Tartoztam nektek egy impresszióval az M8 Competition Gran Coupé kapcsán. A tesztautót biztosító BMW Magyarország tegnap tartotta évindító sajtótájékoztatóját, a cégcsoport globális számairól pedig a múlt heti Millásreggeli-ben számoltam be. (Itt jegyezném meg, hogy egy ideje ezeket nem tudom ide posztolni, de nemsokára minden megy tovább a régi kerékvágásban.)
A BMW továbbra is a világ vezető prémium márkája, 2,4 millió fölötti eladással, ami ugyan -4,8% a tavalyi eredményhez képest, de az elmúlt időszak mindenkinél gyártási nehézségeket okozott. Az utóbbi hónapokban már enyhül ez a tendencia, a harmadik negyedév vaskos pluszt jelentett a bajoroknál is, 10,6% növekedéssel. 9% volt a teljes értékesítési volumenhez képest a villanyosok aránya, ez idén 15% lesz a tervek szerint, az évtized végére pedig minden második BMW elektromos autóként lesz értékesítve.
A BMW továbbra is a világ vezető prémium márkája, 2,4 millió fölötti eladással, ami ugyan -4,8% a tavalyi eredményhez képest, de az elmúlt időszak mindenkinél gyártási nehézségeket okozott. Az utóbbi hónapokban már enyhül ez a tendencia, a harmadik negyedév vaskos pluszt jelentett a bajoroknál is, 10,6% növekedéssel. 9% volt a teljes értékesítési volumenhez képest a villanyosok aránya, ez idén 15% lesz a tervek szerint, az évtized végére pedig minden második BMW elektromos autóként lesz értékesítve.
Amíg ide eljutunk, élvezhetjük még egy ideig azt a műszaki komplexitást, amit egy M8 szintű autó tud adni. Mielőtt itt tovább mennénk, álljunk meg egy pillanatra, és nézzünk szét a világtérképen. Ki tud ma még ilyen technikát adni? Egy 625 lóerős feltölött V8-as, amely igény szerint összkerekes vagy akár simán a menüből kapcsolható módon hátsókerekes, technikai értelemben önmagában egy csemege.
A BMW többek között azért tudhatja magának egyre biztosabban a prémium trón legtetejét, mert amellett, hogy a konkurensekhez hasonlóan, sőt, már azok előtt rendelkezett jól definiált elektromos stratégiával, nem tér ki az elől, hogy spektrum teljes egészét lefedje, ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy költenek arra, hogy ilyen modelleket kínálni tudjanak, és nem teszik hozzá a kezüket tördelve, hogy "elnézést, hogy létezünk, hamarosan utód nélkül szüntetünk meg mindent, ami nem elektromos".
A BMW többek között azért tudhatja magának egyre biztosabban a prémium trón legtetejét, mert amellett, hogy a konkurensekhez hasonlóan, sőt, már azok előtt rendelkezett jól definiált elektromos stratégiával, nem tér ki az elől, hogy spektrum teljes egészét lefedje, ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy költenek arra, hogy ilyen modelleket kínálni tudjanak, és nem teszik hozzá a kezüket tördelve, hogy "elnézést, hogy létezünk, hamarosan utód nélkül szüntetünk meg mindent, ami nem elektromos".
Egy M8 szférájában eddig is ritkás volt a levegő, de lassan a maradék versenytárs is eltűnik. A németeken kívül itt legfeljebb a Cadillac említhető érdemi konkurensként európán kívülről, az olaszok tudnak még villantani valamit, az AMG teljesen rááll lassan a hibirizáció/villany vonalra, az Audi sem különösebben erőlteti meg magát annak kapcsán, hogy jövőt jósoljon a Quattro Gmbh ilyen jellegű termékeinek. Egy generáció múlva a Panamera lesz talán az egyetlen, amivel farkasszemet nézhet az M8.
Az új hullám képviselői nyilván erre a kis időre nem tanulják már meg az autóépítés magas kultúráját, kijelző-akku-szoftver vonalon haladva nem is illik a képletbe ilyesmi, és szabályozói oldalról nézve sem kell sokat foglalkozni a kérdéssel, ha a vége úgyis a kasztráció.
Marad nekünk tehát egy csapat, akik továbbra is komolyan gondolják, hogy amellett, hogy a szintjükhöz és a konkurenciához képest megfizethető villanyautókat is csinálnak, ráadásul szinte minden kategóriát lefedve, faragnak a belsőégésűn is addig, ameddig csak lehetséges. Apropó, kínál még valaki 400+ lóerő kategóriában kis hátsókerekes coupét? Igen, jön az új M2...
Engem őszintén lenyűgöz, hogy mennyire nem a könnyebb utat választva operálnak, hanem mindenhez IS hozzáfognak. Pénzt is keresnek ezzel, bőségesen. Nem túl régen ezt hívták autógyártásnak. Ma meg egyes autóipar vezetők autómentes vasárnapokról derilálnak... Bár ez most mellékes.
Engem őszintén lenyűgöz, hogy mennyire nem a könnyebb utat választva operálnak, hanem mindenhez IS hozzáfognak. Pénzt is keresnek ezzel, bőségesen. Nem túl régen ezt hívták autógyártásnak. Ma meg egyes autóipar vezetők autómentes vasárnapokról derilálnak... Bár ez most mellékes.
A nagytestű telivér "coupé" eközben hozza, amit várunk tőle. A márka dns-éből fakadóan a méreteit meghazudtolóan agilis, miközben nyilván nem okoz meglepést, ha azt írom, hogy három másodpercet alig meghaladó gyorsulása a mágikus százasra embert próbáló, és nyilván szórakoztató. A hozzá hasonló teljesítményt képviselő "sportosch"-nak hazudott akku-s autókhoz képest légies a mozgása.
Azon lehet vitatkozni, hogy kell-e ilyesmi a világnak. Én személy szerint sosem vágytam a kategóriára, mert a súly az itt is súly, és az öli a közvetlenséget, még akkor is, ha trükkök százaival el lehet játszani, hogy meg sem történik az, amit épp érzünk. Az M8-at egyébként egyáltalán nem volt kedvem bántani, túl sok, túl nagy, túl minden. Egy ilyen kibiztosított vállról indítható légvédelmi rakétával meg fura felhőkre lövöldözni. Maradtam leginkább annál, hogy takra betartottam minden sebességhatárt, és a szokásosnál is jobban figyeltem arra, hogy jelezzem irányváltási szándékom.
Azon lehet vitatkozni, hogy kell-e ilyesmi a világnak. Én személy szerint sosem vágytam a kategóriára, mert a súly az itt is súly, és az öli a közvetlenséget, még akkor is, ha trükkök százaival el lehet játszani, hogy meg sem történik az, amit épp érzünk. Az M8-at egyébként egyáltalán nem volt kedvem bántani, túl sok, túl nagy, túl minden. Egy ilyen kibiztosított vállról indítható légvédelmi rakétával meg fura felhőkre lövöldözni. Maradtam leginkább annál, hogy takra betartottam minden sebességhatárt, és a szokásosnál is jobban figyeltem arra, hogy jelezzem irányváltási szándékom.
50 millió fölött járunk árban, ekörül indul az i7-is, amit heteken belül megkaparinthatok. Mondom, minden igényt kielégítenek.
Elhangzott tegnap az is, hogy kevesebb, mint minden tizedik hetes készül majd Európának, miközben jóval 40% fölött lesz az ázsiai vevők aránya. Helyünk és gazdasági erőnk a világban, ugyebár. Sok vita lesz még erről, de be kell vallanom, hogy élőben nagyon tetszik.