Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Greenpeace: "A VW saját nevére helyezett forgalomba egy csomó elektromos autót, hogy ne kelljen CO2 büntetést fizetnie"

2021. február 17. - Várkonyi Gábor Autóblog

Nagyon be vannak feszülve a Greenpeace-nél a Volkswagenre. Miután nemrégiben azzal vádolták a céget, hogy nem is akar annyira elektromos autókat eladni, most épp azzal van a bajuk, hogy a "VW saját nevére helyezett forgalomba egy csomó elektromos autót, hogy ne kelljen CO2 büntetést fizetnie".

150421076_847562902708436_1964997479426728959_n.jpg
Igyekszem diplomatikus maradni. Nehezemre esik, amikor sokadszorra lépnek bele a gereblyébe. Izomból kell tolni a gonosz autógyártók narratíváját, és a pillanat uralása a lényeg a médiában, de ennyire talán nem kellene hülyének nézni az embereket. A minimális konzisztenciát az érvrendszerben még akkor is meg kellene tartani, ha alapvetően a valóság mindig keresztül húzza a kényszeresen tolt agendát.

December végén írtam erről ebben a bejegyzésben.

Ehhez képest 2 hónap telik el, amikor ez a nagybecsű szervezet kijön egy újabb nyilatkozattal, ami arról szól, hogy "A VW volt saját maga legjobb ügyfele" az NGO szerint, mert, ahogy a Greenpeace kiderítette, a VW Európában az ID.3 24 százalékát a saját nevére helyezte forgalomba.

Na, akkor itt álljunk is meg egy pillanatra.

Jól értem ugye? CO2 kvóta miatt orrba-szájba tolni kell azokat az autókat, amiket a piac egyszerűen nem akar a kívánt mértékben felvenni. Ha ez nem történik meg, azaz nem adnak el elég elektromos autót, akkor jön a gigabüntetés Brüsszelből. Mit csinál tehát egy autógyártó? Kényszerforgalombehelyez. Saját névre. Mert még mindig olcsóbb, mint büntit fizetni. Mit mondok évek óta? Azt, hogy ezzel a politikával a tervgazdaság kora köszönt be az európai autópiacon.

Itt van feketén fehéren. Minden negyedik ID.3 a cég nevére lett tavaly eladva. A maradék nem piaci alapú lízingkonstrukciókkal lett ízletessé téve, illetve közületi szinten lett áttolva, céges és állami beszerzések formájában. Nem meglepő módon nincs még itt a tömeges érdeklődés magánvevők részéről 40+ ezer eurós, 300 kilométeres hatótávú autókra.

Mindegy, lassan beletörődünk, hogy ezt is áttolják ellenállás nélkül az embereken. De amikor erre egy ilyen szervezet tényleg kiáll, és számon kéri az elektromos autózást a legnagyobb skálán megvalósítani akaró tömeggyártót, az már tényleg olyan szinten veri ki a biztosítékot, hogy nem győzöm nyugtatni magam, miközben írok. Vicc. Ezeknek tényleg az lenne az egyetlen megoldás, ha megszüntetné magát a VW. Akkor nyugodnának meg. Egy időre.

A német adatok ID.3 kapcsán egyébként még érdekesebbek, ott 35% ment a gyártó nevére.

Mikor követeli majd a Greenpeace, hogy rendeleti úton tiltsuk be a középosztály lecsúszását, hogy mindenki vehessen végre 40-50 000 euróért villanyautót, 25 000 eurós átlagautók helyett? Korszakos lenne. Akkor már nem vádolhatnák azzal a gyártókat, hogy pontosan azt teszik, ami előre megjósolható volt. A nehezen eladható, de a kvóta miatt szükségszerűen a piacra szorítandó autóikból rengeteget helyeznek forgalomba saját névre.

A VW ezt egyébként úgy kommunikálta, hogy a saját cégautó parkjukat is teljesen átállítják villanyra, ezért is láthatóak a nagy arányok, és a villany eladások nem "szalmaláng" jellegűek.

Ez fogja innentől meghatározni a következő éveket. Kvóták. Nem a valóság. Szubvenciók, nem a piac. Na, és minek hívjuk ezt?

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr116430086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mate036 2021.02.17. 11:33:51

Semmivel sem másabb megoldás szerintem ez a VW-től, mint az hogy más gyártók kvótákat veszenek a teslatol

miert? 2021.02.17. 14:52:10

Kedves Gábor
Azt hiszem egy kis higgadtság segit helyére tenni a dolgokat.
A VWnek nyilvánvalóan lehetősége és joga is van az autóit saját maga számára értékesiteni. Sőt, ez szükségszerű is egy új modellnél (több okból is). Az is világos, hogy ez hosszabb távon nem működik. De az induláskor segit elhelyezni az új autókat.
A Greenpeace morális felháborodása onnan ered, hogy a VW nagy melldöngetéssel hirdette, hogy 2020 végére mennyi ID.3at adott el (ha jól emlékszem decemberben a legnagyobb EV gyártó lett). És utólag kiderül, hogy ez nem egészen igy volt. Az más kérdés, hogy a felháborodástól hajtva a Greenpeacenél hülyeségeket beszélnek. Ha a VW sokkal szerényebben áll ki, és rögtön igy teriti az infót, akkor nem lenne min felháborodni.

Megjegyzem, ezzel saját részvényeseit és a kormányzati döntéshozókat is megtéveszti a VW, hiszen az ID.3 piaci fogadtatása igy jóval szerényebb volt, mint ahogy az a statisztikai adatokból elsőre látszott.

A VW feladata nyilván az, hogy minnél olcsóbban tudjon EV autót gyártani, mert akkor azt el is tudja adni. A szabályozás nem VW specifikus. Minden gyártóra ugyanaz vonatkozik. Ha a CO2 kvóta szigorodik, még az is elképzelhető, hogy a benzines autókat fogják extra drágán adni, hogy annak a nyereségéből finanszirozzák az EV piacra jutását.

És igen, mindez az átlag autós zsebére történik. Nem kell meglepődni, eddig is világos volt, hogy végső soron minden költséget a fogyasztók fizetnek meg. A fejlesztési költséget is, az új infrastruktúra kiépitési költségét is, stb. Hogy ez politikailag meddig elfogadtatható, azt nem tudom.
üdvözlettel

W12petrol 2021.02.17. 16:13:28

@miert?: az a baj hogy az egesz ev piac egy lufi senkinke nem kell de nyomni kell mert megbasz brüsszel! Remélem hamar visszaüt a bumeráng! Es visszaállunk a normál belsőégésű autókra!

miert? 2021.02.17. 17:53:50

@W12petrol: Azt hiszem, nem a brüsszeli hivatalnokok ármánykodása van a háttérben. Ugyanez folyik Washingtonban is most. Meg Kinában is, csak lassabban. Nekem úgy tünik, hogy az a gondolat a mozgatórugója az egész elektromos autó felhajtásnak, hogy a kőolajalapú közlekedés jelentősen növeli a CO2 kibocsátást, és ha igy folytatjuk, akkor a gyerekeink/unokáink éhen pusztulnak a Földön. Én természetesen nem tudom, hogy ez mennyire igaz, mindenestre elég sok klimakutató ezt állitja. Az európai kormányok ennek hitében próbálják a villanyautót elterjeszteni. Szerintem kicsit túltolják a dolgot, de előbb utóbb amugyis villanyra kéne váltani, mert elfogy a kőolaj.
üdvözlettel

W12petrol 2021.02.17. 18:08:49

@miert?: sztem ez nem így van! Világszinten terjed az álszent faszság, azt ha nem muszály nem hiszem el egy idióta klíma kutatónak sem, hogy a villanytalicskák mentik meg az egészségünket mert ez nem igaz! Az hogy meg mikor fogy el a kőolaj sztem azt mi már nem érjük meg pedig én 34 vagyok, ahogy nagytiszteletű Fritz Indra mondta már vagy negyven éve tudjuk hogy nem sokáig van még kőolaj készletünk!
süti beállítások módosítása