Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A német munkavállalóknak nem feltétlen vonzó a Tesla hozzáállása

2020. december 08. - Várkonyi Gábor Autóblog

130081246_804514493679944_7743420287053525421_o.jpg
"Ami a menedzsment stílusomat illeti, a Tesla kétszer annyira van értékelve, mint a komplett maradék amerikai autóipar együttvéve. Fair azt mondani, hogy valamit jól csinálok."
Augusztusban nyilatkozta ezt Musk az Automobilwoche szaklapnak.


Érdekes hírek jönnek eközben a Berlin melletti építkezésről. A beszámolók szerint három fronton kell küzdenie a cégvezetőnek. Hatalmas a fluktuáció a felelős mérnökök és menedzserek körében, nem igazán jelentkeznek gyári munkásnak alkalmas személyek, és a német szakszervezet a kollektív szerződést a Tesla dolgozóira is ki akarják terjeszteni.

Főleg utóbbiról nem akar hallani semmit Musk, aki szigorúan korlátozza a szakszervezetek alakítását a cégnél, nem csak itt, hanem mindenhol.

Személyesen is reklámozza közben a munkalehetőséget a gyárban, és a sajtóban, valamint a linkedinen is hatalmas a kampány, hogy érkezzenek a szakképzett munkavállalók a céghez. A gond az, hogy Németországban szakképzett munkavállalóból most is hiány van, a koronavírus okozta nehézségek közepette is. Állítólag 8 hónappal a termelés tervezett kezdete előtt az első ütemben a munkát megkezdő 7000 emberből 5000 hiányzik még. 100 fölötti mérnökre is szükség lenne. A német sajtó szerint Musk kifut az időből.

Közvélemény kutatási eredmények alapján a megkérdezettek 36 százaléka attraktív munkahelynek tartaná a Teslát, ugyanakkor 32% kifejezetten nem. A maradék nem tudja eldönteni. Közben kiemelkedő bérezésről írnak mindenhol. A német autógyártók évtizedek óta a top helyeken vannak a munkavállalók vágyott állásai kapcsán. Egy, a gyár helyzetét jól ismerő HR szakember a következőképpen foglalta össze a jelenséget: Miért menjen el valaki németként a Teslához dolgozni, ha a BMW kényelmes, 35 órás munkahéttel, 30 nap szabadsággal és jó fizetéssel kecsegtet, miközben a Teslánál 80 órás a munkahét, rosszabb fizetésért és kevesebb szabadságért?

Személyes véleményem, hogy ilyen szempontból nem árt a Tesla hozzáállása a kényelmes nyugati tempónak. Ez azonban sajnos hosszútávon egy keményebb iramot fog jelenteni, a munkavállalók szemszögéből nézve. Kivéve persze, ha az IG Metall keresztül tudja vinni az akaratát. Akkor nem kérhet majd ennyit a munkavállalóitól az amerikai cég.

A németek szemében nem annyira izgalmas egy diktatórikus vezetésű szervezetben dolgozni, és kétségkívül újra és újra olvasni olyan történeteket, amelyekben Musk hangulata dönt munkavállalói sorsok felett, pillanatok alatt. Ez, ismerve a németek lelki beállítottságát, egy érzékeny téma, a több mint 7 évtizede a konszenzus jelenti a megoldást a gazdaságban a feszültségek levezetésére. Legalábbis így van kommunikálva.

Néhány hete a projektvezető Evan Horetsky-nek kellett vennie a sátorfáját, mert egy meeting során ellentmondott Elon Musknak. Neki pedig, a hírek szerint, nem lehet ellentmondani.

Messziről nézve nem árt, ha egy kis lendületet kap a német autóipar Musk által, aki segíteni fog a szakszervezetek olykor túlzottan is kemény érdekérvényesítő képességét megtörni, miközben Musk is leckét fog kapni abból, hogy nem lehet büntetlenül keresztülgázolni mindenkin, a kedve szerint. Még valami izgalmas is kijöhet ebből a végén.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr316323052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.12.08. 13:14:39

Kedves Gábor, köszönet az infókért.
"a projektvezető Evan Horetsky-nek kellett vennie a sátorfáját, mert egy meeting során ellentmondott Elon Musknak. Neki pedig, a hírek szerint, nem lehet ellentmondani."
Ezt nem tudom, honnan vetted. Mivel szokatlannak találtam, próbáltam utánaolvasni.
Horetsky a Gigafactory épitkezések résztvevője volt már Nevadában (2015), majd vezetője vezetője volt (Shanghai) és megkapta a Berlini épitkezés vezetését is. Elon Muskkal személyes és gyakori kapcsolata volt, pontosan ismerte, hogyan tárgyalhat vele. Mivel a Shanghai is egy sikertörténet, Musk sem rugdossa ki a jól használható embereit csak úgy.
Mellékesen: Az egy legenda, hogy Musk nem türi az ellentmondást. A szájalást nem viseli, az érvelést viszont nagyra tartja. Az más kérdés, hogy mivel Musk sokoldalúan és jól informált, ezért nehéz vele vitatkozni. És a stilusa sem igen lágy.
Horetsky elküldéséről egyik fél sem adott magyarázatot, ezért folyik a találgatás. Egy kisebb blama volt, hogy a Berlini épitkezésen rövid ideig állt a munka, mert elzárta a vizet a szolgáltató egy ki nem fizetett számla miatt.
De állitólag nem emiatt küldték el.
Találgatás szintjén felmerült, hogy Horetskynek korábban volt egy szexuális zaklatási ügye, ami azonban akkor nem jutott el a vádemelésig. Ha a sértett most (a "me too" után) újra megjelent, akkor esetleg a Tesla érdemesnek találta levenni őt a vezetőpozicióból. És az ilyet érthetően egyik fél sem szellőzteti meg. Mindez csak találgatás, de árulkodó, hogy Horetsky sem hozta nyilvánosságra a tényleges okot.
üdvözlettel

Dany 2020.12.08. 18:43:42

@miert?: A 80 órás munkahét se ebben a kontextusban hangzott el Musk-tól 2 éve. Mindig utána olvasok a forrásoknak, mert a 21. századi internetes média kezd félelmetessé válni, aki nem figyel hamar beviszik az "erdőbe".
süti beállítások módosítása