Az élesedő vámháborúk kapcsán régi-új ötletekkel állnak elő különböző szereplők. Az EU a kínai dömping ellen magas, de ésszerű vámokat vetett ki tavaly ősszel, a mértéke ezeknek a terheknek az egyes vállalatokra külön-külön van szabva. A kooperációs hajlandóságtól és az EU megállapításaitól függ, mely cég mekkora teherrel kell, hogy számoljon.
Az egyes tagországok természetesen a saját érdekeik mentén ellenezték vagy támogatták a törvényt. A németek a kínai megtorló intézkedésektől tartva határozott kampányt folytattak a vámok bevezetése ellen. Olyan országok, melyeknek az autóipara nem kitett a kínai piacnak, ellenben kemény konkurenciát jelentene nekik a növekedő kínai jelenlét az EU-ban, mindent megtettek, hogy a lehető leginkább leválasszák az EU piacát a kínaiaktól. Olaszország és Franciaország élen járt ebben, érthető módon.
Olyan országok pedig, amelyeknek nincs számottevő autóipara, jellemzően a déliekkel mentek a kérdésben, lásd például Hollandia.
Egy "kitáncoló" ország volt, amely eredetileg a vámok mellett volt, majd "meggondolta" magát, az Spanyolország. A spanyolok ádáz harcot vívtak velünk is, a BYD beruházás kapcsán, és azóta is mindent megtesznek, hogy minél több akku gyárat, és kínai befektetőt tudjanak bevonzani az országba. A Chery már jelen van, egy megvásárolt gyárral, és legalább két, nagyszabású beruházás van a hírek szerint bejelentés előtt.
Sajtóértesülések szerint az EU most azt a megoldást tárgyalja a kínaikkal, amely alapján a vámok helyett minimum árat vezetnének be a kínai autókra.
Olcsó kínai dömpingre az alsó szegmensben tehát nem nagyon kell számítania a végfelhasználónak. Vagy a vámok, vagy a minimum ár az, ami miatt nem lesz belátható időn belül pár milliós belépő elektromos autó Ázsiából az EU piacán.
25 000 eurós árat emlegetnek többen is az iparágban, mint mágikus számot, ami alá nem nagyon lehet menni, ha "rendes" autót akarnak gyártani Európában, akkus elektromos modellként. Vélhetően ez lehet a referencia pont, ha valóban ebbe az irányba megy az EU szabályozás, és jön a hatósági áras kínai autó, ami itt nem a kedvezőbb ár, hanem az EU autóiparának túlélése kapcsán léphet életbe, az EU bürokratái szerint.
Az említett megoldás azonban életképtelennek bizonyult az EU napelem gyártóinak a szempontjából is, és most ugyanazt a hibát készül Brüsszel elkövetni, mint akkor, amikor kinyírta ezt az iparágat is. A "minimum" import ár igazolását kínai hatóságokra bízták, azok meg nyilván azt írtak a papírra, amit akartak, vagy ami az érdekükben állt. Az eredmény ismert, megszűnt az EU napelem ipara.
Az EU piacának a lezárása kínai autók előtt szerintem nem megoldás. A naiv hozzáállás a kínai nyomuláshoz szintén nem megoldás, és nagyon óvatosan fogalmazok ebben a kérdésben, mert esetleg eszembe juthatna egyéb jelző is.
Ami megoldás lehetne, az az, hogy tanulunk Kínától, és csak vegyesvállalat és technológia transzfer biztosításának formájában engedjük őket villanyautók kapcsán a saját piacunkra. Ők is ezt tették a mi iparunkkal. Egyenlő feltételeknek nyugodtan nevezhetjük az ilyesmit, még akkor is, ha tudjuk, hogy mennyire dotáltak az elektromos autós cégeik.
Nincsenek illúzióim, vélhetően nem ez fog történni, hanem egymást kijátszó tagországok alkalmi kínai szövetségekkel végül a saját iparunk versenyhátrányát fogják okozni.
Az már önmagában kérdés számomra, hogy miért evidencia az EU részéről, hogy kínai befektetőket és kínai innovációt akarnak látni az EU területén. Nem bíznak a saját iparuk képességeiben? Ha így van, akkor régen rossz a helyzet. CO2 kvótavásárlások betiltásával lehetne kezdeni a saját iparunk támogatását.