A Center of Automotive Management (CAM) legfrissebb piaci analízise elég heterogén képet mutat arról, hogy hogyan teljesítettek egyes gyártók az év első három negyedévében.
10 nagy autógyártó értékesítési adatait alapul véve 12,7% mínusszal zárták az év első 9 hónapját a márkák a 2019 év azonos időszakával összevetve, tehát az utolsó, Covid előtti évhez képest.
A Tesla 97% növekedést tudott felmutatni, a Toyota és a Hyundai 19-19% növekedéssel büszkélkedhet 2020-hoz képest, ezekkel az eredményekkel utóbbiak a pandémia előtti szinten mozognak.
A VW (+3%), a GM (+2%) és a Daimler (+15%) lényegében stagnál tavaly óta, míg a Ford 4 százalékot veszített 2020-hoz képest. Fontos megjegyezni, hogy az első 3 negyedévben a chip hiány okozta problémák még messze nem érintették az értékesítést olyan mértékben, hogy igazán drámai számokat láthassunk. Az októberi adatok sajnos sokkal rosszabb képet mutatnak.
A Toyota személyautó és könnyű TGK kategóriában az első 9 hónapban 7,9 millió eladott autóval egyértelműen a második helyre szorította a VW csoportot, amely 6,5 millió autóval nem túl fényes eredményt ért el önmagához képest.
A Hyundai chiphiány ellenére meghaladta a 2019-es időszak eladásait, 5,4 millió egységgel simán előzi az egykori világelső GM-et, amely szeptember végéig 4,8 millió autót adott át.
A Stellantis 4,3 millió autót értékesített, ami 15 százalékos növekedés tavalyhoz képest, de így is messze van a 2019-es eredménytől.
1,9 millió eladott autóval a BMW a legjobban teljesítő prémium gyártó, és jobb eredményt értek el, mint 2019-ben. A Daimler 1,7 millió autóval egyértelműen elmarad a müncheniek teljesítménye mögött.
A Tesla eredménye nagyon biztató, 2021-ben jó eséllyel el fogják érni a 900 000 kiszállított autót.
A pénzügyi eredményeket tekintve a tíz vizsgált cég rekorderedményekre számíthat 2021-ben. Már az első 9 hónap számait nézve is nagyobb kumulált eredménnyel kell számolni ennél a 10 gyártónál (96 milliárd euró), mint amennyit az első 20 legnagyobb autógyártó 2019-ben összesen össze tudott hozni, a teljes évre nézve (95 milliárd euró).
Ez egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a visszafogott termelés, és a stabil kereslet, valamint a drága autókra allokált chipek és a belőlük fakadó kiemelkedő haszonkulcsok kellő financiális tartalék felhalmozását tették lehetővé idén a cégeknek. Tekintettel arra, hogy a krízis az ellátási láncok megszakadása miatt még messze nem ért véget, erre a pufferre szükség is lesz, főleg, ha a végén kénytelenek lesznek az OEM-ek a beszállítóik egy részét megmenteni a biztos csődtől.
EBIT marzs tekintetében a BMW 12,5%-os mutatóval kimagasló, de a Stellantis 11.8 százaléka még lenyűgözőbb, lévén, hogy tömeggyártóról beszélünk. A Hyundai kicsit több, mint a felét érte el ennek a mutatónak.
Tesla 11,5%, Daimler 10,9%, Toyota 10,4%, VW 6,7%.
Számszerűen a Toyota aratta a legnagyobbat, 18,7 milliárd eurót (177%+), a második hely a Daimleré 14,5 milliárddal (624%+) harmadik a VW 14 milliárddal (724%+).
A Tesla 2019-ben még veszteséges volt, idén az első 9 hónapban 3,3 milliárd eurós eredményt tud felmutatni, amivel előzi a Renault csoportot, amely 2,8 milliárdot tud felmutatni, ami a cég jelenlegi, átszervezés alatt álló státuszát figyelembe véve nem rossz.
A Tesla kapcsán kiemelendő, hogy a CO2 kvóták eladásából már csak az eredményük 14 százaléka származik a harmadik negyedévben.
Az idei évben a teljes autóipar eredménye várhatóan 120 milliárd eurónak fog megfelelni, ami minden idők legjobb teljesítménye lesz.
Kép: Center of Automotive Management (CAM)