Friss hasznaltauto.hu-s sajtó közlemény érkezett, amiből világosan látszik, hogy bekövetkezett, amiről 2-3 éve beszélek. Visszafordíthatatlanul drágulnak az autók, aminek az egyik oldala természetesen az árfolyam kérdése, ez egy komoly árfelhajtó tényező.
A másik oldala viszont az, amit a szabályozói oldal okoz. A kisautó kategória lényegében az utolsókat rúgja, a CO2 miatt jelentősen drágulnak az autók a jelentősen drágább technológiák miatt. Az új autó árnövekedése közvetlen hatással van a használt autók árára, és ez egészen a legolcsóbb autókig "csorog le".
2021-től már alig van újonnan rendelhető, egyszerű, és megfizethető autó, a három hengeres turbókat látva, 6+ millió forintos árcédulákkal a magánvásárlók a fiatal, használt, megbízhatóbbnak tartott konstrukciók felé mozognak inkább.
Egyszer azonban azok is megöregednek, most még 2-4 évig van hová kerülni, de nyilván egy időleges megoldás ez.
Ami a gondot fogja okozni a jövőben, még az eddiginél is jobban, az az, hogy a céges vásárlások, amelyek eddig is az új eladások döntő többségét jelentették, abszolút más szempontrendszer szerint zajlanak, mint amit a másodpiacon a magánvásárlók becsülnek. Az olló így tehát tovább nyílik. A piacon 3-5 évesen megjelenő lízingből visszajött autók egyre kevésbé reflektálják majd a magánemberek igényeit.
A teljes nyilatkozat:
"Budapest, 2020. január 25. –Tízévnyi növekedés után a koronavírus a magyar autópiacot is megtörte, az autók iránti érdeklődés azonban alig csökkent. A hazai tulajdonosváltásoknál a tavalyi évhez képest csupán 3,5%-os a visszaesés, míg a Használtautó.hu decemberben rekordszámú keresést regisztrált. Mindez pedig az átlagárakat is jelentősen felverte. A piacvezető hirdetési oldal megmutatja, hogy a hazai vásárlók leginkább milyen modellekre és márkákra keresnek, és átlagosan mennyit költenek használt autóra.
A Használtautó.hu oldalán indított keresések szerint 2020 kedvenc használt autója a Skoda Octavia lett, így ezzel elnyerte az autós hirdetési oldal által indított, „Az év legkeresettebb használt autója” díjat. A keresési sorrendben a Ford Focus a második, a „vágyautó” Audi A4 pedig a harmadik helyen található. A vásárlások tekintetében azonban már kissé józanabbak a vásárlók, így az importnál a dobogó élén lévő Opel Astrát a Volkswagen Golf és a Ford Focus követi.
A Volkswagen elsősége márkaszinten egységes, ám míg a valóban megvásárolt és behozott autók körében megvan az Opel és a Ford dominanciája, a Használtautó.hu oldalán regisztrált kereséseknél még mindig erősen jellemző a prémium márkákkal, elsősorban a BMW-vel, a Mercedes-szel és az Audival kapcsolatos nézelődések aránya. Azonban a vonzó márkanéven túl egyre fontosabbnak tűnik a fenntarthatósági szempont, ugyanis már a használtautó-piacon is egyre népszerűbbek a hibrid és elektromos autók: immár a keresések 8%-át adják."
„Statisztikáink szerint leginkább az 1 millió forint alatti és a 2-3 millió forintos autókat keresik a piacon. Az utóbbi szegmensből szemezőknek mindenképpen jó hír lehet, hogy ennyiért már valódi hibrid és tisztán elektromos modelleket is találhatnak, még ha nem teljesen újakat is. Az álmodozás pedig továbbra is jellemző a keresésekre, ám az értékesítési adatok alapján a használtautó-vásárlás vágybeteljesítés helyett egyre inkább ésszerű, praktikus választás kezd lenni. Ezt az is jelzi, hogy a 1,5 millió forint alatti árkategóriában a legnépszerűbb modellek között nem találunk prémiumgyártót” – hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.
Csökkenő tulajdonosváltások, növekvő átlagárak
A legtöbb tulajdonosváltás a hazánkban az import modellek kapcsán is legnépszerűbb Opel Astrát érintette, a másik két dobogós pedig a Suzuki Swift és újra a Ford Focus lett. Ugyan a 2019-es év 800 ezer tranzakciójától elmaradt a tavalyi 779 940 tulajdonosváltás, a hazai autópark ötöde a koronavírus ellenére is gazdát cserélt.A piac legjelentősebb online színterének számító Használtautó.hu ráadásul decemberben rekordszámú, több mint 36 millió keresést regisztrált. A nagy kereslet főként az eladóknak jó hír, ugyanis az átlagárak is jelentősen emelkedtek: 2020 januártól decemberig 25%-kal, 2,48 millió forintról 3,11 millió forintra.
„Az áremelkedés mögött az év végére látványosan erősödő hazai keresleten túl további tényezők is állnak:a forint gyengülése és az újabbnál újabb emissziós és biztonsági előírások miatt az új autók, valamint a külföldről érkező használtak ára is nőtt. Egyes modelleknél még az is előfordul, hogy az 1-2 éves példány gyakorlatilag az újkori áráért értékesíthető. Azonban az értük kapott összegből már nem kapható új példány, és a forintösszeg euróban is jóval kevesebbet ér” – magyarázza Katona Mátyás."
Nagyon turbulens és nehezen kiszámítható piaccal kell számolni a következő években, a használt autó jelentősége középtávon jelentősen nőni fog, erre kell készülni.