Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A mai technikai színvonal és energiamix kapcsán is jelentősen kedvezőek egy villanyautó környezeti mutatói

2021. július 26. - Várkonyi Gábor Autóblog

Megszámlálhatatlan tanulmány készült már az elmúlt években azzal kapcsolatban. hogy különböző hajtási koncepciók milyen klíma egyenleggel rendelkeznek.

220115183_294316355817986_8530521935395422800_n.jpg
Meggyőzni ezekkel jellemzően nem nagyon lehet a táborok legszélsőségesebb képviselőit, hiszen abban a pillanatban, hogy kijön egy-egy tanulmány, elindul a tartalom ízekre szedése, vagy éppen a tanulmányt elkészítők hátterének a boncolgatása. Ezen az oldalon továbbra is azon dolgozom, hogy minden lényeges és fontos dolgozatról hírt tudjak adni. Az ICCT kutatásairól korábban is hírt adtam már. A nem kormányzati szervezet múlt heti publikációjában arra jutott, hogy már a mai technikai színvonal és energiamix kapcsán is jelentősen kedvezőbbek egy villanyautó környezeti mutatói, mint egy belsőégésű motorral ellátott autó adatai.

A fókusz a széndioxid kibocsátáson volt ebben az esetben is, és pontosan ez az a kérdés, ami a leginkább megosztja a szakembereket. Azt a kijelentést senki sem vonja kétségbe, hogy megújuló energiaforrásból töltött elektromos autók esetében értelemszerűen a CO2 megtakarítási potenciál egy fosszilis alapú üzemanyaggal hajtott autóéhoz képest kiütéses győzelmet arat.

Az elektromos autók terjedésének sebessége és az energiamix zöldülésének az üteme közötti különbség okozza a szemöldök ráncolást a szkeptikusabb szakembereknél. Ahogy egy pár héttel ezelőtti tanulmány esetében hír volt az, hogy egyes számítások szerint a következő másfél évtizedben a CO2 spórolási potenciál a megnövekedett energiaigény mellett nem lesz akkora, mint amennyit remélnek az ipar szereplői, úgy a mostani ICCT publikáció alapján az ellenkezőjére is vannak érvek.

A szervezet szakemberei szerint a jelenlegi, globálisan vizsgált energiamix és az előállításhoz szükséges energia figyelembe vételével is sokkal kedvezőbb egy elektromos autó széndioxid kibocsátása, ha a teljes életciklusát veszik figyelembe az autónak.

Fontos, hogy a közölt szempontok szerint figyelembe vették, hogy eltérő adottságokkal kell számolni kínai vagy éppen európai gyártás esetén is. 240 000 kilométert számoltak teljes életciklusnak, belevették a saját elmondásuk szerint az újrahasznosítást is. Akkumulátor csere ebben az időszakban a készítők szerint nem fog kellene egy elektromos autó esetében.

Az eredmény az ICCT szerint mellbevágóan nagy előnyt jelent már ma is a villanyautók javára az üvegházhatású gázok életciklusra vetített kibocsátása kapcsán. Európai viszonylatban a szervezet szerint 66-69 százalékkal kevesebb emisszióval számolnak.

Fontos megállapítás, hogy "zöldülő" energiamixet várnak, ami az évtized végétől fog igazán "berobbanni" és ebben az esetben még kedvezőbb arányokkal számolnak.

A hidrogén hajtásra, mint alternatívára is kitértek. Az köztudott, hogy a hidrogén előállítása rendkívül energia intenzív, magának az autónak az előállítása ugyanakkor kedvezőbb mérlegűnek volt tekintve egy akkus elektromos autóhoz képest. Ennek ellentmond az ICCT, mert számításaik szerint a hidrogénes autók tankjának a megerősítéséhez szükséges nagy mennyiségben használt karbonszál nagy előállítási lábnyoma miatt a teljes előállítási energiaigény összemérhető a villanyautókéval.

A karbonsemleges szintetikus üzemanyagok kérdését a tanulmány szerzői letudták annyival, hogy "túl drága". Ilyenkor mindig vakarom a fejem, hogy ez az érv egyébként más technológiák kapcsán miért nem zavarja a hasonló dolgozatok szerzőit.

A kutatás összefoglalóját itt lehet elérni.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3716638276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása