Azt hiszem minden okunk meg van az ünneplésre. Magyarország a jövő autóiparának meghatározó technológiai cégeit is képes volt ide vonzani. Akkumulátor gyártás tekintetében európai szinten is kiemelkedően erős pozíciókat tudhatunk már magunknak ezekhez hasonló beruházásokkal, ráadásul az akkumulátor gyártás sikeressége nem egy-egy márkától függ. Az SK Innovation nagyon széleskörű "ügyfélkörrel" rendelkezik. Ez az ágazat a következő években stabil növekedéssel fog működni. Örömhír a koreaiak bejelentése! Forrás: Portfolio.hu
Megpróbálom kicsit kontextusba helyezni, hogy mit jelent a magyar gazdaságnak a minap bejelentett hatalmas akkumulátor gyártási beruházás.
Az EU autópiaca át lesz állítva villanyautózásra, ez nem kérdés, a jogszabályok, a beruházások, a gyártók előkészületei, a megkötött szerződések, az infrastruktúra projektek egyértelműsítik, hogy a villanyautózást, amennyiben nem történik szabályozói oldalon valami csoda folytán hatalmas változás, alternatíva nélküli megoldásnak tekintik. Most nem arról fogok lamentálni, hogy ez jó, vagy nem. Helyzet van, amihez Magyarországnak is igazodnia kell. Vagy részt vesz benne, vagy megpróbál minél több, az elektromobilitással kapcsolatos beruházást elhozni, vagy lemaradunk.
Szerencsére ezúttal nagyon jó ütemben mozdultunk. Nekünk közvetlenül a körülöttünk lévő országokkal kell versenyeznünk a beruházásokért. Köztudott, hogy az egy főre jutó autógyártásban Szlovákia világbajnak, és a gazdaságuk szinte teljesen az autóipartól függ. Mi számos beruházást buktunk el a velük való versenyben. Csehország jelentős szereplő, a Skoda révén mindenképpen, de számos más gyártó is jelen van náluk, Lengyelország is nagyon erős, már csak a méretükből fakadóan is.
Most egy következő "kör" van. Ebben a Lengyelországgal együtt Magyarország jól áll, ami az elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházásokat illeti, nem csupán akkumulátor gyártás, hanem elektromotor gyártás kapcsán is.
A következő években az elektromos autók térhódításával konzervatív becslések szerint is nagyjából 20 akkora kapacitású akku gyárra lesz szükség csak az EU-s igények kielégítésére, mint amiből most egy ide fog jönni. Magyarul: 20 gyár fogja kiszolgálni EU szerte az autógyárakat, abból 1 már itt lesz biztosan, a meglévő kapacitások mellé. Német, francia, lengyel, svéd és magyar gyártóbázisok képezik jelenleg a gerincét ennek a kialakuló iparágnak. Ha szerencsénk van, el tudunk még hozni 1 vagy két ilyen beruházást, ami megkerülhetetlen szereplővé tenné az országot a jövő legfontosabb autóipari témájában.
Aki ennek nem tud örülni, az egyszerűen nem érti ennek a fundamentális jelentőségét.
Ilyen gyártóbázissal további beruházásokat is képesek leszünk ide vonzani, aki pedig nem tud "elhalászni" koreai, japán, vagy kínai cégeket vagy egy Teslát, mint a németek, az kipontozódik az átalakulóban lévő értékláncból.