Az Automotive IT portál készített interjút Professzor Doktor Stefan Bratzellel, aki a Center of Automotive Management igazgatója, és az autóipar egy elismert szakértője Európában.
Jelentős és fontos, főleg IT alapú kérdéseket érintettek, melyek megpróbálok röviden összefoglalni.
A kínai autógyártók Connected Car témakörben a szakember szerint már az élbolyban vannak, mert a digitalizáció kapcsán már a kezdetektől úgy gondolkodtak, hogy minden későbbi fejlesztés alapja ez. A másik "mag" kompetenciájuk a villanyautó, ebben szintén a vezető technológiával rendelkező gyártók közé kell sorolni őket.
Az informatikai tudásuk ráadásul a Tencent, az Alibaba vagy a Baidu kapcsán olyan hazai támogatókra számíthat, amivel a nyugati gyártók ebben a kooperációs formában nem számíthatnak.
A belsőégésű technológia nehéz "hátizsákja" sem akadályozza őket, hiszen nem kell felszámolniuk ezt az ágat annak érdekében, hogy szabadon mozogjanak a jövő kihívásainak leküzdése kapcsán. Ez a "hagyományos" gyártók számára még évekig téma lesz.
Bartzel szerint ugyanakkor a fejlett piacokon, mint Európában, a kínai gyártókat övezi egy tudatalatti negatív imázs, ami miatt különösen nehéz lesz betörniük ezekre a területekre saját márkáikkal. Ezt csak valamilyen USP-vel, (egyedi vásárlást befolyásoló tényezővel) lehet áthidalni, aminek a kifejlesztésén még dolgozniuk kell, és ami jó eséllyel a digitális innováció lesz a kínaiak esetében.
A német gyártók Bratzel szerint sokat tettek annak érdekében, hogy az új üzleti modellek tekintetében szem magasságban legyenek a leggyorsabbakkal, és megértették, hogy a jövő pénzkereseti lehetősége nem az egyszeri hardver eladásban rejlik, hanem a OTA frissítéseken keresztüli állandó pénzáramban a vevő és a gyártó között. Az ide vezető út még hosszú, de az utazás vége egyértelmű. Bár a Tesla csak négy vezető területen tud komoly választ nyújtani, a hosszútávú stratégiája rendkívül fókuszált a jövő üzleti modelljére, ami komoly előnynek tűnik egyelőre.
A Toyota Bartzel szerint érthetetlenül le van maradva az anyagi lehetőségeihez képest a connectivity kérdésben, ami egzisztenciális fenyegetést is jelenthet a jövőben, a Renault vagy a Stellantis pedig nagyon nehézkesen reagál az új kihívásokra. Számukra az idő szorítása miatt nem marad más választás, mint tech cégeken keresztül "bevásárolni" magukat a fontos területekre, de ez óhatatlanul együtt jár azzal a rizikóval, hogy elveszítik a fennhatóságot a kulcsfontosságú adatok felett, és hardver gyártóvá degradálódnak.
Az Android Automotive vagy az Alphabet használata gyors megoldást, de nagy rizikót rejt.
A sharing kapcsán Bratzel kiemelte, hogy nem eldöntött még az autóipari szereplőknél, hogy merre van az előre. Egyes gyártók kiépítik az ilyen jellegű üzleteiket abban bízva, hogy stratégiai előnyt biztosít majd számukra, másik visszavonulnak megkezdett projektekből, hogy az "ownership" alapú bizniszekben keressenek inkább további pénzkereseti lehetőségeket.
Ami egyértelmű Bratzel szerint, az az, hogy az erőviszonyok drasztikus eltolódását lehet majd látni az iparban a szoftvercégek javára, ami magával fogja hozni egyes gyártók kiszorítását az iparágból.
Forrás