Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Miért lenne szükségünk a könnyű, gazdaságos belsőégésű motorral ellátott kisautókra?

2021. március 01. - Várkonyi Gábor Autóblog

Épp így állunk itthon. A barátnőm 14 hónapos Swiftje, és egy vadonatúj villanyos kisautó, teszten. A többi meg a tető alatt.

155214165_854334012031325_2853630891468211914_o.jpg
A két kis kékség a két szélsőérték is egyben. Ezért lőttem ezt a fotót gyorsan, nézzétek el a minőségét, továbbra sem vagyok spíler ebben a diszciplínában.

2019 év végén a Swiftet kevesebb mint 4 millióért intéztem el, forgalomba helyezve, névre írva, téli garnitúrával együtt. A barátnőm a munkája miatt nagyon sokat megy, országon belül is, és a környező országokba is. 2 hónapot eleve teljesen állt az autó tavasszal a Covid miatt, és így is van benne már 60 000 kilométer.

Fogyasztása 5.2, szervizei 40-50 000 forint között vannak márkaszervizben. Modern kisautó, ebbe az árba belefért a tolatókamera, a 6 légzsák, kötelezően benne a menetstabilizáló, jár hozzá alufelni, ülésfűtés, bőrkormány, Bluetooth. Szívó benzines, 4 hengeres, normális menetteljesítményekkel rendelkező, élhető autó. Ennél több lényegében nem kell erre a feladatra.

3 darab ilyen autót lehetne venni egy villany kisautó árából, ami optimális körülmények mellett 300 kilométert elmegy egy töltéssel. Persze, ehhez vissza kellene menni időben egy évet.

Ha napi 200 kilométert kellene ingáznia, mindig ugyanoda, simán benne is lenne, hogy cserélünk egy ilyenre. Napelem a házon, ingyen töltés, tökéletes set-up, gazdasági és környezetvédelmi tényezőket figyelembe véve, főleg úgy, hogy ha állami támogatást is igénybe lehet venni erre éppen.

Van olyan ügyfelem, aki évi 70 000 körül megy a dízel Allroadjával, mégis meg tudtam győzni, amikor második autót néztünk neki, hogy városi rohangálósnak legyen villanyautója. Boldog vele, nagyon is. Csak pályázni használja már az Audit, a "megyében" meg az MX-30-al közlekedik. Ez utóbbi már nyilván egy kifejezetten luxus probléma.

Amit ebből ki akarok hozni: amikor az EU a súlyhoz kötötte a CO2 kvótát, és ezzel lényegében "kiszabályozta" a könnyű, gazdaságos belsőégésű motorral ellátott kisautókat a piacról, akkor szerintem légszennyezés elleni küzdelem szempontjából bakot lőtt.

Ha a meghatározott cél az lenne, hogy mihamarabb tűnjenek el az öreg, rosszul karbantartott, füstokádó autók az utakról, akkor nem szabadna a gazdaságos kisautókat rosszul meghatározott szabályokkal kipontozni, mert az ellenkezőjét fogjuk elérni annak, ami kívánatos lenne. Drasztikusan meg fog nőni az autók átlag életkora, ami nem tesz jót a biztonsági kérdésnek, és nem tesz jót a környezetvédelem ügyének sem. Már most látható a statisztikákból, hogy hosszútávon 25-30% csökkenést kell elkönyvelni a Covid előtti időkhöz képest az összeurópai piacon. Nem kell nagy elemzői képesség ahhoz, hogy rájöjjünk, ez lényegében a magánvásárlók további eltűnését jelenti az új autó vásárlók táborából. Ez egyszerűen anyagi okokra vezethető vissza.

Nem azt mondom ezzel, hogy ne költsünk infrastruktúrára villany témában, még csak azt sem, hogy ne támogassuk az elektromos autókat bizonyos kedvezményekkel.

Az autóipar kínálatát ugyanakkor döntően befolyásolja az adózási környezet. Egy olyan kategóriában, amely kifejezetten nem a luxus igényeket, hanem az ésszerű közlekedési igényeket szolgálja ki, kell, hogy legyen megfizethető alternatíva. 1 tonna körüli, különösebb bonyolultság nélküli, egyszerűen szerelhető, minimális gyártáskori erőforrás pazarlással járó autókat nem szabadna ellehetetleníteni. Ez ökológia szempontból is öngól.

Gyártói szempontból értelemszerűen a nagy, nehéz, SUV jellegű, magas haszonkulccsal értékesíthető, PHEV vagy tisztán villany meghajtású autókat fogják előtérbe helyezni. Mindegy, ki mit kommunikál azzal kapcsolatban, hogy mennyire fenntartható a gyártása, 2-2,5 tonnát állandóan "feleslegesen" mozgatni, illetve mindezt ugyebár le is gyártani, bármilyen szemszögből nézve is pazarlás. Ezek ugyanakkor "átmennek" a CO2 kvótán. Nehezek is, azaz könnyebb velük megugrani a limitet, mert ugyebár engedékenyebbek ezekkel, másrészt a gyakorlatban csak akkor jelentenek bármi előnyt, ha tényleg töltik is, például a PHEV autókat, amit jelenleg még nem ellenőriz senki.

Egy végtelenül komplex kérdés lett végtelenül leegyszerűsített módon kezelve. Szerintem korrigálni kellene, mielőtt bele fogunk dögleni az öregedő autóparkba.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2116443984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása