, a tömegközlekedésről érdemi társadalmi vitát kellene folytatni, az ipar képviselőinek bevonásával is. Az mindenesetre látszik, hogy ahogyan az EURO 5-ös dízelek kapcsán sem lehetett örökre elfedni az igazságot, úgy a villany kapcsán sem lehet örökre fenntartani a mindben makulátlanul tiszta mellény látszatát.

Minden technikának megvan a maga előnye, kedvező felhasználási területe. Ne essünk az egyik hibából a következőbe.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr116324492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása