Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Ha csináljuk, csináljuk rendesen: a BMW X5 negyed százada "a" prémium SUV

2024. január 08. - Várkonyi Gábor Autóblog
Rögtön az elején szeretném kérni, hogy tegyük félre a nyekergést arról, hogy "minek ekkora autó", meg "pazarlás", és hasonlóak. Az X5 negyed százada "a" prémium SUV, – bár nem kategória teremtő, ezt a címet a stuttgarti kollégák vitték el – (bár ehhez lenne néhány szava a Range Rover-nek), népszerűsége nem véletlen.

417229529_877883950794554_2833380245501465215_n.jpg

Fogadjuk el, hogy sokan vannak a világban, akik megtehetik, és erre a kategóriára vágynak. Az ökológiai felháborodás pedig az esetek döntő többségében sajnos nem más, mint irigység, az pedig egy sehová sem vezető érzés. A SUV továbbra sem a választásom, de tökéletesen át tudom érezni, hogy családi autóként miért szeretik ennyire a jómódú vásárlók a kategóriát.

A "természetes" választás ehhez a testhez egészen a közelmúltig a dízel volt, főleg hat hengerrel, és meg merem kockáztatni, hogy ez továbbra is így van. Amennyiben pályázik, illetve húz az ember, egy ilyen célszerszámmal.

Ha azonban az agglomerációban és hétköznapi feladatok elvégzésében kell helyt állnia egy ilyen autónak, akkor egyre attraktívabb alternatívaként jelenik meg a PHEV, különösen abban a verzióban, amit az X5 modellfrissített kivitelében találunk.

Megdöbbentő, de már a ciklusa vége felé jár az X5, formai szempontból nem igen érezni rajta, műszakilag pedig folyamatosan karban van tartva, jó bajor szokás szerint.

Így lett a 45e jelzésből 50e, a változások pedig pont annyit jelentenek, amennyivel ténylegesen teljes értékű villanyos tud lenni a mindennapokban egy ilyen 2,5 tonnás autó.

416871483_877883880794561_3244449931931714714_n.jpg

Ahogy azt korábban posztoltam is: PHEV nem egyenlő PHEV hajtással. Ha a tesztciklusnak csinálják, akkor a CO2 ügyet ugyan ki lehet vele pipálni, de a való életben nem sok értelme lesz a hajtásláncnak, pláne nem a közösből szubvencionálva. Azt az ajtót most ne nyissuk ki, hogy több tíz milliós autóknak miért kell bármilyen kedvezményt adni bármire, induljunk ki abból, hogy a "finom" terelgetés lehet az innováció egyik hajtóereje.

Így lett rövid idő alatt egy közepesen működőképes koncepcióból egy érett megoldás a mindennapokra. Pár év, és a 113 lóerős villanymotorból 197 lóerő lett, a rendszerteljesítmény nagyságrendileg 400 lóerőről felmászott közel 500-ra, de ami ennél sokkal fontosabb: a villany hatótáv jelentősen növekedett.

650 kilométert összesen nagyjából 10 liter üzemanyag elégetésével tettem meg. Hétköznapi szinten a 21 kWh-ról 32,5 kWh-ra növelt akku méret, karöltve a combos villany motorral tökéletesen elég arra, hogy villanyautóként használjuk a selymes hathengeres X5-öt.

417222439_877883670794582_8763700746577456056_n.jpg

Cseppet sem hiányzik a dugóban állva a duruzsolás, mert ebben a formában tökéletesen kiszolgál a lokális emisszió nélküli hajtás. DC csatlakozó ugyan nincs benne, de erről nem nehéz lemondani. Aki ilyen autót vesz, az otthon tölt, és van wallbox felszerelve, amivel négy és fél óra alatt teli az akku. Azzal pedig időjárás és láb függvényében 80-120 kilométert el lehet autózni, utána pedig ott a gyönyörű hangú és finom benzines. Nincs a villanyosokra jellemző röghöz (töltőhöz) kötöttség érzés, a két világ szabadsága egyszerre élvezhető.

Egy jó PHEV-et vezetve még inkább az jár a fejemben, hogy mennyivel értelmesebb megoldás lenne arra ösztönözni a gyártókat, hogy ez terjedjen el minél gyorsabban, mint a kizárólagos megoldást előírni, ami még sokáig nem lesz kompromisszum mentes technika.

416868764_877883604127922_1756676986739417666_n.jpg

416882703_877883814127901_8744811214620928165_n.jpg

416895408_877884040794545_394400459939947700_n.jpg

416915866_877884127461203_3628260533140718476_n.jpg

416971843_877883760794573_6688733070056975300_n.jpg

417219752_877883527461263_4605745159742056469_n.jpg

417220599_877884187461197_7292590922674168698_n.jpg

417234220_877884084127874_7002181725189718184_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7718297845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása