Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Kinek az autóipara nyer teret, és kié fog veszíteni?

2022. október 18. - Várkonyi Gábor Autóblog

A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül, és hol épül le az ipar.

311943814_601591521757133_313748331371745391_n.jpg

Kína és az Egyesült Államok nagyon komoly pofonokat osztogatnak egymásnak, az EU pedig, sajnos, szokás szerint letolt gatyával várja az események végét. Miről is van pontosan szó?

Az Egyesült Államokban megértették, hogy az elektromos autózás egy olyan jelenség, amely képes arra, hogy tartósan transzformálja az erőviszonyokat a globális autópiacon. Nem egyeduralkodó, de a fejlett piacokon középtávon meghatározó technológia lesz, erre pedig készülni kell. Az amerikai autóipar egykori erejéhez képest nem túl izmos állapotban van, de leírni azért semmiképpen nem kell a detroiti hármakat. Ráadásul egy külső szereplő képében egy komoly negyedik is társult hozzájuk, tőzsdei kapitalizációját tekintve jelenleg messze a legértékesebb gyártó a világon, és kizárólag villanyautókat gyárt...

Egy-két államot nem számítva sehol nincs explicit tiltása a belsőégésűeknek semmilyen határidőt nézve sem, és középtávon a piac felét fogják uralni a tisztán elektromos autók a legtöbb elemzés szerint.

A Biden adminisztráció alkalmat látott a transzformáció kapcsán arra, hogy masszív állami szubvenciókkal támogassa meg a saját autóiparát, amely egyébként nem a globális versenyképességéről tett tanúbizonyságot az elmúlt 2-3 évtizedben. Alig élték túl a legutóbbi válságot, háromból két gyártót lényegében államosítás keretében kellett reorganizálni, Európában megszűntek tényezőnek lenni (hacsak a Stellantis konszernt nem ismerjük el részben amerikai gyártónak), és Kínában sehol nincsenek a klasszikus márkáik a német prémium gyártók részesedéseihez képest.

Hogy lehet ebben a helyzetben állami oldalon a hónuk alá nyúlni? Orrvérzésig támogatott villanyautózással, úgy, hogy természetesen a klasszikus cash cow modelleket senki sem bántja közben. Fizetik az "átállást" adópénzből, miközben masszív profitot termelnek az eddig is jól menő truck meg SUV bizniszből.

2023-tól egy 369 milliárd dolláros "infláció ellenes" csomag keretén belül autónként 7500 dollárral támogatják a tisztán elektromos modelleket. Masszívan protekcionista lépésként kizárólag azokat, amelyek az Egyesült Államokban készülnek. Ez jelenleg egyetlen külföldi márka modelljét jelenti. A Tennessee-ben készülő Leaf szubvencióra alkalmas modell.

Második, és még fontosabb kritérium a szubvencióra: olyan akkumulátor kell, hogy legyen az autókban, amelyekben a nyersanyagok Észak-Amerikából, vagy olyan országokból származnak, amelyekkel az Egyesült Államoknak szabadkereskedelmi megállapodásuk van. Kobalt, nikkel, lítium, grafit mind csak olyan helyekről beszerezhetőek, amelyek közvetve vagy közvetlenül az USA érdekszférájába tartoznak.

Még szigorúbb lesz a kritérium ami az értékláncot illeti. Észak-Amerikai gyártásból kell jönnie a kritikus nyersanyagokkal ellátott akkuk felének 2024-ig, 2028-tól 100% amerikai gyártás lehet csak. Feltéve, ha valaki azt szeretné, hogy a 7500 dollárra jogosult legyen a gyártmánya. Enélkül azonban kiárazódik bármilyen modell.

Jelenleg egyébként az említett kulcsfontosságú nyersanyagok világszinten 90 százalékban kínai érdekeltségből kerülnek autók akkumulátoraiba. Ez feszültségforrás, de erre mindjárt kitérek.

A kínaiak mellett ez az intézkedéscsomag leginkább a dél-koreai gyártókat érinti kellemetlenül. Rendkívül fejlett elektromos palettával rendelkeznek, de ki vannak zárva a jelen állás szerint a szubvenciókból, amivel ki is árazzák magukat a piacról. Diplomáciai feszültségeket jelentett az ügy, a dél-koreai elnök állítólag többször jelezte a Biden adminisztrációnak, hogy megoldást kellene találni a kérdésre, mert lojális partnerként hátba támadva érzik magukat.

A legfrissebb hírek szerint a megoldás az lett, amit az Egyesült Államok megcélzott az intézkedésekkel: a Hyundai elektromos autó gyárat épít az USA területén.

Az Egyesült Államok több ponton is odaszúrt mostanában Kínának, mivel érzik, hogy komoly, érdekeiket sértő versenytárs nőtt fel mellettük. A chip gyártást néhány jól irányzott mozdulattal gyakorlatilag kinyírták Kínában, és ezzel párhuzamosan az autóiparukat is kigolyózták az amerikai piacról. Az Amerikában állomásozó kínai nagykövet a Biden kormányzat autós tervei kapcsán figyelmeztette az amerikaiakat, hogy ha ilyen mértékben sértik a kínai cégek érdekeit, akkor az amerikai gyártók is el lesznek lehetetlenítve Kínában. Igen, a Tesla is. Ez pedig fájdalmas lenne az USA gazdaságának.

Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégiai szempontból kulcsfontosságú autóiparra.

Eközben, érdekességként, felidézném, hogy az éppen zajló kínai pártkongresszuson Xi Jinping nyitóbeszédében kifejtette, hogy Kína nem mond le a fosszilis alapú olcsó energiáról, egészen addig, amíg nincs olyan alternatíva, amely képes hasonlóan alacsony áron biztosítani az ipar megbízható ellátását. Nem azt mondja, hogy nem dolgoznak ezen. Azt mondja, hogy addig nem száll ki valamiből, amíg nem tudja helyettesíteni azt. Újra megjegyezném: náluk sincs szó belsőégésűek betiltásáról.

Mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem. Jól látható, hogy két nagyhatalom mindent megtesz az autóiparáért, Európa pedig mindent ellene. Az elhibázott energiapolitika miatt lényegében nem lehet versenyképes áron gyártani, a pánik lassan lecsapódik a sajtóban is ennek kapcsán. Gyártók egymás után jelentik be termelési áthelyezéseiket. Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket.

Mindenki tudja, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tiltására nem tartható, ha mégis kitartanak mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a saját KKV szektora Európának ezen a területen kidöglik, végleg.

Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, se nem támogatjuk. A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7717956794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.10.18. 19:00:27

Csak tudnám, hogy az a sok, önálló gondolat nélküli tapsikoló, aki "több európát" akar, az mikor látja be - feltételezve, hogy van benne jóindulat -, hogy ez az ámokfutás mennyi kárt okoz.
Emberit, erkölcsit, gazdaságit.

erol 2022.10.18. 21:35:53

Sajnálnám ha betiltanák a belsőégésűeket, hiányozna a füst és a zaj. Buziknak való az olyan autó ami csendes és nem jön belőle füst.

nemecsekerno_007 2022.10.19. 09:08:11

@erol: A világ 80%-a buziknak való autókkal jár?! De ti majd megmutatjátok.

Veszélyesek ezek a hasznos hülyék.

nemecsekerno_007 2022.10.19. 09:10:18

Ilyen az amikor a muciológia és a gender studies tort ül a természettudományok felett.

erol 2022.10.19. 09:36:52

@nemecsekerno_007: A világ 80%-a elektromossal jár? Erről lemaradtam.

nemecsekerno_007 2022.10.19. 09:38:52

@erol: Ezt rosszul írtam bocs.
80% zajos, füstölő autókkal jár.

De ti még mindig hisztek a mesékben.

erol 2022.10.19. 10:08:36

@nemecsekerno_007: Az emberek 80%-a lovon jár, erre jön néhány hülye gazdag különc és elkezd füstölgő, zajos masinákkal járni és arról álmodoznak, hogy majd mindenki ilyeneket fog használni.

Easy Driver 2022.10.19. 11:32:50

Egy dolgot már régóta nem értek: a Chrysler-csoportot ugyebár bekebelezte a Stellantis. Akkor miért beszélünk a mai napig detroit-i hármasról? Már csak GM és Ford van, és hozzájuk csatlakozott a Tesla. Aztán ott van már a Rivian és a Lucid is, és elvileg hamarosan színre lép a Fisker és a Faraday Future. A Chrysler-családot már nem kéne amerikai hídfőállásként emlegetni.

erol 2022.10.19. 12:57:48

@nemecsekerno_007: Szerintem te álmodozol, hogy a belsőégésű technológia a világ végéig tart.
süti beállítások módosítása