• Európa elaludta az elektromos trendet
• Nokia
• Kína már most tarol mindent
• A Tesla piaci részesedése folyamatosan nő
Ha a fenti négy népi bölcsességet hajtogatja valaki elektromos autó témában, akkor igazán bennfentes, hozzáértő és kellően lenéző tud lenni mindenkivel szemben, aki igyekszik rávilágítani, hogy a világ ennél egy fokkal bonyolultabb, akkor is, ha egyébként mind a négy kijelentésben van némi részigazság. Különben nem lehetne ilyen ellentmondást nem tűrően dobálózni velük.
Ha megnézzük, hogy Európa legnagyobb piacán mi történt januártól októberig, akkor érdekes trendekre lehetünk figyelmesek. A német piac nyilván nem mérvadó a világtrendekre nézve, de jó indikátor Európa többi részére. Fejlett piac, nagy autógyártási hagyománnyal, és tavaly év vége óta közvetlen szubvenciók nélkül, ami a teljesen elektromos autók eladásait reálisabb fényben tünteti fel.
Nos, nézzük a száraz adatokat.
Januártól októberig 2,3 millió autót adtak el újonnan, ami pontosan annyi, mint a megelőző év ezen időszakában, ugyanakkor fél millió autóval kevesebb, mint 2019 január és októbere között, Covid és háború előtt.
A tisztán elektromos autók -27%-on állnak. Idén január és október között 312 000 BEV autót regisztráltak, tavaly ez 422 000 autó volt január és október között. 110 000 kevesebb elektromos autót vettek a németek a megadott időszakban.
A legnagyobb visszaesést a tisztán elektromos autók piacán a Tesla könyvelte el, -42,5 százalékkal. Száraz tény.
Szinte minden kínai cég vastag mínuszban van, még úgy is, hogy a bázis sem volt túl erős eddig.
Nézzük a pusztán BEV autókat a német gyártóknál:
• Audi -24.5%
• BMW +24,8% !!
• Ford +15.5 (érthető, most kezdtek bele az "olcsóbb" szegmensekben)
• Mercedes -11.2%
• Opel -67,6%
• Porsche + 4,6%
• Skoda + 19,1 !!
• VW + 16,1
49 000 eladott villanyautóval a VW vezeti a BEV listát októberig, második a BMW 33 000 autóval, és csak harmadik a Tesla 31 000 autóval. Mercedes 28 000 darabbal a negyedik, Skoda 20 000 autóval az ötödik, Hyundai 15 000 autóval a hatodik.
A kínaiak közül az MG 14 000 autóval jól teljesít a szegmensben, az összes többi kínai 1000 körüli, vagy az alatti eladással ebben az évben még nem volt számottevő. Néhányan le is vonták a konzekvenciákat, és kivonulnak a legnagyobb EU piacról.
Mindenki levonhatja a maga következtetéseit arról, hogy a sokszor hangoztatott frázisok mennyire tükrözik a valóságot Európában. A világpiac nyilván más kérdés, azzal más bejegyzésekben foglalkozom.
Még egy apróság: 114,8 g/km volt az átlag CO2 kibocsátás a tárgyalt időszakban. Ez 3,3% növekedés egy évvel korábbi adathoz képest. 2025-ben 94 g/km köré kellene levinni a flottaátlagot, különben autónként, grammonként 95 euró a büntetés. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, a mostani BEV arányt minimum duplázni kellene. Ha nem sikerül, akkor az autók átlagára könnyen kiszámítható módon csak a büntetések miatt további kb. 2000 euróval fog nőni.