Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Hogyan hat az erős forint az autókereskedelemre?

2023. április 18. - Várkonyi Gábor Autóblog

Örülök is, meg nem is, az erős forintnak. Magyarként nyilván nem lehetek ellendrukkere a forintnak, meg hát egyébként is, senkinek sem jó az, ha még tovább drágul a hétköznapi életünk, mert minden húzósabb, ami importtal érkezik.

342188182_1220862015215432_7841875432046366923_n.jpeg
Van ugyanakkor egy nem elhanyagolható réteg, akinek az export nyilvánvalóan fontos, és a gyengébb forint nem feltétlenül baj. A héten harminc autót fogunk "feladni" autószállítókra, egy másik országban fogják lerakodni ezeket a – jelen esetben – használt autókat. Termelő egységeknek nyilván még kritikusabb kérdés az árfolyam, de amikor autót exportálunk, főleg nagyobb tételben, 2-3 forint ide-oda mozgása dönthet arról, hogy megéri-e az üzlet, vagy sem.


Ugyanez persze fordítva is igaz, olykor elég kevésen múlik, hogy megéri-e behozni valamit. Hosszan tudnának mesélni az importőrök vezetői azokról az álmatlan éjszakákról, amiket a forint extrém mozgása okozott egy olyan iparágban, ahol hónapokra, évekre előre kell tervezni. Főleg mostanság.

Az export egy attraktív üzleti modell az autókereskedelemben. Az új és a használt ág más-más szabályszerűségek mentén megy, de sokan nem tudják, mekkora volument mozgat meg ez. Nagyot. Nagyon nagyot. Az EU-hoz való csatlakozásunk óta milliárdos eredmények születtek abból, hogy a magyar nettó listaárak a 27% áfa miatt nagyon kedvezőek az európai mezőnyt nézve, és ezt kíméletlenül ki is használják azok a kereskedők, akik a teljes gazdasági térség piacát pásztázzák jó lehetőségek után kutatva. Ha nem lett volna a nagy export üzlet, akkor 2008 után még ennél is nagyobb pusztítást végzett volna a válság a magyar díler hálózatban. Egy tűrt dolog ez, és a kiskapuk egyre inkább zárulnak. Az EU a verseny fokozása érdekében szigorúan odafigyel arra, hogy a "szabad kereskedelem" működjön. Az eltérő áfakulcsok miatt ez azonban sokszor inkább a kreatív piacra szorítás csatornája a gyártóknak, mintsem szabad verseny. Mindenképpen így volt ez a covid előtti időkben. A keresleti piacon kevésbé érvényesült az export attraktivitása, de azt biztosan állítom, hogy rengetegen lepődnének meg azon, hogy számos nagy autókereskedelmi cég export nélkül szinte életképtelen lenne. Sőt. Van olyan márka, ami export nélkül elveszítené a létjogosultságát a piacon.

Hosszabb távon az egységesítésre törekedő árazással és az ügynöki modellek keresztülerőltetésével sokan más üzlet után kell, hogy nézzenek majd. Különösen a nyugati határ menti szalonoknak fájhat ez majd hosszabb távon, a magán vásárlók kapcsán.

A használt autók esetében más motivációk vannak. Minél jobban felszerelt, és minél fiatalabb egy autó, annál nagyobb az értékvesztése egy gyenge vásárlóerővel rendelkező piacon az adott autónak. Ha áfás számlás, akkor szinte biztos, hogy felkelti az érdeklődését egy külföldi beszerzőnek. Nettó áron számlázva, a fogadó ország áfáját alkalmazva már eleve sok százalékos árrés alakulhat ki. Az áfacsalást most szándékosan ki is felejtem a történetből, import-export irányban egyaránt. Szerencsére egyébként jelentősen tisztult ez az elmúlt években.

Ami szintén érdekes: egy-egy nagyobb flotta, ami ugyanolyan autókból áll, egy olyan kicsi méretű piacot, mint a magyar, gyorsan be tud fullasztani. Ha megjelenik 100-200-300 ugyanolyan kivitelű, ugyanolyan színű átlag autó a piacon egy alomból, az akár egy évre is meg tudja fektetni adott típus helyzetét. Érthető, hogy ilyenkor preferálják például a flottakezelők az egyben történő "megszabadulást" ilyen tételektől. Az is működő stratégia, hogy egy adag itt marad, egy adag megy.

Az éppen befulladó kereslet, a kitermelhetetlen készletfinanszírozás már így is komoly és sötét felhőket jelentett az autókereskedelem egén. Az előző 2 év bulija után egy újrarendeződés, egy jelentős koncentrálódás jön az ágazatban. Ezt mindenki érzi. Ha tartósan így marad a forint, akkor az kirúghatja a lábat azok alól, akik túlzottan egyoldalúan az exportra fókuszáltak. Főleg úgy, hogy az új autókat, amik most megérkeztek, nem a mostani árfolyamokkal számolták az importőrök, ami még sok feszültséget fog okozni kisker és nagyker oldalon is.

Ahogy már sokszor írtam: ez egy izgalmas szakma.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2018104892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása