Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Energiaár-sokk az európai autógyártásban

2022. december 21. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az, hogy a nyugat-európai autógyártás globálisan is és európai szinten is visszaszorulóban van, régi trend, és semmi meglepő nincs benne. Az elmúlt 2-3 év krízisei ezt a folyamatot kifejezetten gyorsítják is. Ha a koronavírus és háborús helyzet előtti elemzéseket vesszük alapul, azokból a nem is túl messzi "béke időkből", amelyek ma már mégis igen távolinak tűnnek, akkor az elemzői konszenzus alapján is milliós nagyságrendben helyeződik át termelési kapacitás nyugatról Közép-Európába, illetve még sokkal keletebbre. Bár vannak arra utaló jelek, hogy a koronavírus okozta sokkok a globalizáció eddig ismert formájának a végét jelentik, ez nem változtat azon a tényen, hogy a nyugat-európai autógyártás költségszerkezete versenyképességi problémát jelent. Ez már akkor is így volt, amikor még szabadultak el az energiaárak Európában, amióta pedig ez a helyzet lett a mindennapi realitás, a beszállítói és gyártói oldalon is komoly kihívásokkal kell szembenéznie az ágazati szereplőknek.

320653939_467805138867957_1137589495827638873_n.jpg
A Berylls stratégiai tanácsadó cég elemzésében kifejezetten az energia ár növekedés gyártói költségekre gyakorolt hatását elemezték, a szűkített verziója a jelentésnek szabadon letölthető itt.

Miközben az Egyesült Államokban és Kínában viszonylag csekély kihatásokkal kell számolni, azaz a gyártók költségei nem emelkednek szignifikánsan, addig Európa kifejezetten rossz helyzetbe kerül az évtized végig számolva. A Berylls szakemberi szerint a teljes európai költségnövekedés a jelenlegi szerkezettel számolva a 2028-ig elérheti a harminc milliárd eurót. Ez döbbenetesen nagy hátrány a versenytársainkhoz viszonyítva. Japán is erősen érintett, de közel sem annyira, mint Európa, és érdekes módon a dél-koreai autógyártás is dacolni tud a következő években az energiaár növekedés hatásaival.

Autóra lebontva: 2021-ben az egy autóra jutó energiaköltség gyártás során Európában 300 euróval volt számolható. Idén ez 800 euró lesz átlagosan, míg jövőre a szakemberek már 1200 eurós költségekről beszélnek. Két év alatt megnégyszereződik az egy autóra vetített "számla". Ez, egy olyan iparágban, ahol szó szerint centeken múlnak megtérülési mutatók, egy dimenzióugrást jelent. Egyúttal nagyon jelentős kihívást vetít előre, ha komolyan gondoljuk, hogy megtartjuk ezt az ágazatot a kontinensen.

Ezzel kapcsolatban számos gyártó illetékes vezetője kifejezte már az aggodalmát az elmúlt hónapokban, de valahogy mindig le voltak tekerve ezek a hangok. Nem az autógyártókat kell egyébként sajnálni. Minden további nélkül megtalálják a megoldást a költségek kordában tartására. Egyszerűen máshol fognak gyártani. Nekünk ez konkrétan jó hír, hiszen a következő minimum két évtizedre a V4-ek a nyertesei a folyamatoknak, amelyek most ráadásul gyorsulnak is.

Az Egyesült Államokban egyébként számszerűsítve autónként 130-250 eurós költségnövekedéssel számolnak az elemzők. Az sem kevés, de azért kigazdálkodható még.

A német állam áramár korlátozásokkal reagál rövid távon, de mint minden állami beavatkozás, ez is nagyon drága megoldás, és nehezen hihető, hogy hosszú távon tartható. 2023 márciusa és 2024 áprilisa között nettó 130 euró felső árkorlátja lesz egy MWh áramnak, miközben ilyen intézkedés nélkül is 70 euró ugyanez az Egyesült Államokban az előrejelzés szerint ugyanebben az időszakban. Kína, ha hihetünk az ottani híreknek, még olcsóbb.

A hosszú távú hatások már most látszanak. A Biden adminisztráció IRA törvényei ugyan finomítva lettek, hiszen hatalmas feszültségeket szültek nem csak európai, hanem koreai partnereiknél egyaránt, de a lényegük továbbra is érvényben van. Ez pedig újratervezést jelent nagyon sok, jelentős akkumulátor gyártási kapacitás megvalósítása kapcsán. Több, Európának ígért projekt költözhet végül utolsó pillanatban mégis az USA területére. Korrekcióra van szükség, ha a beruházásokért folytatott versenyt az EU hatékonyabban akarja megfutni.

Kép: Mercedes-Benz Kecskemét

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5518007604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása