Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A német kormány 10 milliárd eurós nagyságrendben fogja szubvencionálni 2025-ig a villany és PHEV autókat

2021. március 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

Egyre meredekebb ötletekkel lehet találkozni a nagy "zöld forradalom" kapcsán, Németországban is erős indulatokat vált ki a közlekedés és az autózás megreformálásának a kérdése, és ez nincs másként itthon sem, elég csak tetszőleges kommentáradatot megnézni ezen az oldalon is, ha ilyesmiről van éppen szó.

156417917_856336948497698_7442155037728909563_o.jpg

Professzor Ferdinand Dudenhöfferről sokszor írtam már, őt hívják a németeknél "autópápának", a Duisburg-Essen Egyetemen volt tanszéke hosszú évekig, egy ideig Svájcban is tanított, mostanában már "csak" a saját intézetével foglalkozik, ahol autóipari témában végez kutatásokat.

Elég régóta szószólója az elektromos autózásnak, szerinte ez a hajtási forma alternatíva nélküli. A közvetlen állami támogatásokat ugyanakkor kevésbé szívleli, ehelyett a fosszilis alapú üzemanyagok radikális megdrágításával terelné végleg a villany irányába az autósokat.

Egy ma megjelent jegyzetében arról írt, hogy 10 milliárd eurós nagyságrendben fogja szubvencionálni a német kormány 2025-ig a villany és PHEV autókat, hiszen eddig tart a 6000 illetve 4500 eurós állami hozzájárulás BEV vagy PHEV autók esetében. Gigantikus szám, német költségvetési szinten is.

Az infrastruktúra fejlesztésre tovább milliárdok állnak rendelkezésre, szövetségi és tartományi szinten is.

Dudenhöffer attól tart, hogy ha 2025-ben is "ilyen olcsó lesz a benzin és a dízel", akkor ezen invesztíciók mennek a levesbe.

Megemlíti továbbá, hogy a durva belenyúlás az állam részéről a piaci folyamatokba komoly csődhullámot generálhat a rövidesen a lízingpiacra visszaáramló eladhatatlan használt villanyautók miatt, mivel ezek egyszerűen drágábbak 1-2 évesen, mint újonnan, szubvencióval. A kereskedőkön és a lízingszolgáltatókon csapódik a maradványérték probléma, ami hatalmas, figyelembe véve ezeket a tételeket.

Arról most említést sem tennék hosszabban, hogy a német államot hogyan károsítják azok, aki arra építenek üzletet, hogy a felmarkolt szubvencióval egyszerűen exportálják ezeket az autókat olyan országokba, ahol drágábban eladhatóak.

Dudenhöffer javaslata: duplázzák meg a benzin és a dízel árát, és szüntessék meg a közvetlen piaci támogatást az elektromos autókra.

Ezzel a professzor szerint a piac maga oldaná meg a kérdést (már amennyiben a mesterséges duplázás piacinak számít). A már meglévő autóállomány tulajdonosai leírhatnák az adójukból a többletet, azaz végső soron számukra ugyanannyi lenne az üzemanyag, mint eddig, aki viszont új autóként belsőégésű motoros autót vesz, az nem tehetné meg ugyanezt, így dupla áron tankolna. Érdekes felvetés.

A gyakorlati megvalósíthatóságát nem látom, még a németeknél sem. Ezer és egy helyen kijátszható lenne ez a szabályozás. Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek eszébe jut 2-3 olyan eset, ahol nem életszerű ez. Gondolatkísérletnek elmegy, de továbbra sem értem, hogy ha ennyire magától értetődő, hogy egy az irány, akkor miért kell ezzel a gazdasági alkímiával pedálozni folyamatosan?

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2416448530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása