Hogy mit akar a piac, és mit erőltet az állam az autóiparban, azt sehol sem lehet jobban megfigyelni, mint a használt autó piacon.
Miközben mantraszerűen halljuk, hogy "elértéktelenednek" a belsőégésű motoros autók, mert nyakunkon a villanykorszak, ez, nem meglepő módon nem következik be. Sőt. Megfigyelhető, hogy egyre drágulnak Európában a jó minőségű használt autók. Ennek nyilván több összetevője van, hiszen az új autó árak is dinamikusan nőket, ennek pedig közvetlen hatása van a használtautó árakra, ráadásul a szállítási nehézségek a chip hiány miatt szintén magasan tartják a fiatal autók árszintjét.
Nem elhanyagolandó tényező a vásárlók magatartását figyelve, hogy sokan már azt árazzák be, hogy számukra még nem minden élethelyzetben megoldást jelentő villanyautókba kényszerítik őket a jövőben, és az áthidaló időszakot szeretnék még a megszokott használati értéket nyújtó technikával átvészelni. Az újabb autók, egyre kisebb motorokkal, egyre több kompromisszummal szintén nem feltétlenül hozzák meg a kedvet az új autók vásárlásához, főleg akkor, ha szaftos felárat kell fizetni érzetre kevesebbet adó technikáért. Mondjuk eddig ült valaki egy másfél literes 150 lóerős turbó négyhengeresben, és most azért kell 20 százalékkal többet perkálnia, hogy egy háromhengeres ezres autóba üljön át.
Márciusban az Autoscout24.de felmérése alapján kerek ezer euróval voltak magasabban az árak, mint egy éve ugyanekkor. 22.258 eurót adtak ki átlagosan Németországban egy használtautóért a statisztika szerint. Duplán izgalmas meglátás. Egyrészt, tavaly márciusban a vírus okozta megállás elején voltunk, a teljes hónapra biztosan nem volt tehát kihatása a korona problémának, magyarul, eleve magasak voltak az árak. Az azt követő hónapokban nyilván volt egy csökkenés, de Németországot nézve súlyos korlátozások voltak érvényben még 2 hónapja, és ennek ellenére emelkedtek jelentősen az árak. A februárhoz képest csak egy hónap alatt 300 eurót, átlagban. A drágulásban egyébként biztosan szerepet játszik az is, hogy megjelentek a villanyautók, amelyek eleve drágábbak.
A legdinamikusabban a sportautók és a kisautók árai nőttek. Pont az a két kategória, ami esetében jelentősen szűkül a kínálat új autókból, mert a cégeknek nem éri meg ezek fejlesztése. A sportautók a relatív magas CO2 kibocsátás és az alacsony darabszámok miatt nem gazdaságosak a gyártóknak, a kisautók pedig az rájuk nézve kedvezőtlen CO2 szabályok miatt elszálló árak kapcsán veszítettek attraktivitásukból gazdasági értelemben a vállaltok gyártástervezésénél.
Ezzel szemben az állami szubvencióval megáldott villanyautók árai esnek. A rapid technológiai fejlődés sem segíti a használt villanyosok piacát.
A DAT szerint 15-20 000 kilométeres éves futású, 3 éves autók villanyhajtással történelmi mélyponton vannak. 50,5% a maradványértékük.
Összehasonlításképpen: a dízel esetében ez az érték 53%, benzineseknél 55,6%.
A piac ítél.
Forrás