"Ami a menedzsment stílusomat illeti, a Tesla kétszer annyira van értékelve, mint a komplett maradék amerikai autóipar együttvéve. Fair azt mondani, hogy valamit jól csinálok." Augusztusban nyilatkozta ezt Musk az Automobilwoche szaklapnak.
Érdekes hírek jönnek eközben a Berlin melletti építkezésről. A beszámolók szerint három fronton kell küzdenie a cégvezetőnek. Hatalmas a fluktuáció a felelős mérnökök és menedzserek körében, nem igazán jelentkeznek gyári munkásnak alkalmas személyek, és a német szakszervezet a kollektív szerződést a Tesla dolgozóira is ki akarják terjeszteni.
Főleg utóbbiról nem akar hallani semmit Musk, aki szigorúan korlátozza a szakszervezetek alakítását a cégnél, nem csak itt, hanem mindenhol.
Személyesen is reklámozza közben a munkalehetőséget a gyárban, és a sajtóban, valamint a linkedinen is hatalmas a kampány, hogy érkezzenek a szakképzett munkavállalók a céghez. A gond az, hogy Németországban szakképzett munkavállalóból most is hiány van, a koronavírus okozta nehézségek közepette is. Állítólag 8 hónappal a termelés tervezett kezdete előtt az első ütemben a munkát megkezdő 7000 emberből 5000 hiányzik még. 100 fölötti mérnökre is szükség lenne. A német sajtó szerint Musk kifut az időből.
Közvélemény kutatási eredmények alapján a megkérdezettek 36 százaléka attraktív munkahelynek tartaná a Teslát, ugyanakkor 32% kifejezetten nem. A maradék nem tudja eldönteni. Közben kiemelkedő bérezésről írnak mindenhol. A német autógyártók évtizedek óta a top helyeken vannak a munkavállalók vágyott állásai kapcsán. Egy, a gyár helyzetét jól ismerő HR szakember a következőképpen foglalta össze a jelenséget: Miért menjen el valaki németként a Teslához dolgozni, ha a BMW kényelmes, 35 órás munkahéttel, 30 nap szabadsággal és jó fizetéssel kecsegtet, miközben a Teslánál 80 órás a munkahét, rosszabb fizetésért és kevesebb szabadságért?
Személyes véleményem, hogy ilyen szempontból nem árt a Tesla hozzáállása a kényelmes nyugati tempónak. Ez azonban sajnos hosszútávon egy keményebb iramot fog jelenteni, a munkavállalók szemszögéből nézve. Kivéve persze, ha az IG Metall keresztül tudja vinni az akaratát. Akkor nem kérhet majd ennyit a munkavállalóitól az amerikai cég.
A németek szemében nem annyira izgalmas egy diktatórikus vezetésű szervezetben dolgozni, és kétségkívül újra és újra olvasni olyan történeteket, amelyekben Musk hangulata dönt munkavállalói sorsok felett, pillanatok alatt. Ez, ismerve a németek lelki beállítottságát, egy érzékeny téma, a több mint 7 évtizede a konszenzus jelenti a megoldást a gazdaságban a feszültségek levezetésére. Legalábbis így van kommunikálva.
Néhány hete a projektvezető Evan Horetsky-nek kellett vennie a sátorfáját, mert egy meeting során ellentmondott Elon Musknak. Neki pedig, a hírek szerint, nem lehet ellentmondani.
Messziről nézve nem árt, ha egy kis lendületet kap a német autóipar Musk által, aki segíteni fog a szakszervezetek olykor túlzottan is kemény érdekérvényesítő képességét megtörni, miközben Musk is leckét fog kapni abból, hogy nem lehet büntetlenül keresztülgázolni mindenkin, a kedve szerint. Még valami izgalmas is kijöhet ebből a végén.
Forrás