Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Most kezdődik az igazi vihar: az autókereskedők nem tudják pótolni az eladott készleteiket

2021. december 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

20 éve vagyok ebben a szakmában, és voltak igen rázós időszakok az autókereskedelemben, új és használt piacot tekintve egyaránt. A túlpörgetett hitelezés, a minden képzeletet felülmúló áfázás, a gazdasági válság okozta sokk, a bedőlő kereskedések, a lízingcsalások, végtelenül lehetne folytatni a sort arról, hogy milyen piaci körülményeket, vagy éppen csalásokat kellett kikerülnie annak, aki túl akart élni. A sort szinte tetszőleges hosszúsággal lehetne folytatni.

262097309_383300553586232_5079978414146097999_n.jpg

Az azonban, ami most készülődik, példátlan. Tisztítótűz fog végigfutni a szektoron, megint. Azokat, akik túlélték a legutóbbi válságot, nem fogja létükben fenyegetni. Azokat azonban, akik nincsenek felkészülve arra, hogy túléljék ezt, el fogja söpörni a következő 1-2 év. Ennyi ideig ugyanis nagyon kevés vállalkozás képes kihúzni úgy, hogy jó eséllyel több hónapon át veszteséges működéssel kell számolnia. Másik lehetőség: drasztikusan kell költséget csökkentenie, azaz dolgozóktól kell megválnia.

Az egészben a legérdekesebb: nem keresleti oldalon van gond. Főleg nem a használt piacon, hiszen ahogy azt előre tudni lehetett, ilyen új autó árak mellett a használt piac felé hatványozott figyelem terelődik.

"Áru" nincs. Magyarul: a kereskedők nem tudják pótolni az eladott készleteiket. Ez eddig csak kellemetlen volt. Kevesebb autót vettek átlagban, magasabb árakon, de így-úgy megoldották. A készletek azonban mindenhol drámaian leapadtak mostanra, és az igazi tökéletes vihar most kezdődik el. A flottás cégeknél egyre inkább tendencia, hogy a jó minőségű, fiatal, keveset futott autókat, amikkel pont az új autókból kiábrándult vevőket lehetne kiszolgálni kedvezőbb árakkal, egyszerűen nem adják le. Miért nem? Mert nem jön meg a rendelt új autó, és a flottás partnereket ki kell szolgálni valamivel.

Sokadik, egekbe felvert licitkörök után is az az eredmény mostanában, hogy egyszerűen nem érkezik a számla, csak a lemondás. A telep meg apad.

Mi a megoldás? Ideiglenesen lehetne venni a "lakosságtól" is. Igaz, az nem áfás, ami egy használtautó kereskedőnek a gond, hiszen ha eddig flottás, áfás autókkal kereskedett, akkor gondban lesz, ha ezeket mind eladja a befizetendők szempontjából. Magáneladó ugyanakkor pont annyira nincs nagy tömegben, mint fiatal flottás autó.

Külföldről hozni? 370 körüli euróval, 2 hónap körüli vizsgáztatással, totálisan elszállt német, holland, olasz árakkal? Kapufa, de nagyon. Hangsúlyozom, hogy az adót befizető, becsületes üzleti modellt követő szakmabeliek helyzetét írom le. A többire nem térnék ki, mert irreleváns.

Közben egyre szorítóbban jelennek meg az itthonról külföldre exportáló cégek, tovább hajtva az árakat a fiatal használt szegmensben.

Ahol eddig heti 30-50-80 autó jelent meg nagybani vevőknek, ott a töredéke bukkan fel.

Az új autók pedig nem jönnek. Nagyon nem. Jelentős mennyiségű 1 év fölötti szállítással vállalt új autóval találkozhatunk a szalonokban, nem ritkán még árgaranciát sem adnak ezekre, tovább bizonytalanítva az esetleges vevőket, akik ezzel a lendülettel fordulnak a használt felé.

Mivel az új autósoknak nincs mit eladniuk, ők is abban látják a megoldást az ideiglenes veszteségeik csökkentésére, hogy a használt felé fordulnak. Mit okoz ez? További árnyomást...

Közben a röhejességig fújják egyes típusok árait. Ebben látom a legnagyobb kockázatot azoknak, akik belemennek ebbe a játékba.

Vegyünk egy elképzelt példát, konkrét típusok említése nélkül. Adott egy 2-3 évtizede működő, 20-40 főt foglalkoztató kereskedés. Havi "égetési ráta", azaz rezsi sok sok millió. Azt látja, hogy vevő még csak csak van, de üres a telep, és nem tud mit venni. Mit tehet? Bezár fél évre? Kirúg megbecsült munkatársakat? Agyatlan áron kezdi el pótolni a készletét? Egyik sem vonzó megoldás igazán. Különösen akkor, ha "típusvaksága van".

Ez az a jelenség, amikor egy-egy kereskedő évek óta egy konkrét márkával, vagy márkákkal foglalkozik, akár használt, akár új esetében. Ha adott márka azonban pont nagyon érintett a szállítási kérdésben, akkor a fiatal használtakra ugranak rá, értelemszerűen egyszerre többen. Így alakul ki mostanában az, hogy 2-3 évesen az akkori új ár közelébe lökik ezeket. A kereskedő valamiért nagyon hisz az X vagy Y típusú autóban, érthető, ezekből élt évekig. Látja, hogy mennek fel az árak, és úgy érzi, hogy kénytelen tartani a lépést X vagy Y esetében, hiszen ezek egyszerűen másfél évre vannak előjegyezve úgyis. Elköveti azt a hibát, hogy nem néz oldalra, amikor hagyja magát túlzottan beletolni a magas árakba.

Mi történik ugyanis akkor, ha Z típusú autót kínáló márka tud szállítani új autót? Nem mindenkit érint ugyanis egyenlően ez a kérdés. Sokan lesznek, akiknek nem alternatíva a Z típusú autó az X és Y helyett. De nagyon sokan lesznek, akiknek meg igen.

Mi történik akkor, ha X és Y 3-4 évesen oda van tolva, vagy annak közelébe, ahol új, garanciális Z típusú autó is kézzelfogható közelségben van? Szerintem egy dolog: X és Y helyre lesz rakva árban a piac által.

Ez pedig azt a problémát fogja okozni, hogy a rohadt drágán megvásárolt, kényszerből betárazott autók bukóval fognak elmenni.

És mikor lesz még nagyobb bukó? Amikor valamikor 1-2 éven belül helyre fog állni a rend, és ránk fog zúdulni egy halom új autó. Akkor jön az igazi vérengzés, a kipukkadó lufi "ára".

Nincs tuti recept erre az egész helyzetre, de egyet biztosan tudok: most inkább hűteni kell a kedélyeket, mint pánikban óriási pénzeket nagyon drága készletben tartani. Ki kell bírni, amíg nem látjuk legalább a fényt az alagút végén.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2716772216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2021.12.05. 07:03:22

Szerintem ennek az autó őrületnek hamarosan befellegzik. Az emberek előbb utóbb rá fognak jönni, hogy nincs szükségük pár évente ugyanolyan kocsira. Ez amúgy az évszázad átverése. Eladják ugyanazt az autót csak kicsit más köntösben, közben a funkciója mindnek ugyanaz marad, hogy elvigyen aból bébe. A fiatalok már mind racionálisan gondolkodnak, nem akarnak párévente másik kocsit. Vagy 3 éve már én is így vagyok ezzel. Van 2 tökéletes bmw-m, az egyik 20, a másik 8 éves, és mindkettó ugyanolyan jó, fel van szerelve mindennel ami a legtöbb új autó, vagy még az sem: bőrülés, Led lámpa 8 colos kijelzővel ellátott navis multimédia, 17-es alufelnik, metál fényezés, parkolószenzokok, ülésfűtés, erős, dinamikus motorok. Mi kell még? Elvisznek akárhova hiba nélkül, teljesen felesleges ezért új autót venni. Be kell tartani az előírt karbantartásokat minőségi anyagokkal, és akkor még 40 évig működőképesek. Eddig se vettem soha új autót, ezután sem fogok, meg ettem féláron párévesen. Ha meg nem lesz olyan, akkor használom ezeket, tökéletesek, vagy még jobbak is, mint a silány minőségű újak. 20 éve még belerakták az anyagot a kocsik a, a lemezek vastagok, a felnik magnézium al ötvözöttek, a felfüggesztések strapabírók, a többhengeres motorok nem esnek szét.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2021.12.05. 07:21:11

Talán majd egyszer lecserélem őket elektromosra, ha kiforrja magát a technika, meg lemegy az áruk, de lehet azt már meg se érem. Az árleesés hiú ábránd, valószínűleg, ugyanis az akkuhoz szükséges nyersanyag aranyáron lesz a jövőben. 30 40 milliós újautónak az ára pedig 20 lesz. Nem valószínű, hogy a lakásaimat, házaimat lecserélem egy folyamatosan amortizálódó közlekedőedényre. Közlekedni ugyanis nagyon sokmindenben lehet, ellenben a lakás sokkal fontosabb.

n3spr3ss0 2021.12.05. 07:25:07

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög: Egy mai autónak nem ezek a jellemzői, ezek a "cigány BMW" ismertetői.

Ekrü 2021.12.05. 08:33:18

Nem kellett volna a termelést áttelepíteni Ázsiába és akkor most nem lennének fennakadások.Jelenleg ma az Európai országokban nem gyártanak semmit,azt jön egy kis covid és már összeomlik a szállítástól kezdve minden. Miközben megy a fújolás Kínára, Európa teljesen ki van szolgáltatva neki.
@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög:
A legtöbb fiatalnak nincs pénze 8 éves full felszerelt "Bömös-re", még egyre sem,nem hogy kettőre.Az ember pedig nem luxusból vesz újabb autót,hanem azért mert sok a baj vele, vagy esetleg egy polgármester kitalálja,hogy kitiltja a városból az x évnél öregebb diesel autókat. De még számtalan másik oka is lehet,egy 20 éves autó pld. sokkal környezetszennyezőbb mint egy új,hisz azóta teljesen más technológiákat alkalmaznak. Még akkor is ,ha bőr ülés van benne...
Ha meg minden ember használt autót venne,akkor nagyon gyorsan eljönne az az idő amikor nem lenne mit megvenned.

plokmi 2021.12.05. 08:46:13

Nem csak az autókról, hanem úgy általában mindenről:
A fogyasztói társadalom ilyen pengeélen táncol. Elég egy pandémia, vagy bármi és dől minden.
A több évtizedes agymosás sikeres volt.
Venni, venni, venni..... Még használható lenne de a tesó, szomszéd, barát, barátnő,munkatárs is most vett, mi is vegyünk újat.
És ez a lényeg ÚJAT. Miért? Mert a használt ciki, szégyen.
Persze sokszor nem is éri meg. Tervezett elavulás. Pár évig működjön, aztán sorra romlik el benne minden.
A törvényhozók belekényszerítik a gyártókat minél "környezetkímélőbb" termékek gyártásába.
Mi a vége? Nem tartós, silány termékkel tolták tele a háztartásokat.
Nem vagyok biztos benne, hogy az egyszer JÓ minőségben legyártott, de kevésbé energiatakarékos, környezetkímélő bármi, ha figyelembe veszem az alapagyag kitermelés, feldolgozás, szállítás, gyártás, szállítás, értékesítés, HULLADÉKKEZELÉS láncot ezt 1/2 vagy 1/3 használhatósági idővel nem okozunk-e nagyobb kért a természetnek. Illetve magunknak, a pénztárcánknak stb. stb.
Az az érzésem a törvényhozók nem jó helyen avatkoztak be a rendszerbe. Előbb talán a hulladékfeldolgozást kellett volna sokkal-sokkal szélesebb körre kiterjeszteni. Kötelezni a gyártókat a minél magasabb újrafeldolgozásra, ezzel önmaguk is jobban törekedtek volna a nagyobb %-ban újrafeldolgozható termékek gyártására.

46,52% 2021.12.05. 08:58:50

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög:
Ha évente rá lenne baszva a 20 éves szutykos szarodra félmillió Ft adó, ahogy nyugaton, már 10 évesen eladtad volna.

tso 2021.12.05. 09:17:34

A németországi behozatallal kapcsolatban jelzem, hogy ott is ugyanaz a helyzet, meg mindenhol a világon. A Nissannál fél évet mondtak az új Leaf megrendelésére, és ugyanúgy kifogytak a használt és bemutató autókból. Szóval globális jelenség, ami a cikkben amúgy nagyon jól le van írva.

Örömhernyó 2021.12.05. 09:31:24

@46,52%: Tehát az új csak úgy versenyképes, úgy lehet rátolni az emberekre, ha a régebbi, de még teljesen jó autókat agyonadóztatjuk. Na igen, így is lehet.
Lassan majd az új mobilokat is így adják el, hogy megadóztatják, javíthatatlanná teszik, belassítják a régieket. Ja, hogy ez már most is így van? Így lehet pörgetni a fogyasztást.
Egy okostelefon, ha jönne rá oprendszer frissítés, 5-6 évig jó lenne ma már. Persze közben 2 akkucsere...
Autókat ma már ennél gyakrabban cserélnek nyugaton. Holott az nem egy 150 ezer forintos kis készülék. A használtpiacot adókkal, sarcokkal akarják ellehetetleníteni. Ez a pazarlás!

Dan da Man 2021.12.05. 10:50:48

Érdekes volt. Köszönöm.

Franky4fingers 2021.12.05. 14:43:46

@46,52%:

Eleve nonszensz az öreg autók adóztatása. Az egyetlen oka, hogy belekényszerítsék az új vásárlásába az embereket... .

Egy 20 éves szívó benzines (marketing: fuj- fuj, elavult szar) fogyaszt 10 litert. egy mai kismotoros turbós (marketing: modern környezetbarát csoda) 8-at. 300,000 km-re vetítve 6,000 liter benzin különbség 20 év alatt!!!!!! Ennél sokkal nagyobb környezeti terhelés egy új autó előállítása, a régi veszélytelenítése (ha kidobod) és akkor nem beszélve a pazarlásról, mert amikor egy 20 éves autót kivonsz a forgalomból, egy csomó jó, alkatrész meg a szemétbe, amit pénzért és energiáért megsemmisítesz...

Szóval, ha semmi más nem történne, ha elfelejtenék a dieseleket, és kidobnák a sok modern motoroptimalizáló szart az autókból, magyarul: 1,6 és 2,0 szívóbenznessel járna egy átlagautó, viszont 10-12ekm-ként olajcsere lenne kötelező... Tádáááám: Simán elmennének 30 évet az autók. (ja és egy alváz és üregvédelmet kapna mindegyik 5-8 évente) Na EZ lenne a környezetvédelem.

(a sok elektromos kütyü - carplay, tolatóradar stb, az autó árához képest fillérekért ma is megvásárolható, beszereltethető...)

fkv.117 2021.12.05. 15:12:06

@Ekrü: "Nem kellett volna a termelést áttelepíteni Ázsiába és akkor most nem lennének fennakadások."

Ja, hát meg kellett volna fizetni a német béreket a kínai helyett, főleg a vevőnek, aki a végén az egészet finanszírozza, hiszen a gyártó nem szeretetszolgálat, a gyártási költséget + hasznot is te fizeted meg. A hasznot mindenképp, árat faragni csak a gyártási költségből fog a gyártó.

fkv.117 2021.12.05. 15:18:28

@Ekrü: "esetleg egy polgármester kitalálja,hogy kitiltja a városból az x évnél öregebb diesel autókat"

Ez érdekel mindenkit a legkevésbé, főleg ha a cigány kilopja alólad a katalizátort, ugyanott vagy. Meg amúgy is, mert már a gyárban is csaló értékek vannak megadva, 2x annyit füstöl a kocsi alapból is mint papíron, régen meg még beírták a valós értéket.

Elektromost is azért venne a nép, mert olcsóbb mint a benzin. De amíg egy horvát nyaralásba bele kell számolni 1 hét akkutöltést, addig ez nem alternatíva. Max munkába járásra, ha ez egy 2. autó, és van normális is, hosszútávra. De hányan engedhetik ezt meg maguknak? Legtöbben 1 autót vesznek, és annak kell jónak lennie mindenre, csak melóba ingázásért 5-10 milla plusszkiadás no way! A másik fele meg hogy tényleg olcsóbb-e? Az majd csak aksicserénél fog kiderülni. Amint 2-3 millát ki kéne pengetni új aksira, egyből rakja fel mindenki a vaterára.

fkv.117 2021.12.05. 15:20:46

@plokmi: "Venni, venni, venni"

Felejtsd már el ezt a begyöpösödött hülye mantrát! Ma már nem gyártanak minőséget, széthullik az magától 1 nappal a gari után, úgy van belőve, ez a tervezett avultatás. Már nem opció a 20 évig ugyanazzal, ma már a gyártó gondoskodik róla hogy eszedbe se jusson.

fkv.117 2021.12.05. 15:21:40

@46,52%: És ha a BKV bérletre is, hogy a valós fenntartási költséget fizesd, ne a dotáltat, akkor te is eladtad volna a bérletedet...

fkv.117 2021.12.05. 15:23:48

@Örömhernyó: "Lassan majd az új mobilokat is így adják el, hogy megadóztatják, javíthatatlanná teszik, belassítják a régieket."

Lassan? Az Applenél ez már bevált, régi módszer!

szifon.com/2017/12/21/apple-regi-akkumulator-miatt-lassabbak-keszulekek/

Medgar 2021.12.05. 15:50:58

@n3spr3ss0: Tökéletesen igazad van, de magyarázd el kérlek miért kéne lecserélnem a tökéletes állapotban lévő 2008-as passatomat, egy új autóra? Mi az a különbség ami megér 8-10 misit?

Ekrü 2021.12.05. 16:52:00

@fkv.117:
"Ja, hát meg kellett volna fizetni a német béreket a kínai helyett, főleg a vevőnek, aki a végén az egészet finanszírozza, hiszen a gyártó nem szeretetszolgálat"- Nem a német bérekkel van a baj,hanem azzal,hogy a multik képesek egy picivel magasabb haszon reményében éhbérért dolgoztatni Kínában. Miközben mindenféle jogokról meg környezetszennyezésről papolnak.Ha Németországban gyártanák akkor lehet ,hogy drágább lenne,de akkor a Hansi se cserélné le évente az autóját/mosógépét/telefonját,ami ugye környezetvédelmi szempontból sem lenne utolsó.
Az az ország pedig,amelyik kiadja a kezéből a termelést az kiszolgáltatott lesz. Mert jelenleg elég Kínának csak azt mondani ,hogy egy hónapig nem szállít semmit Európába és összeomlik az európai gazdaság.
"Ez érdekel mindenkit a legkevésbé, "- Bocs,de azokat akiknek egy teljesen jó,x évnél öregebb autójuk van és emiatt a rendelet miatt kell mélyen a pénztárcájukba nyúlni és lecserélni az autót,azt bizony nagyon érdekli. Hidd el nem kevesen vannak.Azt meg végképp nem értem,hogy jön ide a "cigányozás".
Egyelőre az elektromos autó nem érdekel.Nem tartom kiforrott dolognak,ráadásul elnézve a híreket,hogy Ausztriába,Németországba készítik fel a lakosságot az áramkimaradásra, nem biztos ,hogy jó ötlet elektromos autót venni.Inkább kivárnám,mi lesz belőle...

fkv.117 2021.12.05. 17:50:52

@Ekrü: Ha nem a német bérekkel van baj, akkor miért vitték el Kínába a gyártást? A gyártósor ugyanaz, az alapanyag is, csak a melós bére nem. Sokat nem kell tippelgetni mi lehet a különbség.

"hanem azzal,hogy a multik képesek egy picivel magasabb haszon reményében éhbérért dolgoztatni Kínában"

A kettő üti egymást. Most akkor van baj a német bérekkel, vagy nincs? Hozzánk se emberbarátságból jön az Audi és haverjai, hanem mert olcsóbbak vagyunk. Ha ugyanannyit kérnénk a munkánkért, minek kültene még szállításra is a gyártó? De hát nem csak a multi ilyen, mi is az Aliexpressről rendelünk, pedig mehetnénk a Westend plázába is 3x annyiért...

"Ha Németországban gyártanák akkor lehet ,hogy drágább lenne,de akkor a Hansi se cserélné le évente az autóját/mosógépét/telefonját"

Miért is? Mi köze a cserének a gyártó távolságához? Mi talán kevésbé cseréljük le az esztergomi Szuszkát, mint a koreai Hyundait?

"Az az ország pedig,amelyik kiadja a kezéből a termelést az kiszolgáltatott lesz."

Valamit valamiért. Nincs ingyenebéd, az olcsóságnak is van ára. A frankhitelnek is volt, mégis a sok hülyemagyar azt vette fel, kézlegyintéssel elintézve a kockázatot. (Aztán mikor megérdemeleten beszopta, akkor meg a mipénzünkből mentették ki őket, hogy b.sszák meg az anyjukat.)

"Bocs,de azokat akiknek egy teljesen jó,x évnél öregebb autójuk van és emiatt a rendelet miatt kell mélyen a pénztárcájukba nyúlni és lecserélni az autót,azt bizony nagyon érdekli."

Mi köze a kettőnek egymáshoz? Melyik esetben cseréli le környezetvédelmi aggódásból az autóját?

"Azt meg végképp nem értem,hogy jön ide a "cigányozás"."

Hát leeht hogy a Rózsadombon egy falakkal körülvett kastélykertben én se érteném, de azon kívül azért illene...

Negrogo 2021.12.05. 18:14:53

@46,52%: Egy 20 eves auto miert is lenne "szutykos szar" ? Mivel youngtimerezek (mivel a 80-90-es evek autora vertem mindig is) elarulom amugy, hogy siman van evi fel milla amugy is egy 20+ eves auto, allapot megorzese, fenntartasa, meg hobbi szinten is. + 2x annyi bananra mert tobbet eszik mint egy mai. Pont, h a tehetosebb reteg teheti meg. Itt nyilvan nem a 400 ezres 1.4-es fastrara meg fabiara gondolok. Ha ilyen ado lenne itt, ugyanugy fizetnem, ezert nem adnam el. Arrol nem beszelve nem lettem kinevelve birka fogyasztonak. Nem cserelgetek telot se, csak 5 evente. A konkret autot meg 14 eve nyuzom azert mert jo. Ezert is maradt meg ennyi ideig na meg megy fel az ara jo ideje...nem erne meg (nekem) eladni. Btw ki tesz tobb "zoldet" az aki 5 evente uj autot vesz, meg evente telefont? Lehet, h csak Euro2-es benzin de mas ennyi ido alatt "legyartat" 3 masik autot. Minek nagyobb valojaban a labnyoma?

Fánkevő Fáncsi 2021.12.05. 21:36:05

Elég buta a cikk, nincs benne sok logika. Abból kellene kiindulni, hogy mekkora volt az autógyártás volumene az elmúlt 10 évben. Mennyi új autót gyártottak évente. És mennyit gyártanak idén ? Mekkora az kereslet ? És akkor rögtön látszódna, hogy messze nincs akkora katasztrófa, mint amit az ilyen bulvár szerzők akarnak láttani. Csak hát akkor érdekes egy cikk, ha jön a világvége katasztrófa, ha el vannak túlozva a dolgok, és a véres agydarabok ráfröccsenek a falra. Próbáljátok ki skacok, mielőtt készpénznek vennétek minden fenti jóslatot. Ez itt az internet, a statisztikákhoz könnyű hozzáférni, akár gyártókként is. Mennyi volt a volumen az utóbbi évek során és mekkora volt a pandémia hatása, menny autó készül idén, és várhatóan jövőre ? Én pl. rendeltem egy autót nem rég 6 hónapot kell rá várni. És akkor mi van ? Katasztrófa ?

kvp 2021.12.05. 21:44:22

Van egy nagy minosegi lepes a 30-40 eves autok es az ezeknel fiatalabbak kozott. A 30-40 eves regi gepeket meg karban lehet tartani. Eleg egyszeruek ahhoz, hogy bontott vagy utangyartott potalkatreszt lehessen hozzajuk talalni. Persze a nepszerubb autokhoz ez konnyebb. Az ennel modernebb jarmuvek fokozatosan kezdtek el egyre kevesbe karbantarthatoak es egyre konnyebben tonkremenok lenni. A mai modern (kevesebb mint 10 eves) autoknal mar igazabol gazdasagi totalkar kozeleben vannak az autok mire a garanciaido vegere jutnak. Egyszeruen elkopnak, lehetoleg minden alkatresz egyszerre.

A jovo varhatoan az lesz, hogy nyugaton csak a gazdagok engedhetik meg maguknak a sajat autot. Mindenki mastol reszben adminisztrativ, reszben technologiai modszerekkel szepen lassan elveszik a jarmuveiket. A regi (30 evnel regebbi) es a munkahoz szukseges haszongepjarmuvek maradhatnak csak meg. Az elobbiek oldtimerkent, a tobbi mert a cegeknek szukseguk van rajuk, ezert azok valamivel tartosabbak es varhatoan gyartasban is maradnak. Ez egy nemzetkozi dontes eredmenye, ami ellen Magyarorszag nem sokat tehet.

Viszont cserebe lesz elektromos autoja mindenkinek aki ki tudja fizetni a mostani benzines ujauto arak 4-10-szereset es a mostani elektromos aram ar 4-5-szoroset (ez most az EU altal javasolt cel). Ezek a jarmuvek mar kevesbe lesznek alkalmasak a tovabbertekesitesre, mert tervezetten avulnak el mozgaskeptelen allapotra, pont a tervezett csereperiodus vegere. Hazilag barkacsolni persze lehet(ne), de ezt lassan torvenyileg es technologialag is tiltjak. (szoftver es hardver biztonsagi okokbol) Es akkor meg jonnek az automata autok, amik nem oda mennek ahova a vasarlo akarja, hanem ahova az autot a vevonek licenszelo gyarto ceg engedelyezi. Egy hasznalt Tesla atiratasa is eleg maceras a gyarto cegnel, ha pedig a gyarton kivul barki hozzanyul, akkor letiltjak az autot a tolto es navigacios halozatrol. Raadasul durvabb beavatkozas eszlelese eseten tavolrol teglazhatoak (onnatol kb. papirnehezek). Mivel az Apple iphone-ok, de mar a Samsung-ok is ebbe az iranyba mennek, ezert igazabol addig hasznalhato egy uj auto (vagy telefon), amig a markaszerviz hivatalos tamogatasi ideje tart. Utanna max. beszamoltatni lehet, tehat a hasznalt auto/telefon/tv/hutogep a boltban leadhato az uj elvitelekor. Ez egyben megoldja az ujrahasznositas kerdeset is.

Szoval mi lesz a hasznaltauto piaccal? Rovid tavon kiesnek azok akik anyagilag tulvallaljak magukat, hosszu tavon meg csak az oldtimer kategoriaban lesz barmilyen piac. A tobbit pedig a hivatalos markakereskedok es markaszervizek megoldjak.

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.12.05. 22:33:54

Elsőre elmorzsoltam egy könnycseppet a nepperekért, beleértve a márkakereskedőket is
Egy rakás csaló hazug mindegyik
mindez saját tapasztalat az elmúlt pár hónap alapján

""Ha Németországban gyártanák akkor lehet ,hogy drágább lenne,de akkor a Hansi se cserélné le évente az autóját/mosógépét/telefonját""
Oszt olcsóbbak lettek az új autók attol hogy távolkeleten/Kínában gyártják őket? A francokat, drágultak

Én most rakattam rendbe a 22 éves autómat, karosszériailag. 175ezer km és egy jelzőlámpa ég amit majd megoldok
SZoval "semmi pénzért" elfekszem egy kényelmes tágas autóban, a kereskedő ha nem szemét hazudós akkor vettem volna tőle valami autót a seggem alá. Így járt!

Ekrü 2021.12.05. 23:17:33

@fkv.117:
"Ha nem a német bérekkel van baj, akkor miért vitték el Kínába a gyártást?"-Hát ezért:
""hanem azzal,hogy a multik képesek egy picivel magasabb haszon reményében éhbérért dolgoztatni Kínában""
"A kettő üti egymást. Most akkor van baj a német bérekkel, vagy nincs?"- Nincs . A baj a multik pénzéhségével van.
"Hozzánk se emberbarátságból jön az Audi és haverjai, hanem mert olcsóbbak vagyunk."- Ha nem vetted volna észre az EU gazdaságáról beszéltem. Ha már létrejött az Európai Unió azon belül simán össze lehetne hangolni a termelést,vagy hogy mit hol és hogyan gyártanak. Szállítani is egyszerűbb lenne. Persze csak akkor ha az EU vezetői különböző PC és genderideológiák helyett azzal foglalkoznának ami a dolguk.
Miért jó az,hogy az egész kontinens (igen,a németek is) ki van szolgáltatva Kínának? Mert mi a garancia arra,hogy Kína egyszer csak nem zavarja el onnan a nyugati vezetőket,megtartva a gyárakat és a technológiát és onnantól kezdve már ő diktál?
"De hát nem csak a multi ilyen, mi is az Aliexpressről rendelünk, pedig mehetnénk a Westend plázába is 3x annyiért..." - Beszélj csak a magad nevében,én nem rendelek az Aliexpresstől. Jobb szeretem a látni,megfogni, fel és kipróbálni amit veszek. Lehetőleg pedig, ha van, akkor a magyar terméket választom.Eszem ágában sincs oda-vissza küldözgetni ,ha nem jó,ráadásul,miután a szállítással jelenleg súlyos gondok vannak, a fene sem fog hónapokat várni ha nem muszáj.
Csak egy példa.Az autómhoz szerettem volna kulcsot rendelni,így elmentem a legközelebbi márkaszervizbe,ahol a megrendeléskor kifizettem a kulcs árát. Előleget kellett volna csak,de így egyszerűbbnek gondoltam,miután egy hetet mondtak a szállításra. A kulcsot egyenesen az európai gyárból rendelték meg. Türelmes ember vagyok,így 1 hónap után reklamáltam először,amikor is felhívták a gyárat,ahol közölték,hogy nincsen kulcsuk.Egy darab se. Egy régi,tradicionális európai gyár és nem tudtak az autómhoz 1 db kulcsot adni,csak 3 hónap elteltével.Az ok: késik a szállítás Kínából.
""Ha Németországban gyártanák akkor lehet ,hogy drágább lenne,de akkor a Hansi se cserélné le évente az autóját/mosógépét/telefonját"
Miért is? Mi köze a cserének a gyártó távolságához?"- Ne haragudj,de fáradt vagyok én már ahhoz ,hogy megtanítsam neked a szövegértést.Olvasd el pls. újra a fenti mondatot,azt próbáld meg értelmezni. Segítségként elmondom,hogy a kulcsszó a "drágább".
"Mi köze a kettőnek egymáshoz? Melyik esetben cseréli le környezetvédelmi aggódásból az autóját?"- Hol írtam én olyat?
Én ezt írtam: "Az ember pedig nem luxusból vesz újabb autót,hanem azért mert sok a baj vele, vagy esetleg egy polgármester kitalálja,hogy kitiltja a városból az x évnél öregebb diesel autókat. "
Erre a válaszod: "Ez érdekel mindenkit a legkevésbé, főleg ha a cigány kilopja alólad a katalizátort, ugyanott vagy. "
Én erre válaszoltam: "Bocs,de azokat akiknek egy teljesen jó,x évnél öregebb autójuk van és emiatt a rendelet miatt kell mélyen a pénztárcájukba nyúlni és lecserélni az autót,azt bizony nagyon érdekli. "
Azt meg végképp nem értem,hogy ahhoz,hogy egy polgármester egy rendelettel esetleg kitiltja az x éves diesel autókat ,ahhoz hogy jönnek a cigányok meg a katalizátor?
Szövegértés pls...

Ekrü 2021.12.05. 23:19:44

@horex:
"Oszt olcsóbbak lettek az új autók attol hogy távolkeleten/Kínában gyártják őket? A francokat, drágultak"-Na igen. Eggyel több ok arra,hogy talán nem kéne minden gyártást áttelepíteni Ázsiába.

fkv.117 2021.12.06. 00:14:56

@Ekrü: ""Ha nem a német bérekkel van baj, akkor miért vitték el Kínába a gyártást?"-Hát ezért:
""hanem azzal,hogy a multik képesek egy picivel magasabb haszon reményében éhbérért dolgoztatni Kínában"""

És? Ha még mindig nem baj hogy a német bér magasabb mint a kínai, akkor mi bajod vele?

"Nincs . A baj a multik pénzéhségével van."

Mert neked nincs? Te nem az 5%-os frankhitelt vetted fel a 30%-os forinthitel helyett? Pedig lehetett volna 25%-kal többet is fizetni. De inkább smucigoskodsz, nem akarsz többet fizetni mint kéne, akárcsak a "szemét" nyugati gyárak...

"Ha nem vetted volna észre az EU gazdaságáról beszéltem."

Ezek szerint nem vetted észre hogy majd 2 évtizede az EU tagjai vagyunk...

"Ha már létrejött az Európai Unió azon belül simán össze lehetne hangolni a termelést"

1. Ez ősi kommunista szokás, és az a rendszer már megbukott. A kapitalizmusban nincs 5 éves terv meg sztahanovizmus, csak profit.
2. Kína nem EU-n belüli, kivel akarsz és mit összehangolni?

"Miért jó az,hogy az egész kontinens (igen,a németek is) ki van szolgáltatva Kínának?"

Nyilván azért mert a kínai melósnak nem kell német bért fizetni. Te meg nem fizeted meg a német melós munkáját, nem veszel 3 millás kocsit 5-ért. 3 millából viszont csak a kínaiak készítik el, Jürgen nem.

"Lehetőleg pedig, ha van, akkor a magyar terméket választom."

A gulyáslevesen kívül ez pontosan hány terméket is jelent? Magyar autó, számítógép, telefon? Már a kalocsai paprika is made in China...

"Ne haragudj,de fáradt vagyok én már ahhoz ,hogy megtanítsam neked a szövegértést"

Nem is nekem kell, hanem neked, ahhoz meg volt 14+ éved, talán nem a suli mellé kellett volna járnod...

"Én erre válaszoltam:"

Szerintem fudd neki mégegyszer, hátha előbb-utóbb összejön!

fkv.117 2021.12.06. 00:15:47

@Ekrü: Hanem hova kéne? Hol dolgoznak még ugyanúgy banánért? Szomália? Ruanda?

plokmi 2021.12.06. 18:05:09

@fkv.117: Azt írod hülye mantra, erre leírod ugyan azt amit én. Mi van?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.12.07. 11:19:53

Az autó kábé a legutolsó probléma az ember életében.Legalább is normálisan.Legyen valami, ami gurul, meg legyen belevaló lötty, meg ne essen be az eső, oszt jól van.Akkor lesz majd sokkal nagyobb baj, ha nem lesz kaja netán.Az autó lényegtelen dolog szinte.
Az meg, hogy x mennyiségű nepper ezek után nem fog fényesen megélni az ügyfelek átb@szásából, egyéni szoc probléma.Majd elmennek más szakmákba dolgozni.Autógyárból is eléggé túlságos a létszám, igazából 5-6 gyár 15-20 terméke le tudná fedni szinte a teljes igényelt terméksort.Mi a faxnak pl ugyanazon kocsikat többféle logó alatt is gyártani?
süti beállítások módosítása