Nézzétek el nekem, de olyan elképesztően sűrű az októberi naptár, hogy alig győzöm a posztokat is írni mellé, pedig igazi őszi "szezondömping" van hírekből, ráadásul olyanokból, amelyek alapján lehet hosszútávú következtetéseket levonni azzal kapcsolatban, hogy mi fog történni, ha egyszer elvonulnak a chip hiány okozta felhők.
30 000 munkahely megszüntetése lenne az ára annak, hogy a VW konszern költség szinten fel tudja venni a versenyt a feltörekvő konkurenciával, Herbert Diess szerint. A Handelsblatt írt erről pár napja, és a felbolydulás hatalmas volt, oly annyira, hogy az üzemi tanács alig győzte simítani a ráncokat a politikusok homlokán.
Nem túl régen véres kardként vitték körbe a "hagyományos" autóipar halálát várók azt a hírt is, ami arról szólt, hogy a wolfsburgi gyárat sürgősen át kell alakítani, hogy bírja a konkurenciát a Teslával. Mert "kicsinálja" őket a konkurencia.
Hangzatos szövegek ezek. Csak azt nem sikerült hozzátenni, hogy legyen kontextusa is a dolognak, hogy a lipcsei és a drezdai gyár az, ahol már megtörtént az átállás, ahová az elektromos forradalom betette a lábát, és ahol nem kell elbújniuk senki mögött, ami a hatékonyságot illeti. Aki pedig egyszer látta a wolfsburgi gyárat közelről, az pontosan tudja, hogy egy ekkora gőzöst átállítani nem egyszerű, és abban történetesen nagyon egyetértek Diess Úrral, hogy ha már azt az irányt választották, amit, akkor azt a "háborút" nem lehet eggyel korábbi felszereléssel megvívni. Kell a "központi" gyár átalakítása, ami munkahelyekbe fog kerülni, még akkor is, ha ezt pont a VW által megrendelt tanulmányok tagadták eddig.
A felrobbanó energia árakkal is kezdeniük kell valamit, mert ez az ipari termelést alapjaiban veszélyezteti Németországban.
Még egy hír a VW-ról: Nyugat-Európában ha kicsivel is, de az ID modellek a Model 3 előtt végeztek.
Miközben, és ez talán még izgalmasabb, a kínai piacon továbbra is döcögős a kezdete az elektromos offenzívának, a hírek szerint a 100 000 darabos kitűzött célt nem fogják elérni idén, ami könnyen a kínai VW leányvállalat vezetőjének, Stephan Wöllenstein-nek a fejébe kerülhet. Diess kezdi elveszteni a türelmét, és hasonlóan nekiment a hírek szerint a bevásárlásért felelős vezetőnek is, akit maga hozott át a BMW-től. A Business Insider cikkezett erről, a chip hiány ugyanis rosszabbúl érintette a céget eddig, mint gondolták.
Az Audi gyártósorai állnak közben Németországban.
Az Opelnél pedig tovább folytatódik az, amiről nem annyira jó írni, de valahol sejthető volt, hogy bekövetkezik: a Stellantis végképp a márka kiüresítésének az útjára lépett, és a maradék hatalmát is meg akarja törni a német politikának és szakszervezeteknek. A rüsselsheimi és eisenachi gyárakat szervezetileg kiemelnék az Opel szárnyai alól, és lényegében Stellantis egységekké formálnák őket. Ennek a kollektív szerződések és munkavállalói érdek képviseletek szempontjából van szerepe. Közben a mérnöki feladatot ellátó részlegek kapcsán is marokkói áthelyezésekkel "fenyegetnek" a költségek további leszorítása érdekében. Szorongatott helyzetben vannak az ős Opeles tisztviselők. Csak azzal nyugtathatják magukat, hogy legalább van miről beszélni. Ha nem lenne Stellantis, már Opel sem lenne, de a létrejötte óta tudni lehet, hogy a francia-olasz-amerikai konglomerátumban a németeknek osztották a legrosszabb lapokat.
Még egy valami a végére: a kombik a jövőben sok gyártónál ugyanarra a sorsra juthatnak, mint a plug-in hibrid autók. Megszűnnek. Az utóbbi hetekben számos komolyabb gyártó fejlesztésért felelős vezetői beszéltek arról, hogy a PHEV technológiát nem fejlesztik tovább, és az elektromos autók kapcsán új karosszéria koncepciókkal kell megbarátkoznunk, a technika bizonyos adottságai miatt. A hasznot nehezen, vagy éppenhogy termelő derivátok a mostani környezetben mindenhol le lesznek nyesve, és a számok alapján a kombik megindultak a klasszikus limuzinok útján az eljelentéktelenedés irányába. Kár lenne értük, de a SUV-ok és Crossoverek mindent visznek.
Én közben az egyik konferencia után megyek a másikra, mivel sok zárt körű ezek közül, nem mindent oszthatok meg veletek, de amit csak tudok, megírok. A kedd-szerdai tapasztalataimat is az EV6-ról.