Az elektromos autó lesz a gyártók új pénznyomtatója? Ezzel a meglepő címmel közölte a Wirtschafts Woche a McKinsey tanácsadó cég tanulmányát arról, hogy az elektromos autók gyártásában és az új üzleti modellekben nagyobb a lehetőség, mint ahogy eddig sejtették.
Kicsit szkeptikusan közelítem meg a kérdést. Kifejezetten autóiparral foglalkozó, a szakmát alapjaiban ismerő elemző cégek még az árparitás elérése kapcsán is legjobb esetben az évtized végére számolnak. A komoly profit lehetőségét senki sem zárja ki, sőt, ugyanakkor a belépési korlát alacsonyabbra helyezése a villanyautózás kapcsán a magasabb profitráták kezdeti felfutása után öldöklő konkurencia harcot vetít előre.
Miért gondolom ezt? A belsőégésűek rendkívül bonyolult tudást igényeltek, számos kihívást kellett leküzdeni a gyártásuk kapcsán, nagyon kevesek voltak erre összességében képesek, mégis relatív alacsony haszonkulccsal működött a gyártás. Annak ellenére is, hogy a tortát nem vágták végtelen szeletekre.
Ehhez képest a villanykorszak beköszöntével a belépési korlát jóval alacsonyabban lesz, ennek megfelelően végtelen számú játékos tobzódik már most is a rajtvonalon. Ezek egy jelentős része el fog hullani, de egy nem jelentéktelen része viszont túl fog élni. Nem látom tehát annak a realitását, hogy a tömegesen felfutó, skálázható villanyautózás tartósan tud majd magasabb profitrátákat generálni, mint az az üzletág, ami ennél jóval "védettebb" körülmények között sem volt erre képes.
A McKinsey tanulmánya 16 jelenleg gyártott elektromos modellt vett górcső alá. A gyártási költségeket vették első sorban figyelembe. Ezek alapján 6 veszteséggel értékesíthető, 7-8 költség semlegesen, 2 pedig nyereséggel adható el.
Mindkét nyereséget termelő modell a luxuskategóriában indul.
A McKinsey elemzői szerint az iparban a skálázási effektusok, a fejlesztési és dizájn költségek, valamint a hatékonysága a gyártásnak még nincs azon a szinten, hogy jelentős költségmegtakarítást érhessenek el ezekből, de ez hamarosan be fog következni, ami jelentősen növelni fogja az egy autóra jutó haszon mértékét.
2030-ig 8-10 százalékos haszonkulcs növekedést jeleznek előre. Azok a gyártók, amelyek fegyelmezetten és folyamatosan figyelnek a költségcsökkentésre, további 8 százalékot érhetnek el. Új üzleti modellekkel további 5-12% érhető el. Ezen új üzleti modellek közé tartoznak a kereskedelmi átalakulásuk, magyarul az online értékesítés, valamint a radikálisan egyszerűsített platformok. Említésre méltó még a szoftver alapú extrák értékesítése, valamint az akkumulátor eladás.
Összességében 30 százalékos profitrátát tart elképzelhetőnek a McKinsey az autóiparban. Rettenetesen optimista forgatókönyv ez nekem. A Porsche, ami iparági csúcstartó, 15% körüli szintet tud jelenleg.
Aki kíváncsi a részletekre, fizetős tartalomként elérheti ezen linken.