Írtam róla korábban, hogy a fiatal használt villanyautók piaca elég turbulensen alakul Európa főbb autópiacain, hiszen számos állam bőkezűen dotálja az új villanyautók vásárlását. Ha esetenként több ezer eurós támogatásokat lehet kapni vadonatúj elektromos autókra, adódik a kérdés, hogy ki veszi meg az 1-2 éves darabokat, amelyekre nem jellemző, hogy állami forrásokat adnak.
Nem ritka, hogy az újak lízing díja így kedvezőbb, mint a fiatal használtaké.
Állásidő szempontjából nagyon eltérő képet lehet látni a használtak kapcsán. Jelenleg a leggyorsabban "forgó" fiatal használt villanyos a Mazda MX-30, 20 nap környéki idővel, a top10-ben még jelenlévő Audi E-tron állásideje több, mint 3 és fél hónap átlagosan, de a kilencedik helyen lévő Hyundai Kona sem sokkal hamarabb talál gazdára. Ezek kereskedelmi oldalról nézve nem számítanak túl kedvező értékeknek.
Átlag állásidő használt villanyautóknál:
Mazda MX-30 19,5
Tesla Model 3 21,5
BMW i3 58,9
Mercedes EQC 60,6
Tesla Model S 62,0
VW Golf 62,7
Smart ForTwo 64,3
Renault Twizy 69,7
Hyundai Kona 74,0
Audi etron 74,6
Nagyon más képet fest az új villanyautók állásideje, itt nagyon érződik a felfelé ívelő trend és az állami támogatások hatása.
Átlag állásidő új villanyautóknál:
Audi A3 6,5
Skoda Citigo 14,7
VW ID3 20,7
VW Golf 21,5
Mazda MX-30 29,3
Nissan Leaf 30,2
Porsche Taycan 34,5
Kia Niro 36,7
VW up 37,1
Jaguar I-Pace 39,6
Ha nem pörög fel a fiatal villanyosok piaca, annak negatív kihatásai lesznek a maradványértékekre, ami összességében a támogatások ellenére drágíthatja majd az újabbak lízing díjait is. A technika demokratizálódásával benne van a képletben, hogy szélesebb rétegek számára lesz mérlegelendő opció a használt villanyos, ami talán stabilizálni fogja a keresletet. Látni fogjuk a következő 1-2 évben, merre indul a piac. A legtöbb országban egyébként a következő 2-3 évben is lehet számítani az állami támogatások befolyásoló hatására.